Нормативно-правові основи інформаційної безпеки України в умовах гібридної агресії
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.89.3.12Ключові слова:
інформаційна безпека, гібридна агресія, правове регулювання, дезінформація, національна безпека, медіаграмотність, законодавство, кібербезпека, свобода слова, нормативно-правова базаАнотація
У статті досліджено нормативно-правові основи інформаційної безпеки України в умовах гібридної агресії російської федерації. Визначено, що інформаційна безпека, як складова національної безпеки, набула особливого значення в умовах сучасного збройного конфлікту, у межах якого активно застосовуються інструменти інформаційного впливу, дезінформації, пропаганди та кібератак. Автором проаналізовано чинну законодавчу та нормативну базу, зокрема, Конституцію України, закони «Про національну безпеку України», «Про інформацію», «Про основні засади забезпечення кібербезпеки України», стратегії, укази Президента України, рішення Ради національної безпеки і оборони України, а також інші спеціальні акти, що формують систему нормативного регулювання у сфері захисту національного інформаційного простору. Окрему увагу приділено впливу гібридної агресії на зміст, структуру та динаміку правового регулювання. Показано, що російська агресія стала каталізатором змін у законодавстві, спричинила посилення державного контролю, створення нових інституцій (зокрема Центру протидії дезінформації), розширення повноважень органів публічної влади та запровадження особливих правових режимів. Виокремлено ключові виклики, пов’язані з необхідністю збереження балансу між забезпеченням інформаційної безпеки та дотриманням конституційних прав і свобод, зокрема свободи слова, права на інформацію та приватність. Сформульовано пропозиції щодо вдосконалення законодавства у цій сфері, зокрема шляхом систематизації норм, чіткого розмежування повноважень суб’єктів інформаційної безпеки, удосконалення процедур судового захисту, підвищення рівня правової та медіаграмотності населення, а також імплементації міжнародних стандартів. Враховуючи динаміку інформаційних загроз, автор підкреслює необхідність гнучкого, прозорого та стратегічно скоординованого підходу до нормативно-правового забезпечення інформаційної безпеки України, що має враховувати швидко змінювані технології та глобальні тенденції у сфері кібербезпеки. Наголошується, що ефективна реалізація державної інформаційної політики потребує не лише вдосконалення законодавства, а й належного ресурсного забезпечення, міжвідомчої координації та активної взаємодії з громадянським суспільством.
Посилання
Конституція України: Закон України від 28.06.1996 р. № 254к/96-ВР. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254к/96-вр.
Про національну безпеку України: Закон України від 21.06.2018 р. № 2469-VIII. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2469-19.
Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 14.05.2021 р. «Про Стратегію інформаційної безпеки»: Указ Президента України від 14.05.2021 р. № 187/2021. Президент України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/187/2021.
Про інформацію: Закон України від 02.10.1992 р. № 2657-XII. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-12.
Про основні засади забезпечення кібербезпеки України: Закон України від 05.10.2017 р. № 2163-VIII. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2163-19.
Про телебачення і радіомовлення: Закон України від 21.12.1993 р. № 3759-XII. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3759-12.
Про доступ до публічної інформації: Закон України від 13.01.2011 р. № 2939-VI. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2939-17.
Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 19.03.2021 р. «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)»: Указ Президента України від 23.03.2021 р. № 109/2021. Президент України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/109/2021.
Nalyvaiko, L. R. (2014). Transparency as a democratic standard of the government functioning. Evropský politický a právní diskurz, 4, 51–61. URL: http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/evrpol_2014_1_4_5.pdf.
Кримінальний кодекс України: Закон України від 05.04.2001 р. № 2341-III. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2341-14.
Directive (EU) 2018/1808 of the European Parliament and of the Council of 14 November 2018. EUR-Lex. URL: https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2018/1808/oj.
Satakunnan Markkinapörssi Oy and Satamedia Oy v. Finland, Grand Chamber Judgment of 27 June 2017. HUDOC. URL: https://hudoc.echr.coe.int/fre?i=001-175121.
Наливайко О.І. Порівняльно-правовий аналіз реалізації процедури імпічменту. Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. 2011. № 3. С. 61–70.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 А. П. Ряполов

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.