Договір про надання маркетингових послуг, пов’язаних з реалізацією лікарських засобів кінцевому споживачу: досвід України та світові тенденції

Автор(и)

  • Т. Б. Пожоджук кандидат юридичних наук, доцент, доцент кафедри економічного права та економічного судочинства ННІ права КНУ імені Т. Шевченка, Україна https://orcid.org/0009-0004-9840-6988
  • А. Б. Берзіна кандидат юридичних наук, доцент, доцент кафедри судової медицини та медичного права Національного медичного університету імені О.О. Богомольця, Україна https://orcid.org/0000-0002-9885-309X

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.88.2.1

Ключові слова:

лікарські засоби, договір про надання маркетингових послуг, промоція, реклама, обіг, гармонізація, захист споживачів

Анотація

У статті проаналізований досвід України та світові тенденції щодо правового регулювання договору про надання маркетингових послуг, пов’язаних з реалізацією лікарських засобів кінцевому споживачу. Встановлено, що укладення договорів з надання маркетингових послуг, пов’язаних з реалізацією лікарських засобів кінцевому споживачу впливає на просування лікарських засобів, а також є тим важелем впливу, який допомагає збільшувати прибуток виробників лікарських засобів за результатом їх реалізації.

Запропоновано визначення договору про надання маркетингових послуг, пов’язаних з реалізацією лікарських засобів кінцевому споживачу в sensu lato як домовленості між суб’єктами господарювання, які є виробниками або імпортерами лікарських засобів та аптеками (у тому числі аптечними мережами), щодо здійснення комплексу визначених у договорі та не заборонених законодавством заходів з метою стимулювання та збільшення, чи покращення ефективності реалізації лікарських засобів у місцях роздрібної торгівлі лікарськими засобами споживачу, та з метою формування обізнаності медичних та фармацевтичних працівників, а також фахівців з реабілітації у такому лікарському засобі.

Проведене порівняльне дослідження досвіду України, США та ЄС з питань правового регулювання маркетингу лікарських засобів. Визначено співвідношення поняття «реклама» та «промоція» лікарських засобів залежно від суб’єктів, на яких спрямований інформаційний вплив. Аргументується, що оскільки Україна зобов’язалась гармонізувати своє законодавство до європейських стандартів, підхід, використаний вітчизняним законодавцем щодо встановлення заборони на укладення договорів про надання маркетингових послуг, пов’язаних з реалізацією лікарських засобів кінцевому споживачу потребує певного доопрацювання в напрямку синхронізації з європейськими стандартами.

Оскільки споживач – це фізична особа, яка не володіє спеціальними знаннями у сфері охорони здоров’я та фармації, його довіра до медичного чи фармацевтичного працівника, або фахівця з реабілітації часто є вирішальним фактором, який спонукає придбавати лікарський засіб. То ж будь-які «маніпуляції» впливу на зазначених осіб повинні бути суворо регламентовані та контрольовані регулятором ринку.

Посилання

Schwartz LM, Woloshin S. Medical Marketing in the United States, 1997-2016. JAMA. 2019;321(1):80–96. DOI:10.1001/jama.2018.19320.

Пашков В.М. Глобалізація фармацевтичного ринку: проблеми та перспективи. Вісник Національного університету «Юридична академія України імені Ярослава Мудрого». 2014. № 1(16). С. 148–160.

Фармацевтичний маркетинг. Фармацевтична енциклопедія. URL: https://www.pharmencyclopedia.com.ua/article/327/farmacevtichnij-marketing.

Податковий кодекс України: Кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI. Відомості Верховної Ради України. 2011. № 13-14, № 15-16, № 17. Ст. 112.

Маркетинг у фармації: навч.-метод.посіб. / МОН України, Уманський державний пед. Ун-т Павла Тичини; уклад.: О.Г. Чирва, С.М. Подзігун, О.В. Гарматюк. Умань: Візаві, 2020. 206 с.

Цивільний кодекс України: Кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15#Text.

Fedosenko N.A. Legal nature of the agreement on provision of marketing services. Legal science and education in Ukraine and EU countries: a paradigm shift: Collective monograph. Riga, Latvia: “Baltija Publishing”, 2021. 508 p. URL: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-091-9-15.

Про внесення змін до деяких законів України щодо особливостей державної реєстрації лікарських засобів, які можуть закуповуватися особою, уповноваженою на здійснення закупівель у сфері охорони здоровʼя, та врегулювання окремих питань, повʼязаних з реалізацією лікарських засобів: Закон України від 12.02.2025 р. № 4239-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4239-20#Text.

Про здійснення заходів, спрямованих на розвиток конкуренції, запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції: Рекомендації Антимонопольного комітету України від 13.09.2018 р. N 8-рк. URL: https://ips.ligazakon.net/document/FN047527.

Про лікарські засоби: Закон України від 28.07.2022 р. № 2469-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2469-20#Text.

Порядок та умов надання маркетингових послуг, послуг з промоції лікарських засобів, інших послуг, повʼязаних з реалізацією лікарських засобів кінцевому споживачу, у місцях здійснення роздрібної торгівлі лікарськими засобами: Проект постанови Кабінету Міністрів України. 2025 р. URL: https://moz.gov.ua/storage/uploads/887220f4-526f-4d71-b515-92a62308ebd4/Порядок-маркетингу.pdf.

Jones C. Pharmaceutical marketing in the United States: how prescription drugs have become the health care solution. 2020. 95 p. URL: https://repositories.lib.utexas.edu/server/api/core/bitstreams/10098fa2-4b17-4674-9a28-0033143272aa/content.

Ventola CL. Direct-to-Consumer Pharmaceutical Advertising: Therapeutic or Toxic? P T. 2011;36(10):669–684.

Директива Європейського Парламенту і Ради 2001/83/ЄС від 6 листопада 2001 року про Кодекс Співтовариства щодо лікарських засобів призначених для застосування людиною: Директива від 06.01.2001. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_013-01#Text.

Демченко, І., Берзіна, А. Реклама лікарських засобів: огляд судової практики. Часопис Київського університету права. 2020. № 2. С. 233–238. URL: https://doi.org/10.36695/2219-5521.2.2020.41.

Про додаткові заходи щодо забезпечення доступності лікарських засобів для українців: Рішення Ради національної безпеки та оборони України від 12.02.2025 р., введене в дію Указом Президента України від 12.02.2025 р. № 82/2025. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/n0006525-25#Text.

Зниження цін на лікарські засоби. Довідка МОЗ України. URL: https://moz.gov.ua/uk/znizhennya-cin-na-likarski-zasobi.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-20

Номер

Розділ

Розділ 4. Господарське право, господарсько-процесуальне право