Формування програми ЄДКІ для здобувачів освіти ОС «Магістр»: прогалини освітнього еколого-правового регулювання
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.89.2.36Ключові слова:
екологічне право, екологічна безпека, екологічна освіта, юридична освіта, ЄДКІ, сталий розвитокАнотація
В статті акцентується увага на тому, що в сучасних умовах важливість екологічної освіти не викликає сумнівів. Зокрема, проблеми розбудови сучасної екологічної освіти в Україні обговорювалися і на зустрічі Міністра захисту довкілля та природних ресурсів та Міністра освіти і науки України, на якій було досягнуто згоди, що без вагомих зрушень у цьому напрямку неможливе подальше становлення сучасної європейської країни, з тими ж цінностями та принципами сталого розвитку.
Спільним наказом Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України та Міністерства освіти і науки України «Про утворення Міжвідомчої робочої групи з удосконалення системи екологічної освіти в Україні» від 20 червня 2023 р. № 424/765 була створена відповідна Міжвідомча робоча група та заходи для удосконалення та підвищення рівня системи екологічної освіти в Україні. Таким чином важливість екологічних знань та екологічної освіти повинна відображатися на всіх рівнях освіти, зокрема у вищій школі, в тому числі в процесі атестації здобувачів вищої освіти. Крім того, в Концепції екологічної освіти в Україні, затвердженій рішенням Колегії Міністерства освіти і науки України № 13/6-19 від 20 грудня 2001 р., визначено, що розвиток вищої екологічної освіти повинен базуватися на комплексному збалансованому поєднанні природничого, технологічного, економічного, юридичного і соціокультурного підходів.
Авторами зроблено висновок про те, що у зв’язку із постійним розвитком суспільних відносин, які стосуються раціонального використання природних ресурсів, охорони довкілля, забезпечення екологічної безпеки, регулювання яких здійснюється екологічним правом, а також збільшенням загроз у цій сфері, в Україні існує гостра потреба у підготовці кваліфікованих юристів, що володіють фаховими спеціалізованими компетентностями з питань екологічного права, а відтак встановлення наявності цих компетентностей у процесі проведення єдиного державного кваліфікаційного іспиту. Зазначене вище становить значний державний та суспільний інтерес, що потребує уваги та розв’язання. При цьому збройна агресія рф проти України тільки поглиблює актуальність даної проблематики.
Посилання
Малишева Н.Р. Науково-практичний коментар до Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» / Н.Р. Малишева, М.І. Єрофеєв. Харків: Право, 2017. 416 с.
Балюк Г.І. Еколого-правова наука – не периферія державної політики, а її передова / Розвиток наук земельного, аграрного, екологічного та природоресурсного права: Збірник наукових праць Круглого столу (19 жовтня 2012 р.) / за ред. Г.І. Балюк, М.В. Краснової, А.М. Мірошниченка, В.В.Носіка. 2012. 415 с.
Гетьман А.П. Екологізація освіти. Велика українська юридична енциклопедія: у 20 т. / Нац. акад. прав. наук України, Ін-т держави і права ім. В.М. Корецького НАН України, Нац. юрид. ун-т ім. Ярослава Мудрого; редкол. В.Я. Тацій [та ін.]. Харків: Право, 2018. Т. 14: Екологічне право. С. 264–266.
Носік В.В. Проблеми реалізації пізнавальної функції аграрного, земельного та екологічного права у системі вищої юридичної освіти України. Вісник національної академії правових наук України. Том 30. № 3, 2023. С. 371–390.
Балюк Г.І., Ковальчук Т.Г. Проблеми еколого-правової освіти України. Актуальні проблеми реформування земельних, аграрних, екологічних та трудових правовідносин: збірник тез Всеукр. наук.-практ. кругл. столу (м. Хмельницький, 31 травня 2024 року). Хмельницький: Хмельницький університет управління та права імені Леоніда Юзькова, 2024. С. 70–72. (146 с.).
Нормативно-правові акти наведено у відповідності до офіційного сайту Верховної Ради України. URL: www.rada.gov.ua (дата звернення 15.05.2025).
Позняк Е.В. Досвід викладання студентам магістратури навчальної дисципліни «Правові проблеми еколого-правової культури і освіти». Парадигма вищої освіти в умовах війни та глобальних викликів XXI століття: матеріали всеукраїнського науково-педагогічного підвищення кваліфікації, 18 липня – 28 серпня 2022 року. Одеса: Видавничий дім «Гельветика», 2022. 536 с.
Андрейцев В.І. Новації еколого-правової освіти в Україні. Право України. 1998. № 5. С. 44–50.
Слепченко А.А. Забезпечення права на екологічну освіту громадян в Україні: монографія; Київ. нац. ун-т ім. Тараса Шевченка. Київ; Чернівці: Кондратьєв А.В., 2017. 188 с.
Шараєвська Т.А., Слепченко А.А. Екологічна освіта як засіб попередження надзвичайних екологічних ситуацій потребує не стратегій, а конкретних правових інструментів. Особливості правового регулювання екологічних, земельних, аграрних, природоресурсних відносин в умовах глобалізації: збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції (м. Івано-Франківськ – м. Яремче, 20-22 вересня 2019 р.) / відп. ред. Н.Р. Кобецька. Івано-Франківськ: Прикарпат. нац. ун-т ім. Василя Стефаника, 2019. 241 с.
Позняк Е.В. Принципи формування екологічної культури в Україні: проблеми теоретико-правового змісту та перспективи розвитку. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Юридичні науки. 2021. Вип. 3 (118). С. 92–99.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Т. А. Шараєвська, О. В. Бевз

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.