Oсобливості викладання інформаційних дисциплін: врахування безпеки інформаційних систем та комплексів
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.88.4.35Ключові слова:
кібербезпека, безпека, національна безпека, інформаційна безпека, кіберзагроза, STEM, метод Scrum, таксономія Блума, навички комунікації, CRDF GlobalАнотація
У сучасну епоху формування інформаційного суспільства роль інформаційної безпеки та кібербезпеки стрімко зростає, що обумовлює необхідність формування ефективної державної політики та підготовки кваліфікованих кадрів у цій сфері. У статті проаналізовано еволюцію підходів до захисту національних інтересів України в інформаційній сфері та акцентовано увагу на важливості інформаційної та кібербезпеки як інтегральних і самостійних складових національної безпеки. Підкреслюється, що сучасні загрози набувають нових форм, а традиційні методи ведення війни доповнюються інформаційним і кібернетичним протиборством.
У статті особливу увагу приділено освітнім аспектам підготовки фахівців з інформаційної безпеки. Окреслено основні педагогічні підходи до викладання дисциплін із кібербезпеки, такі як традиційний лекційний формат, підхід скрайбів, запрошення експертів, самостійне навчання, проєктне навчання, синергія досліджень та навчання, а також методика атака/захист у лабораторних умовах. Розглядаються переваги і недоліки кожного з підходів, акцентується на важливості розвитку критичного мислення, творчості й аналітичних навичок у студентів.
Проаналізовано також результати міжнародних освітніх і науково-дослідних проєктів за участю студентів, зокрема CRDF Global і TEMPUS ENGENSEC. Наведено приклади реалізації STEM-підходу в навчанні кібербезпеці через участь студентів у розробці методів автентифікації пристроїв за допомогою фізичних характеристик електронних компонентів, а також через ігрові освітні проєкти з формування навичок кібергігієни серед студентів нефахових спеціальностей.
У роботі підкреслюється важливість мотивації студентів до вивчення кібербезпеки, зокрема через використання таких моделей, як тріархічна теорія інтелекту Стенберга і таксономія Блума, що сприяють комплексному розвитку аналітичних, практичних і творчих навичок. Окрему увагу приділено впровадженню методу eduScrum для підвищення когнітивної активності студентів у процесі навчання і розробки освітніх і дослідницьких проєктів.
Результати дослідження доводять, що інтеграція активних методик навчання та залучення студентів до практичної діяльності у сфері кібербезпеки є ключовими чинниками формування висококваліфікованих фахівців, здатних ефективно захищати національні інтереси в умовах інформаційної війни та глобальних кіберзагроз. Отримані висновки можуть бути використані для подальшого вдосконалення освітніх програм, підготовки кадрів для сектору безпеки і оборони України, а також для розробки національних стратегій розвитку інформаційної безпеки.
Посилання
Конституція України: Закон України від 28.06.1996 № 254к/96-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#n4215 (дата звернення: 28.04.2025).
Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 14 травня 2021 року «Про Стратегію кібербезпеки України»: Указ Президента України від 26.08.2021 № 447/2021. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/447/2021#Text (дата звернення: 28.04.2025).
Hamman, S.T., Hopkinson, K.M. (2016) Teaching Adversarial Thinking for Cybersecurity. J. Colloq. Inf. Syst. Secur. Educ. (CISSE) 4, p. 1–19.
Anderson, L.W., Krathwohl, D.R. (2001) A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives, Complete, ed.; Addison Wesley Longman, Inc.: New York, NY, USA.
CRDF Global. URL: https://www.crdfglobal.org.
What Is eduScrum. URL: https://www.betterday.nl/eduscrum.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Р. О. Бундз, Д. М. Ших

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.