Концептуальні основи корпоративної соціальної відповідальності

Автор(и)

  • І. О. Щербатюк заступник директора з навчально-виховної роботи, Волинський інститут імені В’ячеслава Липинського «МАУП», Україна https://orcid.org/0009-0008-5943-6104

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.88.1.32

Ключові слова:

Корпоративна соціальна відповідальність, концепції КСВ, ефективність КСВ, звітність з КСВ, сталий розвиток, ефективність сталого розвитку

Анотація

У роботі досліджено базові категорії у структурі корпоративної соціальної відповідальності. Економічна відповідальність фірми залишається важливою частиною, оскільки вона забезпечує економічну стабільність. Базовим елементом є юридична відповідальність бізнесу як суб’єкта господарювання, який має дотримуватися встановлених правил – законів та нормативних актів, які формулюють фундаментальні поняття чесної ділової практики, встановлені законодавцями на державному та місцевому рівнях. Етична поведінка бізнесу зводиться до дотримання як духу, так і букви закону, однак, навіть за відсутності законів чи нормативних актів бізнес працюватиме справедливо, відповідатиме за весь спектр норм, стандартів, цінностей, принципів та поважатиме те, що, як вважають споживачі, працівники, власники, спільнота, відповідає захисту моральних прав зацікавлених сторін. Четвертим компонентом корпоративної відповідальності бізнесу є дискреційна відповідальність, яка передбачає добровільні функції, які беруть на себе підприємства, але які не передбачені в етичній категорії. Концептуальні категорії корпоративної соціальної відповідальності (економічна, правова, етична, дискреційна/благодійна), не визначали соціальні проблеми чи сфери, у яких ці обов’язки мають застосовуватися. Процес управління проблемами включає виявлення, аналіз і визначення пріоритетності цих проблем, планування відповіді на проблеми та оцінка результатів. Концепції управління проблемами поступилися концепціям зацікавлених сторін і управління зацікавленими сторонами. Підхід зацікавлених сторін, посилений у глобальному масштабі імперативом сталого розвитку, стає основним мотивом діяльності компаній. У статті здійснена оцінка результатів діяльності у сфері корпоративної соціальної відповідальності за критеріями: продуктивність, результативність та ефективність. Проаналізована відмінність концепцій ефективності та результативності організації від концепції зацікавлених сторін, оскільки зацікавлені сторони можуть по-різному сприймати діяльність організації. Тому, КСВ можна розглядати як сприйняття організації, а корпоративний соціальний вплив як сприйняття або розпізнавання зацікавлених сторін.

Посилання

Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері сприяння розвитку соціально відповідального бізнесу в Україні на період до 2030 року. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 24 січня 2020 р. № 66-р. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/66-2020-%D1%80#Text.

Carroll, A.B. (2016). Carroll’s pyramid of CSR: Taking another look. International Journal of Corporate Social Responsibility. V. 1. P. 3.

Stevens, D. E. (2024). In Seach of a Moral Foundation for Capitalism: From Adam Smith to Amartya Sen. Cambridge University Press.

Carroll, A.B. (1979). A three-dimensional conceptual model of corporate social performance. Academy of Management Review, 4:4, 497–505.

Carroll, A.B., & Hall, J. (1987). Strategic management processes for corporate Social Policy. Chapter 10. In W.R. King, & D.I. Cleland (Eds.). Strategic Planning and Management Handbook (pp. 129–144). Van Nostrand Reinhold Co.

Carroll, A.B. (1991). The pyramid of corporate social responsibility: Toward the Moral Management of Organizational stakeholders. Business Horizons. V. 34(4). P. 39–48.

Carroll, A.B. (Ed.). (1977). Managing corporate social responsibility. Little, Brown and Company.

Carroll, A.B., & Brown, J. (2023). Business and Society: Ethics, Sustainability and Stakeholder Management, 11th Edition, Boston: Cengage Learning.

Mitroff, I.I., & Alpaslan, M.C. (2003). Preparing for evil. Harvard Business Review, April. P. 3–9.

Freeman, R. (1984). Strategic Management: A Stakeholder Approach. Pitman Publishing Inc.

Schwab, K., & Vanham, P. (2021). What is Stakeholder Capitalism? World Economic Forum January 22, 2021. https://www.weforum.org/agenda/2021/01/klaus-schwab-on-what-is-stakeholder-capitalism-history-relevance.

United Nations (2024). Sustainable Development Goals: 17 Goals to Transform our World. https://www.un.org/en/exhibits/page/sdgs-17-goals-transform-world.

Про Цілі сталого розвитку України на період до 2030 року. Указ Президента України 722/2019 від 30.09.2019 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/722/2019#Text.

United Nations (2020). Stakeholder Engagement & the 2030 Agenda: A Practical Guide. https://www.sdg16hub.org/system/files/2020-11/2703For_distribution_Stakeholder_Engagement_Practical_Guide_REV_11SEPT.pdf.

Clarkson, M.B.E. (1998). A Stakeholder Framework for analyzing and evaluating corporate Social Performance. In M.B.E. Clarkson (Ed.), The Corporation and its stakeholders: Classic and Contemporary readings (pp. 243–273). University of Toronto Press Incorporated.

Schwartz, M.S., & Carroll, A.B. (2008). Integrating and unifying competing and complimentary frameworks. Business and Society. V. 47(2). P. 148–186.

Carroll, A.B. (2015). Corporate social responsibility: The centerpiece of competing and complementary frameworks. Organizational Dynamics. V. 44. P. 87–96.

Carroll, A.B. (2021). Corporate social responsibility: Perspectives on the CSR Construct’s Development and Future. Business and Society. V. 60(6). P. 1258–1278.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-09

Номер

Розділ

Розділ 2. Конституційне право; муніципальне право