Недоліки законодавчого врегулювання питань недійсності правочинів у контексті співвідношення понять «публічний порядок» та «інтереси держави»

Автор(и)

  • Д. О. Мишко аспірант кафедри цивільного права Запорізького національного університету, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.88.1.46

Ключові слова:

недійсність правочину, публічний порядок, інтереси держави, суспільні інтереси, моральні засади, оспорюваний правочин, нікчемний правочин

Анотація

Стаття присвячена аналізу недоліків правового регулювання недійсності правочинів у контексті співвідношення понять «публічний порядок» та «інтереси держави». Звернуто увагу на недоліки ст. 228 ЦК України, в якій поєднано нікчемні правочини (ті, що порушують публічний порядок) та оспорювані (ті, що суперечать інтересам держави, суспільства та його моральним засадам). Обґрунтовано позицію про те, що запроваджене поєднання суперечить усталеній структурі регулювання питання недійсності правочинів у ЦК України, де кожна стаття присвячена лише одному виду недійсності правочинів – нікчемним або оспорюваним. Досліджується генезис становлення вказаної суперечності, зокрема акцентовано уваги на недостатньому аргументуванні необхідності внесення змін до ст. 228 ЦК України у пояснювальній записці до Закону України № 2756-VI, що свідчить про вади нормотворчої техніки.

Обґрунтовано невідповідність назви ст. 228 ЦК України її змісту: у чинній редакції («Правові наслідки вчинення правочину, який порушує публічний порядок, вчинений з метою, що суперечить інтересам держави і суспільства») назва статті не відображає самого правила поведінки, створюючи хибне враження, що стаття стосується лише правочину, що порушує публічний порядок, тоді як насправді правочин, що порушує публічний порядок та правочин, що суперечить інтересам держави і суспільства виступають окремими видами недійсних правочинів. Така неузгодженість ускладнює розуміння норми та суперечить критеріям якості закону, таким як чіткість, точність, зрозумілість і послідовність.

У статті проведено аналіз понять «публічний порядок», «інтереси держави» та «моральні засади суспільства» через призму судової практики, зокрема рішень Верховного Суду, та сформованих доктринальних підходів. Вказаний аналіз надав змогу обґрунтувати тезу про те, що правочин, який не відповідає інтересам держави, за своєю суттю є правочином, що порушує публічний порядок, а відтак повинен визнаватись нікчемними, а не оспорюваними, як це передбачено чинним законодавством.

Розглянуто проблему окреслення кола суб’єктів, які можуть ініціювати питання визнання правочину, що суперечить інтересам держави і суспільства, його моральним засадам, недійсними, з урахуванням сформованої судової практики, яка наділяє таким правом лише певне коло суб’єктів владних повноважень. Запропоновано до вказаного переліку суб’єктів відносити не лише суб’єктів владних повноважень, а й сторони такого правочину та інших осіб, заінтересованих у визнанні таких правочинів недійсними.

Посилання

Цивільний кодекс України: Закон України від 16.01.2003. № 435-IV. Відомості Верховної Ради України. 2003. № 40–44. Ст. 356.

Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Податкового кодексу України: Закон України від 02.12.2010. № 2756-VI. Відомості Верховної Ради України. 2011. № 23. Ст. 160.

Пояснювальна записка до проекту Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Податкового кодексу України. URL: https://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc34?id=&pf3511=39145&pf35401=178965 (дата звернення 21.02.2025).

Регламент Верховної Ради України: Регламент від 10.02.2010 р. № 1861-VI. Відомості Верховної Ради України. 2010. № 14-15, № 16-17. Ст. 133.

Проект Податкового кодексу України. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc34?id=&pf3511=38590&pf35401=177535 (дата звернення 21.02.2025).

Берназюк Я.О. Особливості застосування критерію «якість закону» під час вирішення публічно-правових спорів. Право і суспільство. 2020. № 5. С. 6–14. DOI: https://doi.org/10.32842/2078-3736/2020.5.1.

Постанова Верховного Суду від 02.07.2020 у справі № 910/4932/19. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/90154816 (дата звернення 21.02.2025).

Костяшкін І.О., Черняк О.Ю. Тлумачення категорії «публічний порядок» у новітній судовій практиці. Університетські наукові записки. 2021. № 1 (79). С. 30–42. DOI: 10.37491/UNZ.79.3.

Рущак І.В., Бєлова М.В. Правомірність правочинів у цивільному праві. Електронне наукове видання «Аналітично-порівняльне правознавство». 2024. № 6. С. 989–994. DOI: https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.06.166.

Рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 у справі № 1-1/99. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v003p710-99#Text (дата звернення 21.02.2025).

Постанова Великої Палати Верховного Суду від 25.09.2024 у справі № 587/1382/15-ц. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/122434170 (дата звернення 21.02.2025).

Кубко А.Є. Державні інтереси у правовій системі України: деякі теоретичні питання. Держава та регіони. Серія: Право. 2020. № 2 (68). С. 14–19. DOI: https://doi.org/10.32840/1813-338X-2020.2.2.

Кубко А.Є. Державні інтереси і відповідальність держави: деякі питання співвідношення. Часопис Київського університету права. 2019. № 4. С. 28–34. DOI: https://doi.org/10.36695/2219-5521.4.2019.03.

Гришко С.М. Інтереси держави та територіальних громад на місцевому рівні в Україні: теоретичне розуміння. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 13-14. С. 125–130. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2021.13-14.125.

Постанова Верховного Суду від 14.10.2024 у справі № 758/14668/23. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/122302559 (дата звернення 21.02.2025).

Постанова Верховного Суду від 05.04.2021 у справі № 420/8512/20. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/96015770 (дата звернення 21.02.2025).

Конституція України: Закон України від 28.06.1996. № 254к/96-ВР. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141.

Мельничук С.М. Правові форми реалізації функцій сучасної держави Україна: дис. докт. юр. наук: 12.00.01. Київ, 2019. 478 с.

Про захист суспільної моралі: Закон України від 20.11.2003. № 1296-IV. Відомості Верховної Ради України. 2004. № 14. Ст. 192.

Про медіа: Закон України від 13.12.2022. № 2849-IX. Відомості Верховної Ради України. 2023. № 47–50. Ст. 120.

Валігура К.Ю. Моральні засади суспільства в механізмі цивільно-правового регулювання: дис. ... канд. юр. наук: 12.00.03. Київ, 2021. 240 с.

Грицак О.В. Моральні засади суспільства як оціночна категорія українського цивільного права. Адвокат. 2010. № 3. С. 39–43. URl: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=adv_2010_3_4 (дата звернення 21.02.2025).

Дзера О.В., Дзера І.О. Деякі підсумки результатів застосування норм Цивільного кодексу України 2003 року. С. 475–496 URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/server/api/core/bitstreams/5ad14813-5bb0-4be1-9299-cba8473241f7/content (дата звернення 21.02.2025).

Постанова Великої Палати Верховного Суду від 14.11.2018 у справі № 161/3245/15-ц. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/78192852 (дата звернення 21.02.2025).

Постанова Об’єднаної Палати Верховного Суду від 26.05.2023 у справі № 905/77/21. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/111384659 (дата звернення 21.02.2025).

Постанова Великої Палати Верховного Суду від 18.09.2024 у справі № 918/1043/21. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/121753942 (дата звернення 21.02.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-09

Номер

Розділ

Розділ 3. Цивільне право і цивільний процес; сімейне право; міжнародне приватне право