Порушення правил безпеки дорожнього руху та експлуатації транспорту, особами які керують в стані алкогольного, наркотичного або іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції (ст. 286¹ КК України): порів

Автор(и)

  • Ю. І. Журавльова студентка 3 року навчання першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 081 «Право» факультету слідчої та детективної діяльності, Національний юридичний університет ім. Ярослава Мудрого, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.89.3.32

Ключові слова:

кримінальна відповідальність, керування у стані сп’яніння, транспортні злочини, історико-правовий аналіз, криміналізація, правозастосовна практика

Анотація

У статті здійснено аналіз кримінально-правового регулювання відповідальності за порушення правил безпеки дорожнього руху та експлуатації транспорту, особами які керують в стані алкогольного, наркотичного або іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції (ст. 286¹ КК України). Встановлено нормативні передумови її запровадження, які зумовлені високим рівнем аварійності на автошляхах, значною кількістю потерпілих у ДТП за участю нетверезих водіїв та недостатньою ефективністю попереднього регулювання відповідно до статті 286 КК України.

Здійснено характеристику складу злочину, передбаченого статтею 286¹ КК України, з урахуванням його об’єктивних і суб’єктивних ознак, кваліфікуючих обставин та особливостей диференціації відповідальності залежно від тяжкості наслідків. Проаналізовано специфіку правозастосування даної норми, які пов’язані з труднощами доведення факту сп’яніння, неоднорідністю судової практики, а також питаннями призначення покарання. Звернено увагу на вплив запровадження ст. 286¹ КК України на загальний кримінально-правовий підхід щодо забезпечення безпеки дорожнього руху та зміщення акценту з наслідків діяння на його небезпечну природу.

У межах історико-правового підходу розглянуто регулювання відповідних правопорушень у Кримінальному кодексі УРСР 1960 року. Доведено, що такий підхід обмежував можливість кримінально-правового реагування на небезпечну поведінку осіб у стані сп’яніння, а відповідальність пішоходів, які своїми діями створювали загрозу на дорозі, не отримувала належного нормативного відображення.

Досліджено аналіз положень проєкту нового Кримінального кодексу України, який демонструє прагнення до розширення кримінально-правового впливу на всі категорії учасників дорожнього руху. Розглянуто нові склади кримінальних правопорушень, що охоплюють не лише факт перебування у стані сп’яніння, а й ухилення від огляду, а також допуск нетверезої особи до керування транспортом. Наголошено на перевагах системного підходу, закладеного в проєкті, водночас виявлено відсутність чіткого механізму притягнення до кримінальної відповідальності пішоходів, чия поведінка призводить до тяжких наслідків. Поставлено питання про доцільність подальшої деталізації відповідних норм.

Посилання

Кримінальний кодекс України : Кодекс України від 05.04.2001 № 2341-III : станом на 1 лют. 2025 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2341-14#Text (дата звернення: 29.04.2025).

Myslyvyi V. Criminal-legal meaning of driving under the influence in the acts stipulated by Article 286 of the Criminal Code of Ukraine. National Technical University of Ukraine Journal. Political science. Sociology. Law. 2020. No. 1(45). P. 66–72. URL: https://doi.org/10.20535/2308-5053.2020.1(45).226499 (date of access: 29.04.2025).

Кримінальний кодекс України : Кодекс України від 28.12.1960 : станом на 26 січ. 2011 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2001-05#Text (дата звернення: 29.04.2025).

Myslyvyy V. Criminal-legal meaning of traffic and vehicle operation safety rules. Naukovyy Visnyk Dnipropetrovs’kogo Derzhavnogo Universytetu Vnutrishnikh Sprav. 2020. Vol. 3, no. 3. P. 118–126. URL: https://doi.org/10.31733/2078-3566-2020-3-118-126 (date of access: 29.04.2025).

Пчелін В.Б. Особливості нормативно-правової регламентації притягнення особи до юридичної відповідальності за керування транспортним засобом у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції. Соціологія права. 2021. Вип. 1 (36). С. 43–46.

Лихова С.Я., Барановський Я.І. Керування транспортними засобами у стані сп’яніння (кримінально-правова характеристика юридичного складу злочину). Сучасне право в епоху соціальних змін: [Матеріали ХІ Міжнародної науково-практичної конференції, м. Київ, Національний авіаційний університет, 26 лютого 2021 р.] . – Тернопіль: Вектор, 2021. – С. 310–312.

Лазоренко Є. Проблемні питання відповідальності за ст. 286-1 КК України: законодавство та практика касаційного суду. Правоохоронна система: виклики сьогодення: матеріали круглого столу, м. Чернігів, 28 груд. 2022 р.

Гіжевський, В.К. і Скірський, І.В. 2018. Особливості вини у злочині, передбаченому ст. 291 Кримінального кодексу України. Правничий вісник Університету «КРОК». 31 (Чер 2018), 141–146.

Текст проєкту нового Кримінального кодексу України/Draft of the new Criminal Code of Ukraine. Головна | Новий Кримінальний Кодекс. URL: https://newcriminalcode.org.ua/criminal-code (дата звернення: 29.04.2025).

Крайник Г. Щодо проєкту загальної частини нового кримінальногокодексу україни. Правова політика України: історія та сучасність : Матеріали I Всеукр. науково-практ. семінару, м. Житомир, 8 жовт. 2020 р. С. 51–55.

Бандурка, Олександр Маркович. «Проєкт нового Кримінального кодексу України: критичний погляд.» Злочинність і протидія їй в умовах війни та у повоєнній перспективі: міждисциплінарна панорама: зб. тез доп. Міжнар. наук.-практ. конф.(м. Вінниця, 19 квіт. 2024 р.). Вінниця: ХНУВС, 2024. С. 29-34, 2024.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-04

Номер

Розділ

Розділ 8. Кримінальне право та кримінологія; кримінально-виконавче право