Адміністративно-правова легітимація правоохоронних органів у сфері забезпечення державної безпеки країни
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.88.2.62Ключові слова:
легітимація правоохоронних органів, забезпечення охорони прав і свобод людини, принцип верховенства права, державна прикордонна служба, державний кордон, адміністративне право, забезпечення безпеки, поліцейське правоАнотація
Стаття присвячена особливостям адміністративно-правової легітимації діяльності правоохоронних органів у сфері державної безпеки України та проблемам демократичної легітимації їх діяльності в умовах політичного плюралізму. Досліджено засоби і підстави легітимації правоохоронних органів у сфері державної безпеки та правопорядку в прикордонній сфері країни.
Вказується, завдання поліції в демократичні правовій державі є забезпечення правового миру та внутрішньої безпеки, охорона державних органів від зазіхань на їхню діяльність з боку зовнішніх впливів, а також захист людей при реалізації ними прав і свобод, гарантованих Конституцією України. Зазначено, конституційно-правовий обов’язок держави – забезпечувати захист поліцейських прав з одного боку та в адміністративному та адміністративно-процесуальному праві – з іншого, суттєво відрізняються напрямком захисту. Адміністративне право серед інших виконує загальну та спеціальну превентивну функцію, яка реалізується при призначенні заходів виховання та забезпечення безпеки у прикордонних районах України. Поліцейське право безпосередньо на меті усунення загрози, яка спрямовується на охорону конституційними та поліцейськими нормами правові блага. Через це поліцейське право має цінніший зв’язок з охоронною функцією правоохоронних органів держави, оскільки воно слугує відверненням конкретних внутрішніх загроз, а не покарання за них. Проблема демократичної легітимації поліцейської діяльності в умовах політичного плюралізму поліцейські органи (як правоохоронний орган) як і держава загалом, керуються принципом нейтралітету, поліція немає політичної функції.
Аргументовано, поліція України здійснює свою діяльність на засадах відкритості і прозорості в межах, визначених чинним законодавством, поважати і не порушувати прав і свобод людини. Адміністративне право, яке нині в Україні перебуває на етапі реформування, є провідною галуззю публічного права. Публічно-правовий метод органічно поєднується з елементами диспозитивного методу урегулювання суспільних відносин. Доцільно зауважити, що важливу роль у реалізації законності та правопорядку є дотримання всіма учасниками правовідносин.
Посилання
Адміністративне право України. Повний курс: підручник / В. Галунько, П. Діхтієвський, О. Кузьменко та інші.; за ред. В. Галунько, О. Правоторової. Видання 4. Херсон: ОЛДІ-ПЛЮС, 2021. 656 с.
Закон України «Про державний захист працівників суду і правоохоронних органів» Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2014. № 11, ст. 2.
Конституція України. Відомості Верховної ради України. 1996. № 30. ст. 141.
Міграційні процеси у сучасному світі: світовий, регіональний та національний виміри: Енциклопедія / Упоряд. Ю.І. Римаренко. К.. Довіра, 1998. 912 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 О. І. Нікітенко, І. В. Журавель

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.