Правові основи адміністрування податку на додану вартість в Україні
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.89.2.64Ключові слова:
податок на додану вартість, адміністрування, податкові накладні, податковий кредит, система СМКОР, електронна звітність, ДПС УкраїниАнотація
У статті досліджено правові основи адміністрування податку на додану вартість в Україні як одного з ключових джерел формування дохідної частини державного бюджету. Розкрито поняття «адміністрування» у широкому й вузькому значенні, його етимологічне походження, а також специфіку застосування цього терміна в податково-правовому полі. Розглянуто теоретичні підходи до визначення змісту податкового адміністрування у працях українських та зарубіжних науковців. Особливу увагу приділено історії становлення системи адміністрування ПДВ в Україні, починаючи з 1991 року, коли відбулося запровадження першого закону про ПДВ, до сучасного етапу, що характеризується цифровізацією та впровадженням ризикоорієнтованих підходів у податковому контролі. Визначено ключові етапи реформування: впровадження електронної звітності, створення СЕА ПДВ, запуск системи моніторингу СМКОР, перехід до SAF-T UA. Розкрито особливості сучасної структури адміністрування ПДВ, виокремлено її складові елементи, функції та компетенції контролюючих органів, зокрема Державної податкової служби, Міністерства фінансів, Державної казначейської та митної служб. Окреслено основні проблеми в адмініструванні ПДВ, серед яких: надмірне блокування податкових накладних, корупційні ризики, людський фактор у прийнятті рішень, затримки з відшкодуванням ПДВ. Проаналізовано статистичні дані Ради бізнес-омбудсмена України щодо проблемних моментів, котрі виникають внаслідок недостатньої ефективності системи адміністрування ПДВ в Україні.
Зроблено акцент на тому, що ефективність адміністрування ПДВ безпосередньо впливає на фіскальну стабільність держави, а також на рівень довіри між державою та платниками податків. На основі аналізу запропоновано шляхи вдосконалення функціонування системи адміністрування ПДВ, серед яких – удосконалення критеріїв ризиковості в СМКОР, підвищення прозорості адміністративних процедур, посилення електронної взаємодії, мінімізація людського впливу при прийнятті рішень. У результаті дослідження сформульовано висновки, спрямовані на покращення якості адміністрування податку на додану вартість в Україні та підвищення ефективності податкової політики загалом.
Посилання
Прес-реліз Міністерства фінансів України від 5 вересня 2024 року. Міністерство Фінансів України. URL: https://mof.gov.ua/uk/news/minfin_za_8_misiatsiv_2024_roku_do_zagalnogo_fondu_derzhbiudzhetu_zalucheno_14_trln_grn_z_iakikh_kozhna_tretia_grivnia_vid_pdv-4774 (дата звернення 10.06.2025).
Бондаренко Т.Б. Юридичний зміст податку на додану вартість та його адміністрування. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського, 2019 № 40. С. 68–71.
Річний звіт 2024 / Рада бізнес-омбудсмена. URL: https://boi.org.ua/wp-content/uploads/2025/06/boc-10-years-ua.pdf (дата звернення 10.06.2025).
Податковий кодекс України від 2 грудня 2010 р. № 2755-V1. Відомості Верховної Ради України. 2011. № 13. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#Text (дата звернення 10.06.2025).
Дугар Т.Є. Проблема адміністрування ПДВ на сучасному етапі. Економіка і суспільство. 2016. № 2. С. 689–693.
Греца С.М. Теоретичні аспекти визначення поняття адміністрування податку на додану вартість. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. 2024. № 8. С. 74–76.
Запровадження Е-аудиту. Прес реліз Державної податкової служби України від 06 червня 2025 року. Державна податкова служба України. URL: https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/904232.html (дата звернення 10.06.2025).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 А. А. Кацалап

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.