Історія створення Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів: зовнішні і внутрішні передумови

Автор(и)

  • Л. В. Мельник аспірантка кафедри адміністративного, господарського права та фінансово-економічної безпеки Сумського державного університету, Україна https://orcid.org/0000-0001-5412-279X

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.88.2.61

Ключові слова:

управління, розшук і арешт активів, транскорднна злочинність, боротьба за корупцією, конфіскація майна, АРМА

Анотація

У статті досліджуються передумови виникнення Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів та історія його розвитку (далі – АРМА). Встановлено, що розвиток інституту з розшуку та управління арештованими активами прямо пов’язаний із транскордонним поширенням злочинності у світі Відповідно розкрито зміст транскордонної злочинності та наведено причини її появи як однієї з основних передумов створення АРМА. Наголошено, окрім транскордонної злочинності зовнішніми передумовами створення АРМА є необхідність впровадження ефективних механізмів міжнародного співробітництва щодо боротьби зі злочинністю, передачі інформації, необхідність виконання зобов’язань за ратифікованими Україною міжнародними угодами, приведення національного законодавства до вимог ЄС в контексті євроінтеграції. Акцентовано увагу на основних міжнародних актах, прийняття яких сприяло створенню АРМА в Україні, зокрема Конвенції про відмивання, пошук, арешт та конфіскацію доходів, одержаних злочинним шляхом, Конвенції ООН проти транснаціональної організованої злочинності, Конвенції ООН проти корупції, а також директиви ЄС та рамкові рішення Ради Європи. З’ясовано, що одночасно із виникненням зовнішніх зобов’язань України за міжнародними актами внутрішня ситуація у країні в 2013 році вимагала вдосконалення підходів до антикорупційної діяльності та створення державного органу із функціями розшуку та управління корупційними активами. Наголошено, що прийняття Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» стало значним кроком у вирішенні внутрішніх проблем, пов’язаних з корупцією та організованою злочинністю. Зроблено висновок, що внутрішніми передумовами створення АРМА є: потреба співпраці з міжнародними організаціями з розшуку та управління активами; недосконалість національного законодавства; необхідність управління та збереження великої кількості арештованих і конфіскованих активів.

Посилання

Попко В.В. Конвенція ООН проти транснаціональної організованої злочинності 2000 р. (Палермська конвенція): умови прийняття, структура, зміст. Часопис Київського університету права. 2019. № 2. С. 226–232.

Біленчук П.Д., Прокопенко Н.С. Транснаціональна злочинність: динаміка розвитку: Вісник Харківського національного університету внутрішніх справ. 2000. № 12(2). С. 6–9.

Пшеничний І.В. Організована транснаціональна злочинність і роль правоохоронних органів у протидії їй: автореф. дис. канд. юрид. наук: 12.00.08. Київ: НАВС України, 2000. 16 с.

Лєшукова І.В. Міжнародне співробітництво правоохоронних органів України у боротьбі з організованою транснаціональною злочинністю: автореф. дис. ... канд. юрид. наук: 12.00.08. Київ: НАВС України, 2000. 20 с.

Договір про заснування Європейської Спільноти (Договір про заснування Європейського економічного співтовариства): міжнародний документ від 25.03.1957 р.. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_017#Text.

Про ратифікацію Конвенції про відмивання, пошук, арешт та конфіскацію доходів, одержаних злочинним шляхом: Закон України від 17.12.1997 р. Відомості Верховної Ради України. 1998. № 16. Ст. 72.

Рамкове рішення Ради Європейського Союзу 2001/500/ЮВС від 26.06.2001 р. про відмивання грошей, виявлення, розшук, заморожування, арешт і конфіскацію засобів і доходів, одержаних злочинним шляхом. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_009-01#Text.

Рамкове рішення Ради Європейського Союзу 2003/577/ЮВС від 22.07.2003 р. про виконання в Європейському Союзі наказів про заморожування власності або доказів. URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/sites/1/55-GOEEI/rishennya-radi-2003-577-yuvs.pdf.

Конвенція Організації Об’єднаних Націй проти корупції: міжнардний документ від 31.10.2003 р. Відомості Верховної Ради України. 2007. № 49.

Рішення Ради Європейського Союзу 2007/845/ЮВС від 06.12.2007 р. про співпрацю між Офісами з повернення активів держав-членів у сфері розшуку та виявлення доходів, одержаних злочинним шляхом. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_004-07#Text.

Буяджи Г. Виникнення АРМА: міжнародні передумови створення та національний контекст функціонування. Юридичний вісник України. 2018. № 42. С. 143–145.

Костюченко Я. Угода про асоціацію з ЄС у національному правопорядку України. Право і громадянське суспільство. 2019. № 6. С. 67–71.

Лєшукова І.В. Міжнародне співробітництво правоохоронних органів України у боротьбі з організованою транснаціональною злочинністю: автореф. дис. ... канд. юрид. наук : 12.00.08. Київ: НАВС України, 2000. 20 с.

Гвоздецький В.Д. Оновлення адміністративно-правового механізму запобігання і протидії корупції в Україні, урухомлене революцією гідності. Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право. 2014. № 4. С. 4–24.

Про засади державної антикорупційної політики в Україні (Антикорупційна стратегія) на 2014–2017 роки: Закон України від 14.10.2014 р. Відомості Верховної Ради України. 2014. № 46. Ст. 2047.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-20

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право