Відбудова України крізь призму інклюзивності: правові та соціально-економічні детермінанти безбар’єрного простору
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.89.3.15Ключові слова:
інклюзивне містобудування, права осіб з інвалідністю, державна політика, посткризовий період, соціальний захист, державно-приватне партнерство, міжнародні стандартиАнотація
Актуальність дослідження зумовлена нагальною потребою створення безбар’єрного простору в контексті відбудови України. Війна значно збільшила кількість людей з інвалідністю, що вимагає розробки доступного середовища для їхньої повноцінної соціальної інтеграції. Інклюзивне містобудування розглядається не лише як гуманітарний імператив, а й як економічна перевага, здатна стимулювати туризм та залучати інвестиції через впровадження універсального дизайну. Дотримання міжнародних правових стандартів, зокрема Конвенції ООН про права осіб з інвалідністю, та забезпечення демократичного залучення громадськості є фундаментальними для справедливого та рівноправного відновлення.
Метою дослідження є комплексний аналіз правових засад державної політики у сфері інклюзивного містобудування в Україні, визначення його ключової ролі у посткризовому відновленні, а також обґрунтування необхідності всебічного підходу до формування безбар’єрного простору з урахуванням гуманітарних, соціальних, економічних, правових та демократичних аспектів.
Розкриваються гуманітарний та соціальний виміри інклюзивного містобудування, підкреслюється, що створення доступного середовища є питанням гідності та рівних прав людини, що сприяє психологічному відновленню та інтеграції в суспільство людей з інвалідністю, літніх людей, батьків з візками та тимчасово травмованих осіб. Наголошується на економічних вигодах, таких як зростання туристичного потоку та підвищення інвестиційної привабливості міст завдяки універсальному дизайну.
Особлива увага приділяється правовим засадам, що вимагають удосконалення національного законодавства відповідно до міжнародних стандартів, та демократичному аспекту, який передбачає широке залучення громадськості до процесів прийняття рішень щодо містобудування. Визнається ключова роль партнерства між органами влади, громадськістю та бізнесом. Органи влади формують законодавчу базу та забезпечують фінансування, громадські організації надають цінний досвід та здійснюють моніторинг, а бізнес пропонує інноваційні рішення та інвестиції. Синергія цих трьох секторів є вирішальною для побудови справді інклюзивного та стійкого суспільства.
Загалом, дослідження обґрунтовує, що інклюзивне містобудування є невід’ємною складовою відновлення України, спрямованою на побудову справедливого, рівноправного та гуманного суспільства, де кожен громадянин має рівні можливості для повноцінної участі у всіх сферах життя.
Посилання
Конвенція про права осіб з інвалідністю: Конвенція від 13.12.2006. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_g71#Text.
Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні: Закон України від 21.03.1991 № 875-XII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/875-12#Text.
Про затвердження Державної стратегії регіонального розвитку на 2021-2027 роки: Постанова Кабінету Міністрів України від 05.08.20201 № 695. (У редакції постанови Кабінету Міністрів України від 13.08.2024 № 940). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/695-2020-%D0%BF#Text.
Про схвалення Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 14.04.2021 № 366-р. (У редакції розпорядження Кабінету Міністрів України від 25.03.2025 № 294-р). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/366-2021-%D1%80#n10.
Манцуров І.Г. Інклюзивний розвиток як основа протидії глобальним викликам сьогодення. Економіка України. 2018. № 10. С. 71–87. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/EkUk_2018_10_6.
Як зробити місто комфортним для усіх: філософія універсального дизайну. GURT. Матеріал створено на основі зустрічі «Універсальний дизайн: як зробити міста доступними та зручними для всіх» у рамках спільної програми ПРООН, ЮНІСЕФ, ВООЗ та МОП «Сприяння інтеграційній політиці та послугам для людей з інвалідністю в Україні». URL: http://gurt.org.ua/news/recent/22340/ (дата звернення: 09.05.2025).
Сердюк Н.А. Обов’язок держави щодо соціального Захисту громадян в умовах війни: сучасна українська практика. Реалізація конституційного права на охорону здоров’я в умовах війни: український досвід та міжнародні стандарти: матеріали міжнародної правової школи, м. Ужгород, 10 лютого 2023 р. Ужгород: Ужгородський національний університет, 2023. – С. 87–95.
Бондаренко Л.Г. Інклюзивна політика держави щодо «включення» різних соціальних груп у суспільне життя. Державне будівництво. 2024. № 2 (36). С. 635–645. DOI: https://doi.org/10.26565/1992-2337-2024-2-43.
Мельник М.А. Інклюзивна політика держави під час війни. Вісник східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. 2022. № 6 (276). URL: https://doi.org/10.33216/1998-7927-2022-276-6-44-49.
Федюк В. Партнерство і співпраця влади і бізнесу на місцевому рівні – запорука успішного розвитку громад. Портал «Децентралізація». URL: https://decentralization.ua/news/19082 (дата звернення: 09.05.2025).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Н. А. Сердюк

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.