Адміністративно-правова легітимація правоохоронних органів у сфері забезпечення державної безпеки країни

Автор(и)

  • О. І. Нікітенко доктор юридичних наук, професор, Заслужений юрист України, Україна
  • І. В. Журавель аспірант Науково-дослідного Інституту публічного права, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.88.2.62

Ключові слова:

легітимація правоохоронних органів, забезпечення охорони прав і свобод людини, принцип верховенства права, державна прикордонна служба, державний кордон, адміністративне право, забезпечення безпеки, поліцейське право

Анотація

Стаття присвячена особливостям адміністративно-правової легітимації діяльності правоохоронних органів у сфері державної безпеки України та проблемам демократичної легітимації їх діяльності в умовах політичного плюралізму. Досліджено засоби і підстави легітимації правоохоронних органів у сфері державної безпеки та правопорядку в прикордонній сфері країни.

Вказується, завдання поліції в демократичні правовій державі є забезпечення правового миру та внутрішньої безпеки, охорона державних органів від зазіхань на їхню діяльність з боку зовнішніх впливів, а також захист людей при реалізації ними прав і свобод, гарантованих Конституцією України. Зазначено, конституційно-правовий обов’язок держави – забезпечувати захист поліцейських прав з одного боку та в адміністративному та адміністративно-процесуальному праві – з іншого, суттєво відрізняються напрямком захисту. Адміністративне право серед інших виконує загальну та спеціальну превентивну функцію, яка реалізується при призначенні заходів виховання та забезпечення безпеки у прикордонних районах України. Поліцейське право безпосередньо на меті усунення загрози, яка спрямовується на охорону конституційними та поліцейськими нормами правові блага. Через це поліцейське право має цінніший зв’язок з охоронною функцією правоохоронних органів держави, оскільки воно слугує відверненням конкретних внутрішніх загроз, а не покарання за них. Проблема демократичної легітимації поліцейської діяльності в умовах політичного плюралізму поліцейські органи (як правоохоронний орган) як і держава загалом, керуються принципом нейтралітету, поліція немає політичної функції.

Аргументовано, поліція України здійснює свою діяльність на засадах відкритості і прозорості в межах, визначених чинним законодавством, поважати і не порушувати прав і свобод людини. Адміністративне право, яке нині в Україні перебуває на етапі реформування, є провідною галуззю публічного права. Публічно-правовий метод органічно поєднується з елементами диспозитивного методу урегулювання суспільних відносин. Доцільно зауважити, що важливу роль у реалізації законності та правопорядку є дотримання всіма учасниками правовідносин.

Посилання

Адміністративне право України. Повний курс: підручник / В. Галунько, П. Діхтієвський, О. Кузьменко та інші.; за ред. В. Галунько, О. Правоторової. Видання 4. Херсон: ОЛДІ-ПЛЮС, 2021. 656 с.

Закон України «Про державний захист працівників суду і правоохоронних органів» Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2014. № 11, ст. 2.

Конституція України. Відомості Верховної ради України. 1996. № 30. ст. 141.

Міграційні процеси у сучасному світі: світовий, регіональний та національний виміри: Енциклопедія / Упоряд. Ю.І. Римаренко. К.. Довіра, 1998. 912 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-20

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право