Адміністративна процедура через призму Конституції України та законодавства ЄС
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.88.2.41Ключові слова:
адміністративна процедура, принципи адміністративної процедури, юридична визначеність, конфіденційністьАнотація
Прагнення України інтегруватись в європейський правовий простір вимагає реформування правової системи з врахуванням стандартів та принципів, що сформувалися на загальноєвропейському рівні. У статті здійснено аналіз відповідності Закону України «Про адміністративну процедуру» конституційним засадам та європейським стандартам. Зазначено, що конституційний обов’язок держави утверджувати і забезпечувати права і свободи людини, конституційна заборона на обмеження низки прав і свобод під час дії воєнного стану, а також набуття Україною статусу кандидата на вступ до Європейського Союзу свідчать про важливість забезпечення функціонування «доброї публічної адміністрації» («good administration»). Право кожної людини на належне адміністрування закріплено у Хартії основних прав Європейського Союзу, принципи належного урядування зафіксовано у Програмі розвитку ООН «Governance» для сталого розвитку людських ресурсів», а важливість їх дотримання підкреслюється в рішеннях ЄСПЛ. Встановлено, що принципи адміністративної процедури, які зафіксовані у Законі України «Про адміністративну процедуру», безпосередньо походять з норм Конституції України та документів Європейського Союзу. Підсумовано, що, по-перше, конкретизації потребує зміст принципу юридичної визначеності; по-друге, доцільно розробити механізм врахування на практиці адміністративними органами висновків Верховного Суду у випадку застосування ними нормативно-правового акту, що містить норми права, викладені у постановах Верховного Суду та конкретизувати відповідальність у випадку їх незастосування; по-третє, доцільно поширити принцип рівності перед законом на громадські об’єднання, що не мають статусу юридичної особи; по-четверте, варто дослідити необхідність доповнення переліку принципів адміністративної процедури принципом конфіденційності (або захисту персональних даних); по-п’яте, конкретизації потребують відповідні норми Закону України «Про адміністративну процедуру» та чинного Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо взаємодії цих актів.
Посилання
Боєв Микита. Закон України «про адміністративну процедуру»: «дев’ятий вал» та «тиха революція» одночасно. Юридична практика від 23.03.2024. URL: https://pravo.ua/zakon-ukrainy-pro-administratyvnu-protseduru-dev-iatyi-val-ta-tykha-revoliutsiia-odnochasno/.
Про адміністративну процедуру : Закон України від 17 лютого 2022 року № 2073-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2073-20#Text.
Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Закону України «Про адміністративну процедуру»: Закон України від 10 жовтня 2024 року № 4017-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4017-20#Text.
Адміністративна процедура: конституційні засади та європейські орієнтири: збірник наукових статей, тез доповідей та повідомлень за матеріалами Міжнародної науково-практичної конференції (27 червня 2022 року, Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого, м. Харків). Харків: Друкарня Мадрид, 2022. 391 c.
Нестеренко К.О., Булгакова О.В. Адміністративна процедура як новий етап взаємодії органів державної влади і суспільства. Електронне наукове видання «Аналітично-порівняльне правознавство». № 6 (2023). URL: http://journal-app.uzhnu.edu.ua/article/view/294764.
Шандрук С.М. Базові принципи адміністративної процедури: зміст та класифікація Юридичний науковий електронний журнал. 2022. № 8. С. 365–367. URL: http://lsej.org.ua/8_2022/82.pdf.
Миколенко О.І. Практичне значення положень Закону України «Про адміністративну процедуру» (критичний аналіз). Правова держава. 2022. № 47. URL: http://pd.onu.edu.ua/article/view/265282.
Конституція України від 28.06.1996 № 254к/96-ВР: станом на 1 січ. 2020 р https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text.
Хартія Європейського Союзу про основоположні права. URL: https://ccl.org.ua/posts/2021/11/hartiya-osnovnyh-prav-yevropejs.
Шаульська Г.М. Принципи «належного врядування»: перспективи впровадження в Україні. Держава та регіони. Серія: Державне управління. 2019 р. № 2 (66). С. 140–143. URL: http://pa.stateandregions.zp.ua/archive/2_2019/26.pdf.
Справа «Рисовський проти України» (Заява № 29979/04) від 20 жовтня 2011 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/974_854#Text.
Науково-практичний коментар до Закону України «Про адміністративну процедуру» / авт. колектив: Андрійко О.Ф., Бевзенко В.М. та ін.; за заг. ред. Тимощука В.П. Київ, 2023. 545 с.
Шарая А.А. Реалізація принципів адміністративно-процедурного права. Південноукраїнський правничий часопис. 2019. № 4. С. 169–174. URL: http://www.sulj.oduvs.od.ua/archive/2019/4/part_3/40.pdf.
Криворучко І.В. Організаційні принципи адміністративної процедури: сутність, перелік, законодавче закріплення. Теорія та практика державного управління. 2016. Вип. 3. С. 49–54. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tpdu_2016_3_10.
Проект Кодексу про адміністративні проступки. Реєстраційний номер 11386 від 28.06.2024. URL: https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/44507.
Стефанюк В. Проблеми створення проекту Кодексу України про адміністративні проступки. Право України. 1993. № 9-10. С. 7–9.
Комзюк А.Т. Деякі проблеми визначення змісту проєкту кодексу України про адміністративні проступки. Актуальні проблеми адміністративно-деліктного права України. м. Вінниця, 2024. С. 16–19. URL: https://dspace.univd.edu.ua/server/api/core/bitstreams/9bfbc133-07c5-4407-83c9-1919e0bd8ed0/content.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 М. П. Вавринчук, О. В. Когут

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.