Щодо правового захисту цивільного населення під час збройного конфлікту у світлі імплементації норм міжнародного гуманітарного права

Автор(и)

  • О. В. Мартинюк кандидат юридиних наук, доцент кафедри конституційного, міжнародного і кримінального права, Донецький національний університет імені Василя Стуса, Україна https://orcid.org/0000-0001-9160-3525
  • В. В. Ципцюра здобувачка вищої освіти юридичного факультету, Донецький національний університет імені Василя Стуса, Україна
  • А. І. Безносюк здобувачка вищої освіти юридичного факультету, Донецький національний університет імені Василя Стуса, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.88.4.15

Ключові слова:

міжнародне гуманітарне право, міжнародне кримінальне право, цивільне населення, збройний конфлікт, імплементація, злочин (міжнародні (воєнні) злочини), міжнародне правосуддя, Женевські конвенції, Кримінальний кодекс України, відповідальність держав, права і свободи людини

Анотація

Стаття присвячена дослідженню основних аспектів щодо правового захисту цивільного населення під час збройного конфлікту у світлі імплементації норм міжнародного гуманітарного права.

Автори вказують, що основними міжнародними нормативно-правовими актами, які врегульовують питання щодо захисту цивільного населення в умовах міжнародного збройного конфлікту, є Женевська конвенція про захист цивільного населення під час війни (Женевська конвенція IV) 1949 року та Додатковий протокол І 1977 року. Переважна більшість міжнародно-правових норм, що міститься у вказаних міжнародних договорах, реалізується через національний механізм імплементації.

Автори зазначають, що поняття «цивільної особи» у міжнародному праві визначено доволі широко, що створює певні проблеми із визначенням правового статусу тієї чи іншої конкретної особи. Цивільну особу можна визначити як будь-яку фізичну особу, яка знаходиться на території воюючої держави і не бере або припинила приймати участь у збройному конфлікті. До цивільних осіб не включаються комбатанти, тобто особи, які мають право брати участь у воєнних діях між державами, члени регулярних збройних сил сторони конфлікту (за винятком медичного і духовного персоналу), партизани за умови відкритого носіння ними зброї під час бою та при розгортанні в бойові порядки перед боєм і за наявності особи-керівника, відповідальної перед стороною конфлікту за їхні дії. Комбатантами можуть бути особи з цивільного населення неокупованої території, що стихійно взяло в руки зброю при наближенні супротивника і не встигло зорганізуватися в регулярні війська сторони конфлікту лише за умови відкритого носіння зброї та поваги до законів і звичаїв війни. До комбатантів відносять поліцейських, прикордонників або аналогічних осіб, що входять до складу збройних сил держави.

Автори доходять до висновку, що ратифікація Україною Римського статуту Міжнародного кримінального суду є позитивним сигналом у частині правильного тлумачення правоохоронними та судовими органами положень ст. 438 «Порушення законів і звичаїв війни» Кримінального кодексу України. Норми Римського статуту дають можливість більш чітко з’ясувати зміст поняття «закони і звичаї війни». Одночасно із цим постає проблема щодо наявних умінь, знань та навичок у галузі як кримінального, так і міжнародного права співробітниками правоохоронних органів та суддів.

Посилання

Женевська конвенція про захист цивільного населення під час війни від 12 серпня 1949 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_154#Text.

Додатковий протокол до Женевських конвенцій від 12 серпня 1949 року, що стосується захисту жертв міжнародних збройних конфліктів (Протокол I) від 8 червня 1977 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/995_199.

Головне Управління Розвідки: офіційний вебсайт. URL: https://gur.gov.ua/content/war-criminals-rf.html

Кримінальний кодекс: Закон України від 05. 04. 2001 р. № 2341-III. Офіційний веб-портал Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2341-14#Text.

Падалка М.А. Про міжнародно-правовий захист цивільного населення під час збройних конфліктів. Електронний науково-практичний журнал. 2022. № 6. С. 2. URL: https://reicst.com.ua/pmtl/article/view/2022-6-01-10/2022-6-01-10.

Пилипенко В.П. Особливості механізму імплементації норм міжнародного гуманітарного права в національне законодавство. Юридичний науковий електронний журнал. 2021, № 1. С. 329–332. URL: http://www.lsej.org.ua/1_2021/84.pdf.

Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України та інших законодавчих актів України щодо співробітництва з Міжнародним кримінальним судом : Закон України від 03.05.2022 р. № 2236-IX. Офіційний веб-портал Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2236-20#Text.

Про ратифікацію Римського статуту Міжнародного кримінального суду та поправок до нього : Закон України від 21.08.2024 р. № 3909-IX. Офіційний веб-портал Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3909-20#Text (дата звернення: 14.03.2025).

Проєкт Закону України від 20.05.2021 р. № 2689 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо імплементації норм міжнародного кримінального та гуманітарного права». URL: https://ips.ligazakon.net/document/JI01084I?an=7.

Репецький В.М., Лисик В.М. Міжнародне гуманітарне право: Підручник. К.: Знання, 2007. 467 с.

Статус комбатанта та цивільної особи, захищеної нормами міжнародного права, проаналізувала суддя Верховного Суду Надія Стефанів. Офіційний вебсайт Верховного Суду. URL: https://supreme.court.gov.ua/supreme/pres-centr/news/1389139.

Хавронюк М. Кримінальна відповідальність за порушення законів та звичаїв війни: дванадцять запитань та відповідей. URL: https://newcriminalcode.org.ua/upload/media/2024/10/01/havronyuk-m-i-kryminalna-vidpovidalnist-za-porushennya-zakoniv-ta-zvychayiv-vijny-dvadtsyat-zapytan.pdf.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-31