Дискреційні повноваження та судовий контроль за їх реалізацією

Автор(и)

  • А. В. Омельченко аспірант кафедри галузевого права та загальноправових дисциплін Інституту права та суспільних відносин ЗВО «Відкритий міжнародний університет розвитку людини «Україна», Україна https://orcid.org/0000-0003-4281-2173

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.88.4.40

Ключові слова:

дискреційні повноваження, адміністративний розсуд, судовий розсуд, верховенство права

Анотація

Дану статтю присвячено дослідженню дискреційних повноважень суб’єктів владних повноважень та судового контролю за їх реалізацією.

В Україні, лише відносно нещодавно на рівні закону, надано визначення поняттю дискреційних повноважень. Зокрема в Законі Україні «Про адміністративну процедуру» № 2073-IX від 17.02.2022 року, дискреційні повноваження визначено як повноваження, надане адміністративному органу законом, обирати один із можливих варіантів рішення відповідно до закону та мети, з якою таке повноваження надано.

Швидкий розвиток суспільних відносин, виникнення нових явищ як об’єктів правового регулювання а також функціонування органів державної влади в період кризи зумовлює активне застосування дискреційних повноважень адміністративними органами.

Враховуючи, що судові органи, з однієї сторони, здійснюють перевірку реалізації дискреційних повноважень суб’єктами владних повноважень шляхом оцінки законності рішень органів публічної влади із застосування ними адміністративного розсуду, а з іншого боку, сама судова влада для належного виконання покладених на неї функцій застосовує власну дискрецію – так званий судовий розсуд, тому в даних правовідносинах, дискреція проявляє себе у двох формах.

У випадку застосування дискреції адміністративним органом, такі повноваження є знаряддям яке розширює здатність органів публічної влади забезпечити ухвалення оптимального рішення по справі з метою якнайкращого виконання покладених на такий орган обов’язків. Своєю чергою, судова дискреція, виконує функцію ефективного, справедливого, незалежного, своєчасного захисту порушених прав, зокрема і таких що порушенні суб’єктом владних повноважень із застосуванням адміністративного розсуду.

У висновках даної роботи підсумовано, що судова дискреція виконує, ще одну фундаментальну функцію, оскільки через призму концепції «стримувань і противаг», є засобом збалансування державної влади, а також акцентовано увагу що втручання судових органів в межі адміністративного розсуду суб’єктів владних повноважень має бути виправданим, мотивованим та спрямованим на утвердження і забезпечення основних прав і свобод людини.

Посилання

Про адміністративну процедуру: Закон України від 17 лютого 2022 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2073-20#Text.

Оніщук М.В. Проблемні питання здійснення судового контролю за дискрецією суб’єкта владних повноважень. Слово Національної школи суддів України. 2021. № 2(35). С. 6–15. URL: http://nsj.gov.ua/files/1638433817Onishchuk-problemni-pytannia.pdf.

Рішення КСУ від 24 червня 2020 року № 6-р(II)/2020. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/va06p710-20#n20.

Рекомендації Комітет Міністрів Ради Європи державам-членам щодо судового перегляду адміністративних актів від 15 грудня 2004 року № Rec (2004) 20. URL: https://rm.coe.int/cmrec-2004-20-on-judicial-review-of-administrative-acts/1680a43b5b.

Конституція України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text.

Кодекс адміністративного судочинства України URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v006p710-24#Text.

Загальне адміністративне право: підручник / за заг. ред. І.С. Гриценка. К.: Юрінком Інтер, 2017. 568 с.

Харенко О.В. Адміністративний розсуд у діяльності суб’єктів публічного адміністрування. Часопис Київського університету права. 2018. № 3. C. 113–116.

Науковий висновок Верховного Суду щодо меж дискреційного повноваження суб’єкта владних повноважень та судового контролю за його реалізацією. URL: https://supreme.court.gov.ua/supreme/pro_sud/naukovi_visnovki/nauk_visnovok_01_03_2018.

Про судоустрій і статус суд Закону України від 02 червня 2016 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1402-19#Text.

Постанова Верховного Суду від 09 травня 2024 року в справі № 580/3690/23 URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/118962328.

Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод: Конвенція Ради Європи від 04.11.1950 р.: станом на 1 серп. 2021 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_004#Text (дата звернення: 14.04.2025).

Рішення Конституційного Суду України у справі від 25 листопада 1997 року № 6-зп. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v006p710-97#Text.

Справа Європейського суду з прав людини «Волохи проти України» (Заява № 23543/02) URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/974_138#Text (дата звернення: 14.04.2025).

Рекомендації CM/Rec (2010) 12 Комітету Міністрів Ради Європи державам-членам щодо суддів: незалежність, ефективність та обов’язки. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_a38#Text.

Прудивус О. Соціальні права та їх захист адміністративним судом. Виклики сьогодення та шляхи їх подолання. Соціальні права та їх захист адміністративним судом: матеріали III Міжнар. наук.-практ. конф. (Київ, 4 вер. 2020 р.). Київ. 2020. С. 343–348. https://supreme.court.gov.ua/userfiles/media/new_folder_for_uploads/supreme/3_MNPK_Int.pdf1 (Дата звернення: 14.04.2025).

Гаврилюк О., Катеринчук Л. Людиноцентрична дискреція судової влади. Підприємництво, господарство і право. 2020, 6: 249–256.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-31