Про деякі антиномії концепту гендерної рівності
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.88.4.28Ключові слова:
філософія гендеру, гендерна рівність, права людини, порівняння, еманципація, римське правоАнотація
У статті здійснюється експлікація логіко-філософських засад концепту гендерної рівності. Обґрунтовується, що категорія гендеру відсилає до принципово відмінного, порівняно з традиційним, вирішення питання про природу людини і її призначення. В людині і для людини все проголошується релятивним і змінним, від ментальних і ціннісних установок, до її тілесної будови. Філософія гендеру робить акцент на тому, що людина це принципово не її тіло. Останнє постає зовнішньою і відчуженою від людини частиною природи, відкритою для розпорядження і маніпуляцій ним. Зі сфери людського елімінуються всі стійкі детермінанти природного характеру, людина постає мінливим культурним концептом.
Людина в її гендерній інтерпретації постає самозаконодавчою волею, звільненою від природних детермінантів й відкритою лише до впливу культурних і правових факторів. Поняття статі стає зайвим. В людині не залишилося нічого природного. А отже знімається і природне обґрунтування відмінності чоловіків і жінок. Маніфестація людини в якості культурно сформованої необмеженої волі бути будь-ким відкриває шлях до універсалізації цієї волі і, як не дивно, її уніфікації. Кожен може бути кожним. Кордони і межі між чоловічим і жіночим долаються. Чоловіки і жінки можуть бути локалізовані в межах єдиного для них символічного і правового простору. Такий уніфікуючий чоловіків і жінок смисловий і правовий простір був названий гендерною рівністю. Однак, з точки зору його логіко-філософських характеристик, він виявляється антиномічним. В його основі апорія – немає насправді рівності між чоловіками і жінками, тому що знищена сама основа їх відмежування – природна детермінованість ідентичності і призначення. Гендерна рівність виступає актом трансцендування – перевищення чоловічого і жіночого, не їх узгодження, а їх подолання. Рівність є результатом порівняння як дії формально-логічного закону виключеного третього. Однак концепт гендерної рівності є виявом дії іншого логічного закону – закону тотожності. Рівність чоловіків і жінок в сфері права – надання їм цілком однакових прав – стає можливою через те, що філософія гендеру робить чоловіків і жінок тотожними один одному. Але це тотожність у точці перевершення чоловічого і жіночого – це тотожність в уніфікованому смисловому просторі де можливо все, воля безмежна. Але безмежність волі, якою проголошена людина, може виявитися несумісною зі свободою, смислом і будь-яким призначенням. Тому концепт гендерної рівності потребує радикального філософсько-правового переосмислення.
Посилання
Платон. Законы. URL: https://psylib.org.ua/books/plato01/30zak01.htm.
Бігун В.С. До питання про філософію та теорію прав людини: правове людинорозуміння (Деякі концептуальні та термінологічні аспекти). Проблеми державотворення і захисту прав людини в Україні: матеріали ІХ регіональної науково–практичної конференції (м. Львів, 13–14 лютого 2003 року). Львів, 2004. С. 5–8.
Вовк В.М. Бівалентність римської правової дійсності. Полтава, 2011. 352 с.
Крочук М.І. Філософсько-правовий вимір гендерної рівності. Дис. канд. юрид. наук. 12.00.12 – філософія права. Львів, 2014. 206 с.
Хамітов Н. Філософія статі: Прояснення предмета. Філософська думка. 2000. № 6. С. 45–55.
Мельник Т., Кобелянська Л. 50/50: Сучасне гендерне мислення: словник. Київ, 2005. 280 с.
Гендерний паритет в умовах розбудови сучасного українського суспільства. Київ, 2003. 129 с.
Основи теорії гендеру. / Ред. кол. Агеєва В.П., Кобелянська Л.С., Скорик М.М. Київ, 2004. 535 с.
Piore M. Jobs and Training: Man power policy. In: Beer S., Barringer R. The State and the Poor. Cambridge, Mass., 1970. 329 p.
Герасименко Г.В. Гендерні аспекти соціальної політики в Україні. Умань, 2008. 252 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 О. В. Ткаченко, А. О. Сапарова

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.