Розуміння соціальної функції держави у європейських країнах
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.89.2.17Ключові слова:
соціальна функція, соціальна держава, Європа, соціальне законодавство, соціальні права людини, соціальний захист, євроінтеграція, соціальна безпекаАнотація
Стаття присвячена дослідженню особливостей розуміння соціальної функції держави у європейських країнах через призму їх конституційного закріплення та фактичної реалізації. Акцентується увага на важливості дослідження соціальної функції в умовах глобалізаційних процесів, інтеграційних тенденцій і актуалізації питань прав людини та соціальної справедливості в Європі. В європейських країнах соціальна функція держави є фундаментальним компонентом державного устрою, спрямованим на забезпечення гідного існування кожної особи.
У статті проаналізовано моделі конституційного розуміння соціальної функції в Іспанії, Німеччині, Франції, Литві та Латвії. На прикладі Конституції Іспанії показано, що соціальні, демократичні та правові аспекти державності інтегруються у єдину концепцію, де правова держава розглядається як основа для реалізації демократичних і соціальних принципів. Висвітлено, що у Федеративній Республіці Німеччина, попри відсутність прямого згадування правової держави в Конституції, фактично реалізуються всі принципи верховенства права і соціальної державності через демократичні механізми та ефективну соціальну політику.
У Франції соціальна функція невід’ємно пов’язана з демократичними принципами і реалізується через розвинену систему соціального захисту, при цьому зберігається принцип неподільності держави. Підсумовано, що європейський досвід пропонує Україні цінні орієнтири для вдосконалення національної моделі державності в контексті соціальної функції, на основі чого обґрунтовано доцільність зміни формулювання статті 1 Конституції України.
Дослідження акцентує увагу на важливості адаптації національного соціального законодавства до європейських стандартів, а також на необхідності реформи українського законодавства, щоб воно відповідало загальноєвропейським нормам у сфері соціального забезпечення та прав людини. Зроблений аналіз демонструє, що європейські країни надають цінні моделі, які можуть бути використані для вдосконалення соціальної функції держави в Україні.
Стаття показує, що європейський досвід реалізації соціальної функції є важливим джерелом для вдосконалення національної моделі державності. Визначено, що інтеграція принципів соціальної справедливості, соціального забезпечення та прав людини в законодавство України є необхідною умовою для побудови ефективної та стабільної державної системи.
Посилання
Constitución Española (CE). «BOE» núm. 311. de 29/12/1978.URL: https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-1978-31229.
Grundgesetz für die Bundesrepublik Deutschland vom 23. Mai 1949 (BGBl. S. 1). URL: https://www.bundestag.de/gg .
Constitution de la République française: Constitution du 4 octobre 1958. URL: https://www.assemblee-nationale.fr/connaissance/constitution.asp.
Lietuvos Respublikos Konstitucija įsigaliojo 1992 m. lapkričio 2 d. Lietuvos Aidas, 1992, Nr. 220 (1992-11-10); Valstybės Žinios, 1992, Nr. 33-1014 (1992-11-30). URL: https://www.lrs.lt/home/Konstitucija/Konstitucija.htm.
Latvijas Republikas Satversme: Latvijas Satversmes Sapulces 1922. gada 15. februāra kopsēdē pieņemtā. Latvijas Vēstnesis, 43, 01.07.1993. URL: https://likumi.lv/ta/id/57980-latvijas-republikas-satversme.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Х. Ю. Джура

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.