Суспільна участь у формуванні державної політики в освіті: роль громадських організацій та освітніх ініціатив

Автор(и)

  • П. В. Фокін аспірант кафедри конституційного права та порівняльного правознавства юридичного факультету ДВНЗ «Ужгородський національний університет», Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.88.4.33

Ключові слова:

освіта, освітня політика, державна політика, конституційно-правове регулювання освіти, суспільна участь, громадські організації, громадські ініціативи, освітні ініціативи

Анотація

У науковій статті аналізується роль громадськості у формуванні державної політики в освіті в Україні та зарубіжних країнах, а також механізми її участі в управлінні освітніми процесами. Особлива увага приділена нормативно-правовим засадам участі громадян у цій сфері, зокрема після прийняття Постанови Кабінету Міністрів № 996 «Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики» та Закону «Про освіту» № 2145-VIII, який закріплює публічність і підзвітність органів управління освітою. Описуються різні форми участі громадськості, зокрема через консультативно-дорадчі органи, публічні обговорення, громадські слухання, а також через участь громадських організацій, професійних об’єднань, батьківських рухів та студентських союзів у формуванні політики.

Зокрема, зазначено, що громадські ради при Міністерстві освіти і науки України та на місцевому рівні забезпечують відображення інтересів громадськості, здійснюють контроль за діяльністю влади і надають рекомендації щодо нормативних актів. Окремо розглядаються приклади ефективного діалогу між державою і громадянським суспільством, як це було при розробці Концепції «Нова українська школа», де враховано численні пропозиції практиків.

Також акцентується на важливості залучення громадськості в управлінські процеси на локальному рівні через органи самоврядування в освітніх закладах, що дає можливість ухвалювати рішення, що стосуються навчальних планів, внутрішнього розпорядку та розвитку закладів.

Досліджено зарубіжний досвід організації та функціонування суспільної участі в реалізації освітньої політики крізь призму досвіду таких країн, як: Фінляндія, Сінгапур, Швеція, Канада, Німеччина.

Висвітлено роль неприбуткових організацій і освітніх ініціатив у забезпеченні стратегічного розвитку освіти в Україні, їхній вплив на політику через лобіювання змін, суспільний тиск і контроль. Стаття містить рекомендації щодо форм суспільної участі в освітній політиці, таких як нормативно-правова, дискусійно-аналітична та інтегративна участь, що сприяють демократичному, прозорому та ефективному управлінню освітньою системою.

Дослідження підкреслює, що за активної участі громадськості освітня політика стає більш обґрунтованою і легітимною, враховуючи потреби громадян. Європейські стандарти належного врядування підсилюють значущість участі стейкхолдерів у процесі реформування освіти.

Посилання

Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики: Постанова Кабінету Міністрів України від 03.11.2010 р. № 996. Урядовий кур’єр. 2010. № 211. № 194.

Про звернення громадян: Закон України від 02.10.1996 року № 393/96-ВР. Відомості Верховної Ради України. 1996 р. № 47. Ст. 256.

Конституція України: Закон України від 28.06.1996 р. № 254к/96-ВР. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141.

Про освіту: Закон України від 05.09.2017 року. № 2145-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2017 р. № 38-39. Ст. 380.

Селіванов В.М. Право і влада суверенної України: методологічні аспекти: монографія. К.: Видавничий Дім «Ін Юре». 2002. 724 с.

Мармаза О.І. Контроль як функція управління: сутність, вимоги сучасності, тенденції оновлення. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2014. Вип. 35. С. 262–269.

Про затвердження Положення про Громадську раду при Міністерстві освіти і науки України: Наказ Міністерства освіти і науки України від 25.05.2021 р. № 572. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0572729-21#Text.

Laura Reznikova, Rafael Labanino, Darragh McKee Mathews. Pooling our strengths: The power of stakeholder engagement in education and skills policy. OECD Social, Employment and Migration Working Papers. 2024. No. 316. 43 p. DOI: https://dx.doi.org/10.1787/b73697cb-en.

Стратегія реформування освіти в Україні: Рекомендації з освітньої політики. К.: «К.І.С.», 2003. 296 с.

Міносвіти пояснило своє ставлення до можливості скасування ЗНО. 2020. Веб-сайт: https://www.radiosvoboda.org/a/news-mon-zno-skasuvannia/30671992.html.

Всеукраїнський фонд «Крок за кроком». Веб-сайт: http://archive.ussf.kiev.ua/about.

An implementation framework for effective change in schools. OECD Education Policy Perspectives. 2020. № 9. 16 р.

The public school system for children och young people. European Comission. 2024. URL: https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/eurypedia/sweden/organisation-and-governance.

Government of Ontario. URL: https://www.ontario.ca/page/government-ontario.

Bildungsreformgesetz 2017. URL: https://www.bmb.gv.at/Themen/schule/schulrecht/erk/bildungsreformgesetz_2017.html.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-31