Сучасні правові підходи до кадастрової діяльності в умовах реформи просторового планування

Автор(и)

  • Л. В. Лейба кандидатка юридичних наук, доцентка, доцентка кафедри земельного та аграрного права, Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого, Україна https://orcid.org/0000-0002-1669-3409
  • І. В. Ігнатенко кандидатка юридичних наук, доцентка, доцентка кафедри земельного та аграрного права, Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого, Україна https://orcid.org/0000-0003-0398-989X

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.88.2.28

Ключові слова:

кадастрова діяльність, державний земельний кадастр, містобудівний кадастр, просторове планування, містобудівна діяльність, планування територій, землі територіальних громад, використання земель, охорона земель, управління землями, оформлення прав на землю, державна реєстрація

Анотація

На сьогодні особливого значення набуває просторове планування як один із ключових елементів післявоєнної відбудови та розвитку територій. З метою підвищення ефективності цього процесу Уряд України ініціював інноваційний експериментальний проєкт, що передбачає впровадження Містобудівного кадастру на державному рівні. Цей проєкт повинен стати фундаментальним інструментом для комплексної реконструкції міст і сіл, формування сталих громад та стратегічного планування територій з урахуванням безпекових, соціальних, економічних і екологічних чинників. В результаті, Кадастр об’єднає 7 систем та реєстрів у сфері будівництва. Функціонування містобудівного кадастру як цілісної системи повинно суттєво полегшити діяльність органів державної влади та місцевого самоврядування, а також сприяти активнішому залученню інвесторів. Створення єдиної, інтегрованої бази просторової та правової інформації дасть змогу оперативно отримувати дані про поточний стан об’єктів, їх правовий статус, інженерну інфраструктуру, обмеження у використанні, а також наявні містобудівні умови й перспективи розвитку територій.

Однак в Україні й досі не завершено повне наповнення баз даних як Державного земельного кадастру, так і містобудівних кадастрів. Незважаючи на запроваджені реформи та цифрові інструменти, фактична інформаційна база залишається фрагментарною, що суттєво ускладнює реалізацію ефективної політики просторового планування та стримує розвиток електронних сервісів у сфері будівництва й землекористування.

Крім того, наявність трьох відокремлених кадастрово-реєстрових систем в Україні – земельного кадастру, реєстру прав на нерухомість та містобудівного кадастру – створює істотні ризики неузгодженості даних, дублювання функцій та надмірної бюрократизації процесів. Існуюча інституційна фрагментація викликає численні виклики як на рівні планування, так і в частині реалізації просторових рішень. Наукові підходи до вирішення цієї проблеми розходяться: від пропозицій інституційного об’єднання систем реєстрації прав і кадастру, до ідей інформаційної інтеграції без організаційного злиття, та навіть радикального перегляду доцільності самого існування окремого містобудівного кадастру.

Реалізація ідеї Містобудівного кадастру на державному рівні – це безумовно прогресивний крок, але на цьому шляху існує низка серйозних проблем та викликів. Зокрема, брак актуальної містобудівної документації, особливо на місцевому рівні; відсутність єдиних стандартів подання та оновлення геопросторових даних; ведення кадастрів переважно реалізується на двовимірних «движках», що не відповідає сучасним вимогам просторового планування; відсутність 3D-моделювання, яке критично важливе для ефективного управління вертикальним простором у щільно забудованих містах; недостатнє фінансування з боку держави, зокрема, відсутність стабільних субвенцій для органів місцевого самоврядування на оцифрування документації; законодавство не повною мірою регламентує механізми інтеграції кадастрів, обміну даними та відповідальності за їх ведення; відсутні чіткі механізми контролю повноти та достовірності даних, що може перетворити кадастр на джерело дезінформації та ін.

Посилання

Шульга М.В., Ігнатенко І.В. Організаційно-правове забезпечення управління землями у межах населених пунктів. Часопис Національного університету «Острозька академія». Серія «Право». 2016. № 2 (14). URL: http://lj.oa.edu.ua/articles/2016/n2/16smvmnp.pdf.

Федчишин Д.В. Правове забезпечення використання та охорони земель громадської забудови: автореферат дис. канд. юрид. наук 12.00.06; Нац. юрид. ун-т ім. Ярослава Мудрого. Харків, 2014. 20 с.

Третяк А.М. Концептуальні засади землевпорядного планування розвитку міського землекористування в умовах децентралізації. Землеустрій, кадастр і моніторинг земель. 2015. № 1. С. 3–13.

Про регулювання містобудівної діяльності: Закон України від 17.02.2011 р. № 3038-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3038-17#Text.

Мединська Н.В. Кадастр як інструмент планування розвитку територій. Агросвіт. 2017. № 19-20. С. 37–41.

ДБН Б.1-1-93. Система містобудівної документації (СМБД). Порядок створення і ведення містобудівних кадастрів населених пунктів. URL: https://dbn.co.ua/load/normativy/dbn/1-1-0-234.

Ігнатенко І.В. Деякі правові аспекти комплексного освоєння підземного простору мегаполісів. Теорія та практика правознавства. 2015. № 8 (2). С. 1–10. URL: https://dspace.nlu.edu.ua/bitstream/123456789/9586/1/IGNATENKO.pdf.

Ріпенко А. Правові аспекти використання земельних ділянок та іншої нерухомості у тривимірному просторі. URL: http://www.academia.edu/9335024Правові_проблеми_тривимірного_3d_кадастру_в_Україні.

Федчишин Д.В. Реалізація та захист земельних прав в Україні: проблеми теорії та практики: монографія. Запоріжжя: Видавничий дім «Гельветика», 2020. 418 с.

Кулинич П.Ф. Оцінка стану земельного законодавства України та перспективи його розвитку. Київ: Аналітично-дорадчий центр Блакитної стрічки ПРООН, 2007. 85 с.

Бусуйок Д.В. Правове регулювання управлінських та сервісних відносин у сфері використання та охорони земель: проблеми теорії та практики: дис. .. докт. юрид. наук 12.00.06. Київ, 2017. 502 с.

Ріпенко А.І. Концептуально-правові засади використання земель для містобудівних потреб: дис. д-ра юрид. наук: 12.00.06. Одеса, 2020. 462 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-20

Номер

Розділ

Розділ 6. Земельне право; аграрне право; екологічне право; природоресурсне право