Цифровізація вищої освіти у закладах вищої освіти із специфічними умовами навчання: адміністративно-правові засади

Автор(и)

  • Р. Є. Строцький кандидат юридичних наук, доцент, перший проректор Львівського державного університету внутрішніх справ, Україна https://orcid.org/0009-0008-8774-2061

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.88.4.41

Ключові слова:

вища освіта, заклади вищої освіти, специфічні умови навчання, навички, компетенції, правоохоронні органи, поліцейський, студенти, курсанти, цифровізація, інформаційні технології, національна безпека

Анотація

У статті досліджено особливості цифровізації вищої освіти у закладах вищої освіти із специфічними умовами навчання. Зазначено, що сучасні інформаційні технології в освіті створюють можливості її якісних змін. Інтернет є великою базою даних, яка доволі корисна для формування освітнього ландшафту. Це певний каталізатор, інструмент для передачі знань, вмінь та навичок. Наголошено, що інформаційні технології надають можливість раціонально організувати пізнавальну діяльність студентів та курсантів у навчальному процесі; зробити навчання більш ефективним, залучаючи всі види їх чуттєвого сприйняття в мультимедійний контекст та озброюючи інтелект новим концептуальним інструментарієм; побудувати відкриту систему вищої освіти, яка забезпечуватиме кожному власну траєкторію навчання; залучити до навчального процесу категорії студентів та курсантів, що вирізняються особливими здібностями до навчання; використовувати специфічні властивості Інтернет мережі, що дозволяють індивідуалізувати навчальний процес; інтенсифікувати всі рівні навчально-виховного процесу тощо. Зроблено висновок, що зростання масштабів цифровізації та розвиток цифрових платформ є закономірними та обумовлені глобальними тенденціями в правоохоронній діяльності. Інституційні аспекти цифровізації вищої освіти у ЗВО із специфічними умовами навчання не є виключенням. Їх сфера пов’язана із виконанням соціальних функцій, основна з яких – забезпечення високої якості вищої освіти. Ця функція в сучасних умовах доповнюється діяльністю з формування професійних та соціальних компетенцій, необхідних для зайняття відповідного соціального статусу випускниками ЗВО із специфічними умовами навчання. Сформовані компетенції становлять основу компетентності, до якої додається мотивація, спрямована на освоєння нових знань та їх застосування у своїй професійній діяльності, відповідно до специфічного напряму підготовки. Забезпечення такого доступу стає інституційною функцією вищої освіти в умовах інформатизації суспільного життя, оскільки комп’ютерні та цифрові технології настільки глибоко вкоренилися у всі сфери суспільного життя, що зумовили зміни умов праці працівників правоохоронних органів. Утім, багато проблем в цій сфері є ще не вирішеними, зокрема: відсутня науково обґрунтована концепція модернізації системи професійного навчання поліцейських, а саме: належна первинна професійна підготовка; підготовка у ЗВО зі специфічними умовами навчання, цифровізація ЗВО із специфічними умовами навчання тощо.

Посилання

Про схвалення Стратегії розвитку органів системи Міністерства внутрішніх справ на період до 2020 року: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 15.11.2017 № 1023-р. Урядовий портал. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1023-2017-р (дата звернення: 05.05.2025).

Комплексний стратегічний план реформування органів правопорядку на 2023–2027 роки: Указ Президента України від 11.05.2023 № 273/2023 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/273/2023#Text (дата звернення: 08.05.2025).

Стратегія громадської безпеки та цивільного захисту України та Концепція безпекового середовища в Україні на 2023-2026 роки від 17 лист. 2023 р. Урядовий портал. URL: https://www.kmu.gov.ua/news/ihor-klymenko-stratehiia-hromadskoi-bezpeky-ta-tsyvilnoho-zakhystu-ukrainy-ta-kontseptsiia-bezpekovoho-seredovyshcha-v-ukraini-na-2023-2026-roky-tse-odni-z-vazhlyvykh-stratehichnykh-oriientyriv-mvs (дата звернення: 05.05.2025).

Кісіль З.Р. Особливості підготовки поліцейських кадрів: міжнародний досвід. Психологічні та педагогічні проблеми професійної освіти та патріотичного виховання персоналу системи МВС України. Харків, 2019. URL: https://univd.edu.ua/general/publishing/konf/05_04_2019/pdf/8.pdf (дата звернення: 05.05.2025).

Барабаш. О.О. Диджиталізація вітчизняної освіти: проблеми і перспективи в умовах глобалізації. Право України. 2022. № 12. С. 109–121. URL: https://dspace.lvduvs.edu.ua/bitstream/1234567890/6464/1/%D0%91%D0%B0%D1%80%D0%B0%D0%B1%D0%B0%D1%88%20%D0%9F%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%BE%20%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D0%B8%202022_12.pdf (дата звернення: 05.05.2025).

Сокуренко В.В. Деякі питання вдосконалення практичної підготовки науково-педагогічного складу закладів вищої освіти зі специфічними умовами навчання. Підготовка поліцейських в умовах реформування системи МВС України. Харків, 2020. С. 203–206. URL: https://univd.edu.ua/general/publishing/konf/29_05_2020/pdf/74.pdf (дата звернення: 05.05.2025).

Швець Д.В. Формування особистості поліцейського в умовах фахової підготовки та професійної діяльності: правові та психологічні аспекти. Дисертація на здобуття наукового ступеня д. ю. н. за спец. 19.00.06 – юридична психологія. Національна академія внутрішніх справ, Київ, 2019. 43 с. URL: https://dspace.lvduvs.edu.ua/bitstream/1234567890/8175/1/autoreferat--aref.doc.pdf (дата звернення: 05.05.2025).

Андреєв А. Особливості підготовки поліцейських кадрів у вищих навчальних закладах зі специфічними умовами навчання. Підприємництво, господарство і право. 2017. № 6. С. 100–103. URL: http://www.pgp-journal.kiev.ua/archive/2017/6/23.pdf (дата звернення: 05.05.2025).

Руколайніна І.Є. Формування та підготовка кадрів (персоналу) до органів Національної поліції України. Юридичний науковий електронний журнал. 2017. № 1. С. 104–106. URL: http://lsej.org.ua/1_2017/1_2017.pdf (дата звернення: 05.05.2025).

Про Національну поліцію: Закон України від 02.07.2015 № 580-VIII. «Законодавство України» / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/580-19 (дата звернення: 05.05.2025).

Про затвердження Концепції реформування освіти в Міністерстві внутрішніх справ України: Наказ МВС України від 25.11.2016 № 1252 // ІАС Консультант: сайт. URL: http://consultant.parus.ua/?doc=0AMQ2E07D1 (дата звернення: 05.05.2025).

Про затвердження Професійних, освітніх і кваліфікаційних вимог, яким повинні відповідати поліцейські для зайняття вакантних посад у закладах вищої освіти із специфічними умовами навчання, які здійснюють підготовку поліцейських: Наказ МВС України від 13.02.2020 № 123. Урядовий портал. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0199-20 (дата звернення: 05.05.2025).

Про перелік посад, які можуть бути заміщені поліцейськими в державних органах, установах та організаціях: Указ Президента України від 09.12.2015 № 691/2015. Законодавство України» / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/691/2015 (дата звернення: 05.05.2025).

Kleygrewe L, Oudejans RRD, Koedijk M and Hutter RIV. Police Training in Practice: Organization and Delivery According to European Law Enforcement Agencies. Front. Psychol. 2022. 12:798067. Doi: 10.3389/fpsyg.2021.798067 URL: https://www.frontiersin.org/journals/psychology/articles/10.3389/fpsyg.2021.798067/full?utm_source=chatgpt.com (дата звернення: 05.05.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-31