Припинення Службою безпеки України кримінальних правопорушень на об’єктах критичної інфраструктури як складник системи протидії: теоретичний та правовий аспекти

Автор(и)

  • О. М. Герасименко кандидат юридичних наук, докторант, Національна академія Служби безпеки України, Україна https://orcid.org/0009-0005-5078-3829
  • С. М. Невмержицький старший викладач, Національна академія Служби безпеки України, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.89.3.49

Ключові слова:

Служба безпеки України, кримінальні правопорушення, об’єкти критичної інфраструктури, припинення кримінальних правопорушень, національна безпека, контррозвідувальна діяльність, тероризм, кібербезпека, оперативно-розшукова діяльність, правоохоронні органи, протидія кримінальним правопорушенням, злочинність, державна безпека, антитерористична діяльність, злочини, правове регулювання

Анотація

Cтаття присвячена дослідженню теоретичних та правових засад припинення кримінальних правопорушень на об’єктах критичної інфраструктури України як одного зі складників протидії Службою безпеки України кримінальним правопорушенням. Визначено особливості правової природи припинення, його місце у системі протидії загрозам державній безпеці, схарактеризовано стадії реалізації злочинного наміру та форми реагування спецслужби. Обґрунтовано необхідність законодавчого закріплення поняття «припинення кримінальних правопорушень» у контексті діяльності СБУ. Констатовано, що зазначена діяльність в умовах зростання рівня загроз від кримінальних посягань на об’єкти критичної інфраструктури має важливе значення для забезпечення національної безпеки, економіки, громадського порядку та реалізації національних інтересів України в багатьох сферах.

Проаналізовано основні теоретичні підходи до розуміння припинення кримінальних правопорушень у контексті захисту ОКІ. Зокрема, оперативно-превентивний підхід трактує припинення як активну форму протидії злочинності, що полягає у виявленні осіб, які готують або вчиняють злочини, та недопущенні реалізації злочинного наміру й закінченні злочину. Національно-безпековий підхід розглядає припинення як комплекс оперативно-розшукових, контррозвідувальних та антитерористичних заходів, спрямованих на запобігання загрозам критичній інфраструктурі. Процесуально-правовий підхід визначає припинення як стадію оперативно-розшукової чи кримінально-процесуальної діяльності, що має на меті фіксацію злочинних дій та забезпечення невідворотності покарання. Формально-юридичний підхід акцентує увагу на припиненні як завершальній процесуальній дії, що здійснюється з дотриманням вимог Конституції України. Функціональний (системний) підхід розглядає припинення як складову елементів ризик-орієнтованої системи безпеки, що включає аналітику, протидію, мінімізацію наслідків та відновлення.

Обґрунтовано позицію, що припинення кримінальних правопорушень на об’єктах критичної інфраструктури є багатоаспектним поняттям, яке охоплює комплекс правових, організаційних, оперативно-розшукових, технічних та інших заходів, спрямованих на переривання злочинної діяльності та недопущення настання суспільно небезпечних наслідків. Враховуючи специфіку протидії СБУ кримінальним правопорушенням на ОКІ, традиційне розуміння припинення злочинів потребує суттєвого доповнення та розширення.

Аналіз нормативно-правового регулювання діяльності СБУ здійснюється на кількох рівнях, що включають конституційні норми, закони України, підзаконні нормативно-правові акти, а також міжнародні договори. Особливе значення мають положення Конституції України, законів України «Про національну безпеку України», «Про критичну інфраструктуру» «Про Службу безпеки України», Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України, а також спеціальних законів «Про боротьбу з тероризмом», «Про основні засади забезпечення кібербезпеки України» та інші.

Виявлено, що організаційно-правові механізми припинення кримінальних правопорушень реалізуються через систему взаємопов’язаних елементів, що включають суб’єктів припинення, правові підстави їх діяльності, форми та методи реагування на загрози, а також систему взаємодії між різними органами державної влади та суб’єктами господарювання. СБУ виконує низку специфічних функцій, зокрема контррозвідувальний захист від загроз ОКІ, координацію системи боротьби з тероризмом та протидію кіберзагрозам.

Обґрунтовано необхідність застосування інтегрованого підходу до припинення кримінальних правопорушень на ОКІ, який передбачає використання всього спектру правових та організаційних інструментів, доступних СБУ, з урахуванням специфіки конкретної загрози та особливостей об’єкта, що потребує захисту. Особливого значення в контексті припинення кримінальних правопорушень набуває система взаємодії між різними суб’єктами забезпечення безпеки, включаючи міжнародну співпрацю з компетентними органами іноземних держав та міжнародними організаціями.

Посилання

Бандурка О.М., Давиденко Л.М. Злочинність в Україні: причини та протидія : монографія. Харків: Основа, 2003. 368 с.

Брусакова О.В. Правові основи діяльності Служби безпеки України як суб’єкта публічної влади. Юридичний науковий електронний журнал. 2023. № 12. URL: http://www.lsej.org.ua/12_2023/130.pdf (дата звернення: 17.06.2025).

Головкін Б.М. Теперішнє і майбутнє кримінології. Проблеми законності. 2020. Вип. 149. С. 168–184.

Грібов М.Л., Черняк А.М. Протидія злочинності оперативними підрозділами правоохоронних органів: поняття та зміст. Науковий вісник Національної академії внутрішніх справ. 2018. № 4. С. 37–51. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvknuvs_2018_4_5 (дата звернення: 17.06.2025).

Денисова Т.А. Актуальні проблеми запобігання злочинам: навчальний контент (конспект або розширений план лекцій). Чернігів: Академія Державної пенітенціарної служби, 2017. 82 с.

Директива (ЄС) 2022/2557 Європейського Парламенту та Ради від 14 грудня 2022 року про заходи щодо високого спільного рівня кібербезпеки в усьому Союзі (NIS 2). EUR-Lex – Доступ до права Європейського Союзу. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32022L2557 (дата звернення: 17.06.2025).

Домарацький М.Б. Державне управління забезпеченням безпеки критичної інфраструктури в Україні: дис. … канд. наук з держ. упр.: 25.00.05 / Національний університет цивільного захисту України. Харків, 2022. 259 с.

Запорожець Т.В. Державна політика у сфері захисту критичної інфраструктури : навчальний посібник. Київ: ДКС Центр, 2024. 186 с.

Звенигородський О.М. Теорія кваліфікації злочинів: навч. контент (конспект лекцій). Чернігів: Академія державної пенітенціарної служби, 2016. 176 с.

Комісаров О.Г., Батюк О.В., Павлов С.П. Криміналістичне та службово-бойове забезпечення протидії терористичній та диверсійній загрозам на об’єктах критичної інфраструктури. Честь і закон. 2021. № 4 (79). С. 33–39.

Конституція України: прийнята на п’ятій сесії Верховної Ради України 28 черв. 1996 р. (зі змінами). URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/254к/96-вр (дата звернення: 17.06.2025).

Кримінальний кодекс України: Закон України від 05.04.2001 № 2341-III. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2341-14 (дата звернення: 17.06.2025).

Кримінальний процесуальний кодекс України: Закон України від 13.04.2012 р. № 4651-VI. Відомості Верховної Ради України. 2013. № 9/10, 11/12, 13. Ст. 88.

Кримінологія: підручник / В.В. Голіна, Б.М. Головкін, М.Ю. Валуська та ін.; за ред. В.В. Голіни, Б.М. Головкіна. Харків: Право, 2014. 440 с.

Новий тлумачний словник української мови: у 4 т. Т. 3. О–Р / уклад. В.В. Яременко, О.М. Сліпушко. Київ: Аконіт, 2000. 927 с.

Про боротьбу з тероризмом: Закон України від 20.03.2003 року № 638-IV. Відомості Верховної Ради України. 2003. № 25. Ст. 180.

Про контррозвідувальну діяльність: Закон України від 26.12.2002 № 374-IV. Відомості Верховної Ради України. 2003. № 12. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/374-15#Text (дата звернення: 17.06.2025).

Про критичну інфраструктуру: Закон України від 16.11.2021 № 1882-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1882-20#Text (дата звернення: 17.06.2025).

Про національну безпеку України: Закон України від 21.06.2018 № 2469-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2469-19#Text (дата звернення: 17.06.2025).

Про оперативно-розшукову діяльність: Закон України від 18.02.1992 № 2135-XII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2135-12#Text (дата звернення: 17.06.2025).

Про Службу безпеки України: Закон України від 25.03.1992 № 2229-XII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2229-12#Text (дата звернення: 17.06.2025).

Пядишев В.Г. Поліцейська діяльність на основі аналітичних даних: зміна обличчя запобігання злочинності – досвід США. Імплементація ILP 501 моделі в Україні: матеріали круглого столу (м. Одеса, 15 бер. 2023 р.). Одеса: ОДУВС, 2023. С. 65–68.

Савченко В.А. Кримінально-процесуальні гарантії (за законодавством України). Прикарпатський юридичний випуск. 2011. Вип. 1. С. 278–288.

Служба безпеки України. Діяльність. Контрозвідка. URL: https://ssu.gov.ua/kontrrozvidka (дата звернення: 17.06.2025).

Тарасенко Ю.С., Савченко Ю.В. Ризик-орієнтовані процеси забезпечення безпеки об’єктів критичної інфраструктури. Системи та технології. 2023. № 1 (65). С. 67–76.

Тихонов С.В., Василинчук В.І. Стадії оперативно-розшукової діяльності. Наукові записки НаУКМА. Юридичні науки. 2022. Т. 9-10. С. 37–44. URL: https://nrplaw.ukma.edu.ua/article/view/271292/266863 (дата звернення: 17.06.2025).

Тлумачний словник української мови. URL: https://slovnyk.ua/index.php?swrd=припинення (дата звернення: 17.06.2025).

Українсько-англійський юридичний словник. URL: https://law_uk_en.en-academic.com/29083/припинення (дата звернення: 17.06.2025).

Федчак І.А. Теорія та практика застосування проактивних моделей правоохоронної діяльності: дис. ... д-ра юрид. наук: 12.00.09 / Львівський державний університет внутрішніх справ. Львів, 2024. 598 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-04

Номер

Розділ

Розділ 9. Кримінальний процес та криміналістика; судова експертиза; оперативно-розшукова діяльність