Органи досудового розслідування в Україні та країнах ЄС: порівняльно-правовий аналіз

Автор(и)

  • Р. А. Чайка кандидат юридичних наук, завідувач кафедри права, Волинський інститут імені В’ячеслава Липинського, Міжрегіональна академія управління персоналом, Україна https://orcid.org/0000-0002-9366-832X

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.89.4.8

Ключові слова:

досудове розслідування, органи слідства, прокуратура, дізнання, кримінальне провадження, слідчий суддя, підслідність, кримінальна юстиція

Анотація

У статті здійснено дослідження інституційного механізму досудового розслідування в Україні у зіставленні з відповідними моделями, що функціонують у правових системах окремих країн Європейського Союзу – зокрема, Федеративної Республіки Німеччина, Республіки Польща та Французької Республіки. Аналізуючи українську модель, звернута увага на її складну структуру, що включає п’ять основних органів – Національну поліцію, Службу безпеки України, Державне бюро розслідувань, Національне антикорупційне бюро та Бюро економічної безпеки – з чітко визначеною законом підслідністю. Особливу увагу приділено інституту дізнання, що з 2020 р. функціонує як окрема процесуальна форма щодо кримінальних проступків. У статті підкреслюється, що така багатосуб’єктність породжує ризики юрисдикційних конфліктів та дублювання повноважень, що негативно впливає на ефективність та оперативність розслідувань.

Порівняльний огляд німецької моделі засвідчив її централізований характер: усі слідчі дії здійснюються поліцією під процесуальним керівництвом прокуратури, яка виступає головним суб’єктом прийняття рішень щодо висунення обвинувачення. Польська система демонструє поєднання централізованого прокурорського нагляду з делегуванням повноважень різним спеціалізованим органам, при збереженні єдиної координаційної ролі прокуратури. Французька модель вирізняється двоступеневістю досудового провадження – поєднанням поліцейського дізнання та судового слідства, що здійснюється слідчим суддею, як незалежною процесуальною фігурою, уповноваженою не лише санкціонувати, але й ініціювати та проводити слідчі дії у тяжких справах.

У результаті порівняльно-правового аналізу зазначено, що актуальними для вдосконалення української моделі є такі напрями: імплементація чітких механізмів координації між слідчими органами, підвищення ролі прокурора як єдиного процесуального керівника, спрощення процедур щодо нетяжких злочинів, а також – потенційне запровадження елементів судового слідства в окремих категоріях справ. У статті наголошується на недоцільності прямого запозичення іноземних практик без урахування особливостей національного правопорядку, але підкреслюється користь поступової адаптації найефективніших європейських підходів у межах стратегії кримінально-правової гармонізації.

Посилання

Кримінальний процесуальний кодекс України: Закон України від 13 квіт. 2012 р. № 4651- VI (ред. від 09.05.2025). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4651-17#Text.

Баранець В.А. Зарубіжний досвід розслідування кримінальних правопорушень у формі дізнання. Київський часопис права. 2023. № 1. С. 331–336. URL: https://doi.org/10.32782/klj/2023.1.51.

Лук’янчиков Є.Д., Лук’янчиков Б.Є. Становлення дізнання як виду процесуальної діяльності. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Право. 2022. Вип. 70. С. 424–429. DOI: https://doi.org/10.24144/2307-3322.2022.70.68.

Калатур М.В. Функціонування системи досудового слідства в державах-членах Європейського Союзу. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Юридичні науки. 2018. Вип. 2, т. 3. С. 152–156. URL: https://lj.journal.kspu.edu/index.php/lj/article/view/242/227.

Смоляк І.А. Міжнародний досвід регулювання підслідності органів досудового розслідування. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Право. 2024. Вип. 81. С. 163–167. DOI: https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.81.3.24.

Consultative Council of European Prosecutors (CCPE). Questionnaire for the preparation of the Opinion No. 10 of the CCPE on the relationship between prosecutors and police and/or other investigation bodies. Strasbourg, 27 February 2015. CCPE (2015)1. URL: https://rm.coe.int/consultative-council-of-european-prosecutors-ccpe-questionnaire-for-th/16807236a6.

Найда В.О., Мартовицька О.В. Процесуальний статус органів досудового розслідування в Німеччині. Процесуальне та техніко-криміналістичне забезпечення досудового розслідування: матеріали наук.-практ. конф. (м. Харків, 28 листоп. 2019 р.). Харків: ХНУВС, 2019. С. 241–243. URL: https://univd.edu.ua/general/publishing/konf/28_11_2019/pdf/86.pdf.

Михайлюк А.М. Функціональна структура досудового розслідування у КПК Франції та України (порівняльно-правове дослідження). Вісник кримінального судочинства. 2018. № 1. С. 170–180. URL: https://vkslaw.knu.ua/images/verstka/1_2018_Muhayluk.pdf.

Почтовий М.М. Методологічні та практичні засади публічності та диспозитивності у кримінальному провадженні України: дис. … д ра юрид. наук: 12.00.09 / Почтовий Максим Миколайович; Дніпропетр. держ. ун т внутр. справ МВС України. Дніпро, 2021. 478 с.

Коломієць В.І. Зарубіжний досвід взаємодії між органами досудового розслідування та можливості його використання в Україні. Вісник Кримінологічної асоціації України. 2023. № 1(28). С. 226–233. DOI: https://doi.org/10.32631/vca.2023.1.20.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-12

Номер

Розділ

Розділ 10. Судоустрій; прокуратура та адвокатура