Доступ до інтернету – унікальне право, елемент права на гідне життя або засіб, що забезпечує право на гідне життя?

Автор(и)

  • М. С. Рахімова Lecturer and PhD condidat of the UNESCO Chair on Human Rights and Information Law, Baku State University, Azerbaijan, Азербайджан https://orcid.org/0009-0009-3879-361X

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.89.1.56

Ключові слова:

право на гідне життя, гідний рівень життя, доступ до Інтернету, свобода в Інтернеті, цифрова нерівність, скорочення бідності, соціально-економічні права

Анотація

Поняття держави загального добробуту, що часто вживається в юридичній літературі, утворює складну систему відносин і спрямоване на забезпечення людського задоволення та щастя, а також прямо декларується чи підкреслюється як найвища мета в основних законах більшості розвинених країн сучасності. Право на гідне життя, спрямоване на забезпечення найнеобхідніших потреб всіх людей у гідних умовах, утворює складну систему та має відносний характер і включає низку правових елементів. Ми не можемо уявити реалізацію права на гідне життя сучасної людини без її доступу до Інтернету. Ця ідея підтверджує себе в кількох напрямах. Так, отримання будь-якої інформації з Інтернету, встановлення соціалізації та віртуального спілкування через Інтернет, реалізація свободи думки і слова, здійснення віртуального спілкування, що є однією з духовних потреб, є яскравими прикладами цього. Відповідне право, будучи частиною гідного життя, також відіграє ключову роль у захисті інших основних прав, виступаючи критерієм сприятливого рівня життя людей і громадян у державі, об’єднує кілька елементів прав, таких як праця, соціальний захист, відпочинок, харчування, вода, одяг, санітарія, житло, здоров’я, освіта, шлюб, здорове довкілля і тощо. Крім того, відмінності між людьми у відповідній галузі призводять до цифрової нерівності, яка своєю чергою призводить до соціальної нерівності. Ось чому, відходячи від простого поняття технології, Інтернет слід визнати унікальним правом, необхідним для мінімально гідного життя, і прийняти його як один із важливих елементів системи права на гідне життя. Доступність Інтернету створює позитивні зобов’язання для держав, потребує відповідних дій та регулювання як з боку держав, так і з боку міжнародних організацій та спрямована на адекватне управління використанням. Протягом усієї статті автор наводить дієві аргументи на користь визнання доступу до Інтернету як унікального правового поняття, виведення його зі сфери дії як засобу реалізації інших основних прав людини, внесення змін до існуючих універсальних документів у цій сфері, певних зобов’язань держав у цьому напрямі та чинних нормативних актів, а також визнання Інтернету невід’ємним елементом системи права на гідне життя.

Посилання

A Shaji George. Universal Internet Access: A Modern Human Right or a Path to Digital Colonialism. Partners Universal International Innovation Journal (PUIIJ)/ Volume: 02, Issue: 02, March-April 2024, Pages 55–74.

Aliyev M.N. A decent standard of living as one of the basic rights of legal citizens. // Baku University News. N01, 2021. Pages 15–21.

Amir I Aliyev, Aytakin N Ibrahimova, Gulnaz A Rzayeva. Information security: Legal regulations in Azerbaijan and abroad. Journal of Information Science, 2020, Pages 1–14.

Ananya Shukla, Aastha Singh and Rajeshwari Ishu. Demystifying the prominence of the right to internet access. Chanakya National Law University. January 22, 2021. Available at: https://blog.ipleaders.in/demystifying-prominence-right-internet-access.

Barsukova V.N. The human right to a decent life: general characteristics. URL: https://lexand-business.ru/view-article.php?id=7068 (in russian).

Broadband Commission (2021) The state of broadband. People-centred approaches for Universal broadband. URL: https://broadbandcommission.org/publication/state-of-broadband-2021.

Broadband Commission for Sustainable Development. (2019). The state of broadband: Broadband as a foundation for sustainable development. Geneva: International Telecommunication Union and United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.

Cerf VG (2012) Internet access is not a human right. New York Times, 4 January. URL: https://www.nytimes.com/2012/01/05/opinion/internet-access-is-not-a-human-right.html.

Constitution of the Federal Republic of Germany. URL: https://www.constituteproject.org/constitution/German_Federal_Republic_2014.

Constitution of the Republic of Azerbaijan Law. URL: https://e-qanun.az/framework/897.

Directive 2009/136/EC of the European Parliament and of the Council of 25 November 2009 amending Directive 2002/22/EC on universal service and users’ rights relating to electronic communications networks and services, Directive 2002/58/EC concerning the processing of personal data and the protection of privacy in the electronic communications sector and Regulation (EC) No 2006/2004 on cooperation between national authorities responsible for the enforcement of consumer protection laws. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex-%3A32009L0136.

Government Policy for the Internet Must Be Rights-Based and User-Centred. URL: https://www.un.org/en/chronicle/article/government-policy-internet-must-be-rights-based-and-user-centred.

Hargittai E, Piper AM, Morris MR. From internet access to internet skills: digital inequality among older adults. Universal Access in the Information Society 18(4). 2019, Pages 881–890.

Ibrahimova A, Rzayeva G.A. Cyber threats and human rights protection in virtual space: International and national regulation. Azerbaijan Law Journal. 2021 (№ 1), Pages 48–70.

ITU (2020) Connecting humanity. Assessing investment needs of connecting humanity to the Internet by 2030. URL: https://www.itu.int/en/mediacentre/Pages/PR16-2020-ITU-publishes-Connecting-Humanity-study.aspx ).

ITU (2021) Measuring digital development. Facts and figures 2021. URL: http://handle.itu.int/11.1002/pub/81ad42ea-en

Maja Nastić. The impact of the informational and communication technology on the realization and protection of human rights. Balkan Social Science Review, 2021, Vol. 17, Pages 75–97.

Merten Reglitz, Abraham Rudnick.. Internet access as a right for realizing the human right to adequate mental (and other) health care. İnternational Journal of Mental Health. 13 Feb 2020, Pages 97–103.

Merten Reglitz. The Human Right to Free Internet Access. Journal of Applied Philosophy, 2020, Vol. 37, No. 2, Pages 314–331.

Merten Reglitz. The socio-economic argument for the human right to internet access. Sage Journals, Politics, Philosophy & Economics/ volume 22, İssue 4. April 7, 2023, Pages 441–469.

Nickel J (2016) Can a human right to health care be justified by linkage arguments? Theoretical Medicine and Bioethics 37(4): pp. 293–306.

Ofcom (2018) Access and inclusion in 2018. Consumers’ experiences in communications markets. URL: https://www.ofcom.org.uk/research-and-data/multi-sector-research/accessibility-research/access-and-inclusion.

Pashkova E.V. The concept of dignity of existence as applied to a person and society (ethical and legal analysis). Bulletin of the Voronezh Institute of the Ministry of Internal Affairs of Russia. 2014. No 2. 97 pages (in russian)

Report of the Special Rapporeur on the promotion and protection of the right to freedom of opinion and expression, Frank La Rue, A/HRC/17/27. URL: https://digitallibrary.un.org/record/706331?ln=ru).

Rzayeva G.A. Closed information and realization of the right to access information. Azerbaijan Law Journal. 2020 (№ 2), Pages 96–105.

Rzayeva G.A. Directions for eliminating the digital divide: ensuring fundamental human rights and freedoms. Police Academy Scientific News. № 1 (29), 2021, Pages 35–43.

Rzayeva G.A. Ensuring net neutrality in the digital world: a comparative legal analysis in the context of human rights. Police Academy Scientific News. №1 (37), 2023, Pages 163–173.

Rzayeva G.A. Information creativity as a right in the digital society. 8th International Conference of PhD Students and Young Researchers – “The future decade of the EU law”, Vilnius university. 2020, Pages 180–192.

Rzayeva G.A. Information economy and aspects of impact on human rights in the global information society. Azerbaijani Law Journal. 2023 (№2), Pages 12–23.

Rzayeva G.A. Is there a need to amend the Constitution: Contradictions in the norms on rights and freedoms in the field of information in Azerbaijan. Azerbaijan Law Journal. 2024 (№2), Pages 49–62.

US Census Bureau (2021) Computer and internet use in the United States: 2018. URL: https://scholar.google.com/scholar?q=US+Census+Bureau+%282021%29+Computer+and+internet+use+in+the+United+States%3A+2018.+Available+at%3A+https%3A%2F%2Fwww.census.gov%2Flibrary%2Fpublications%2F2021%2Facs%2Facs-49.html+%28accessed+15+March+2023%29.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-21

Номер

Розділ

Розділ 3. Цивільне право і цивільний процес; сімейне право; міжнародне приватне право