Проблеми влаштування дітей з інвалідністю в сімейні форми виховання
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.88.1.38Ключові слова:
прийомна сім’я, дитячий будинок сімейного типу, опікун, піклувальник, батьки, діти з інвалідністюАнотація
У статті розглянуто сучасний стан правового регулювання влаштування дітей у сімейні форми виховання в Україні в тому числі дітей з інвалідністю. Проаналізовано українське законодавство, міжнародні норми, зокрема Конвенцію ООН про права дитини, яка визначає пріоритет найкращих інтересів дитини при ухваленні будь-яких рішень щодо її майбутнього. Увагу приділено питанням негайного відібрання дітей у разі загрози їх життю та здоров’ю, а також вибору подальшої форми їхнього влаштування.
Досліджено переваги сімейних форм виховання, таких як прийомні сім’ї, дитячі будинки сімейного типу та тимчасове влаштування до сім’ї фактичного вихователя. Визначено ключові аспекти їхнього впливу на емоційний, соціальний та особистісний розвиток дитини. Окремо проаналізовано труднощі влаштування дітей з інвалідністю, включаючи проблеми інклюзивної освіти, соціальної адаптації та фізичної доступності, низького рівня адаптації державних закладів, проблеми правового регулювання.
Виявлено системні проблеми, що перешкоджають ефективному влаштуванню дітей з інвалідністю у сімейне середовище, зокрема недостатню державну підтримку, обмежену кількість прийомних сімей та дитячих будинків сімейного типу, низький рівень підготовки фахівців.
Визначено ключові аспекти, що потребують удосконалення, зокрема комплексний міжвідомчий підхід, посилення соціального та матеріального забезпечення сімей, розвиток інклюзивної освіти та адаптація законодавства.
Запропоновано заходи, спрямовані на покращення умов виховання дітей з інвалідністю у сімейних формах виховання, що сприятиме їхній успішній соціалізації та реалізації прав.
Автор робить висновок, що влаштування дітей з інвалідністю є важливим, тому що воно сприяє їхньому гармонійному розвитку, соціалізації та самореалізації. Інклюзивна освіта забезпечує рівні можливості для всіх дітей, допомагає їм розвивати навички, необхідні для майбутнього життя, та сприяє толерантному суспільству.
Правильна підтримка таких дітей дозволяє їм розкрити свій потенціал, отримати якісну освіту та інтегруватися в суспільство, а ключовим аспектом всього цього передує перебування дитини в сімейних формах виховання. Таким чином, забезпечення належних умов для дітей з інвалідністю є не лише питанням справедливості, а й важливим кроком до створення інклюзивного суспільства.
Посилання
Конвенція про права дитини від 20.11.1989 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_021#Text (дата звернення 20 березня 2025).
Постанови Пленуму Верховного Суду України від 30.03.2007 № 3 «Про практику застосування судами законодавства при розгляді справ про усиновлення і про позбавлення та поновлення батьківських прав».
Питання діяльності органів опіки та піклування, пов’язаної із захистом прав дитини: Постанова Кабінету Міністрів України від 24 вересня 2008 року № 866. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/866-2008-%D0%BF#Text. (дата звернення 20 березня 2024).
Закон України «Про охорону дитинства» від 01.01.2025 року. Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2001, № 30, ст. 142. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2402-14#Text.
Москалюк О. І. Інклюзивна освіта в контексті проблем, суперечностей та перспектив. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». /2017. / Випуск 1 (40) с. 173.
Положення про дитячий будинок сімейного типу: Постанова Кабінету Міністрів України від 6 квітня 2002 р. № 564. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/. (дата звернення 20 березня 2024).
Положення про прийомну сім’ю: Постанова Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2002 р. № 565. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/565–2002-%D0%BF#Text (дата звернення 20 березня 2024).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Н. В. Драпатий

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.