Конституційно-правові аспекти реалізації права на вищу освіту в умовах надзвичайних правових режимів: порівняльно-правове дослідження

Автор(и)

  • А. Б. Діхтярук кандидат юридичних наук, Волинський інститут ім В. Липинського, Україна https://orcid.org/0000-0002-5769-4395

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.88.4.29

Ключові слова:

право на освіту, вища освіта, доступність освіти, надзвичайний правовий режим, воєнний стан, модель «стійкої освіти», післявоєнне відновлення

Анотація

У статті проведено ґрунтовне порівняльно-правове дослідження конституційно-правових механізмів забезпечення права на вищу освіту в умовах дії надзвичайних правових режимів. Розкрито комплекс системних викликів, з якими стикається сфера вищої освіти у періоди воєнного та надзвичайного станів, включаючи суттєві обмеження фізичного доступу до освітніх установ, звуження простору академічної свободи, порушення цілісності освітнього процесу та трансформацію традиційних форм забезпечення освітніх прав. Аргументовано, що право на освіту, хоча й не віднесене до переліку абсолютних (невідчужуваних) прав, має розглядатися як конституційна цінність особливого порядку захисту, оскільки саме воно виконує ключову функцію стабілізації суспільного життя в умовах кризових трансформацій, сприяючи збереженню соціального капіталу, інституційної безперервності та демократичного розвитку.

У статті здійснено порівняльний аналіз правових і інституційних підходів до забезпечення безперервності освітнього процесу в умовах збройних конфліктів на прикладі Ізраїлю, Боснії і Герцеговини, Грузії та Колумбії. Резюмовано, найбільш ефективними є моделі, які поєднують нормативну гнучкість, інфраструктурну захищеність закладів освіти, використання дистанційних форм навчання та залучення міжнародно-правових механізмів захисту освітніх прав. На основі зарубіжного досвіду сформульовано пропозиції щодо вдосконалення національного законодавства України, зокрема через розширення повноважень органів освіти в умовах надзвичайних ситуацій, створення нормативної бази для оперативного управління освітнім процесом у кризових умовах, а також впровадження цілісної державної політики з післявоєнного відновлення системи вищої освіти.

Підкреслено стратегічну доцільність формування національної моделі стійкої вищої освіти як системного інструменту, здатного забезпечити функціонування освітнього процесу в умовах глибоких суспільних потрясінь, надзвичайних правових режимів та тривалих безпекових загроз. Ідеться про необхідність комплексної інституційної та нормативної підготовки системи вищої освіти до реагування на кризові обставини, що включає не лише технічну адаптацію форм і змісту навчання, а й гарантування невід’ємних освітніх прав громадян як прояву конституційного гуманізму. Забезпечення безперервного доступу до вищої освіти в умовах війни постає не лише як обов’язок держави у сфері прав людини, а як фундаментальний компонент національної безпеки, соціальної згуртованості та довгострокової стратегії відновлення державності в післявоєнний період.

Посилання

Цицюра В.І. Правовий досвід запровадження надзвичайних правових режимів в зарубіжних країнах. Академічні візії. 2025. Вип. 40. С. 1–10.

Конституція України: Закон України від 28.06.1996 р. № 254к/96-ВР. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141.

Про правовий режим надзвичайного стану: Закон України від 16.03.2000 р. № 1550-III. Відомості Верховної Ради України. 2000. № 23. Ст. 176. 15. Про правовий режим воєнного стану: Закон України від 12.05.2015 р. № 389-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2015. № 28. Ст. 250.

Про деякі питання організації роботи закладів фахової передвищої, вищої освіти на час воєнного: Наказ МОН України від 07.03.2022 № 235. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0235729-22#Text (дата звернення: 21.04.2025 р.).

Сичікова Я. Академічна свобода: університети повинні стати кузнями ідей, а не фабриками дипломів і заручниками звітів. «ZN.UA»: веб-сайт. 2024. URL: https://zn.ua/ukr/EDUCATION/akademichna-svoboda-universiteti-povinni-stati-kuznjami-idej-a-ne-fabrikami-diplomiv-i-zaruchnikami-zvitiv.html#:~:text=%D0%90%D0%BA%D0%B0%D0%B4%D0%B5%D0%BC%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B0%20%D1%81%D0%B2%D0%BE%D0%B1%D0%BE%D0%B4%D0%B0%3A%20%D1%83%D0%BD%D1%96%D0%B2%D0%B5%D1%80%D1%81%D0%B8%D1%82%D0%B5%D1%82%D0%B8%20%D0%BF%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%BD%D1%96%20%D1%81%D1%82%D0%25 (дата звернення: 21.04.2025 р.).

Фахова передвища і вища освіта в умовах воєнного стану. Міністерство освіти і науки України: веб-сайт 2022. URL: https://mon.gov.ua/news/fakhova-peredvishcha-i-vishcha-osvita-v-umovakh-voennogo-stanu#:~:text=Спрощено%20механізми%20безпечної%20вступної%20кампа%25 (дата звернення: 21.04.2025 р.).

Терещенко І.О. Право на освіту в умовах правового режиму воєнного стану. Аналітично-порівняльне правознавство. 2024. № 5. С. 130–134.

Міжнародний пакт про економічні, соціальні і культурні права: Міжнародний документ від 16.12.1966. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/995_042 (дата звернення: 21.04.2025 р.).

Продан В.І. Освіта в умовах війни та надзвичайних ситуацій: досвід країн та перспективи для України. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: «Право». 2023. Вип. 78. Ч. 1. С. 126–132.

Levush R. Israel: Civil Defense. The Library of Congress: веб-сайт. 2011. URL: https://www.loc.gov/item/global-legal-monitor/2011-04-13/israel-civil-defense/#:~:text=%28Apr.%2013%2C%202011%29%20On%20March%2030%2C%202011%2C%20the,population%20from%20any%20attack%20or%20a%20threat%20thereof (дата звернення: 24.04.2025 р.).

National Defense Preparedness Drill in Educational Institutions. 2018. URL: https://rm.amalnet.k12.il/wp-content/uploads/sites/74/2018/01/%D7%90%D7%99%D7%92%D7%A8%D7%AA-%D7%9C%D7%94%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D-%D7%91%D7%A9%D7%A4%D7%94-%D7%94%D7%90%D7%A0%D7%92%D7%9C%D7%99%D7%AA-%D7%AA%D7%A9%D7%A2%D7%97-PDF.pdf (дата звернення: 24.04.2025 р.).

Lamija Grebo. Sarajevo Teachers Recall Schooldays Under Siege. Balkan Transitional Justice: веб-сайт. 2016. URL: https://balkaninsight.com/2016/04/08/sarajevo-recalls-wartime-siege-schools-04-08-2016/#:~:text=Tens%20of%20thousands%20of%20children,risking%20their%20lives%20for%20education (дата звернення: 24.04.2025 р.).

OSCE, CoE welcome new draft law on education in Bosnia and Herzegovina. Organization for Security and Co-operation in Europe: веб-сайт. URL: https://www.osce.org/bih/55221#:~:text=,by%20the%20Council%20of%20Ministers (дата звернення: 24.04.2025 р.).

Protection of Internally Displaced Persons in Georgia: A Gap Analysis. 2009. 60 р. URL: https://www.unhcr.org/sites/default/files/legacy-pdf/4ad827f59.pdf (дата звернення: 24.04.2025 р.).

Case of Georgia v. Russia (II). Application № 38263/08. Strasbourg, 21 January 2021. URL: https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-224629 (дата звернення: 24.04.2025 р.).

Vive la Educación! Improving access to education for Colombian kids. Government of Canada: веб-сайт. 2024. URL: https://www.international.gc.ca/world-monde/stories-histoires/2019/colombia-colombie-education.aspx?lang=eng (дата звернення: 24.04.2025 р.).

Cant A. «Vivir Mejor»: Radio Education in Rural Colombia (1960–80). The Americas. 2020. № 77(4). Р. 573–600.

Right to Education Initiative: веб-сайт. URL: https://www.right-to-education.org/resources/issues/26/issues/37/language/en?fulltext=#:~:text=Resources%20,pair%20of%20Colombian%20lawyers% (дата звернення: 24.04.2025 р.).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-31