Закон України «Про захист конституційного ладу у сфері діяльності релігійних організацій»: конституційно-правовий, адміністративно-судовий процесуальний та богословський аспекти

Автор(и)

  • О. О. Суховецький студент І курсу магістратури факультету юстиції, Національний юридичний університет ім. Ярослава Мудрого, Україна https://orcid.org/0000-0002-7922-9603
  • Л. І. Летнянчин доцент, кандидат юридичних наук, доцент кафедри конституційного права України, Національний юридичний університет ім. Ярослава Мудрого, Україна https://orcid.org/0000-0001-6495-9809

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.88.1.29

Ключові слова:

діяльність релігійних організацій в Україні, контрольна функція, свобода совісті та релігії, обмеження в реалізації релігійної свободи, доктрина войовничої демократії

Анотація

Наукова публікація присвячена проблематиці регулювання питання обмеження (заборони) діяльності деяких релігійних організацій в Україні. Проаналізовано Закон України від 20 серпня 2024 року № 3894-IX «Про захист конституційного ладу у сфері діяльності релігійних організацій» (далі – Закон України) з конституційно-правового, адміністративно-судового процесуального та богословського аспектів. Надано критичні зауваження щодо окремих положень цього закону.

Встановлено, що Конституція України та Європейська конвенція про захист прав людини і основоположних свобод (далі – ЄКПЛ) допускають можливість обмеження в реалізації свободи совісті та релігії, якщо такі обмеження є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах громадської безпеки, для охорони публічного порядку, здоров’я чи моралі або для захисту прав і свобод інших осіб.

Зроблено акцент на неможливості заборони окремих релігійних організацій поза судовою процедурою. Наголошено на тому, що лише суд, здійснюючи правосуддя, а також реалізовуючи контрольну функцію, може встановити відповідність релігійної організації критеріям, за якими діяльність такої організації може бути обмежена (заборонена).

Надано рекомендації щодо внесення змін до Кодексу адміністративного судочинства України, які сприятимуть ефективному розгляду справ про припинення релігійної організації. Зокрема, звернено увагу на необхідність імплементації непозовних порядків адміністративного судочинства та здійснення розгляду такої категорії справ за більш спрощеною, проте ефективною процедурою (потенційно – в межах пропонованого нами в попередніх працях контрольного провадження).

Встановлено, що при здійсненні розгляду справи, визначеної в ст. 289-9 Кодексу адміністративного судочинства України, адміністративний суд здійснює функцію контролю за дотриманням законодавства в публічно-правовій сфері з метою захисту прав, свобод та законних інтересів приватних осіб та громадськості. Запропоновано зміни до ст. 289-9 КАСУ, що спрямовані на те, аби розгляд цієї категорії справ був ефективним, об’єктивним та швидким.

Посилання

Про захист конституційного ладу у сфері діяльності релігійних організацій: Закон України від 20 серпня 2024 року № 3894-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3894-20#Text (дата звернення: 23 березня 2025 року).

Конституція України від 28 червня 1996 № 254к/96-ВР URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text (дата звернення: 23 березня 2025 року).

Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод (з протоколами) (Європейська конвенція з прав людини) від 04 листопада 1950 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_004#Text (дата звернення: 23 березня 2025 року).

Кодекс адміністративного судочинства України від 06 липня 2005 р. № 2747-IV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2747-15#Text (дата звернення: 23 березня 2025 року).

Господарський процесуальний кодекс України від 06 листопада 1991 р. № 1798-XII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1798-12#Text (дата звернення: 23 березня 2025 року).

Цивільний процесуальний кодекс України від 18 березня 2004 р. № 1618-IV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1618-15#Text (дата звернення: 23 березня 2025 року).

Недзельська Ю. Таїнства в православ’ї та католицизмі: спільні та відмінні риси. Українське релігієзнавство. Вип. № 59. 2011. С. 146–155.

Про свободу совісті та релігійні організації: Закон України від 23 квітня 1991 р. № 987-XII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/987-12#Text (дата звернення: 23 березня 2025 року).

Суховецький О.О., Георгієський Ю.В. Контрольне провадження як непозовна форма адміністративного судочинства. Юридичний науковий електронний журнал. Вип. № 6. 2024. С. 141–146.

Колодний А.М., Филипович Л.О. Релігійний плюралізм як феномен: українські реалії в умовах російсько-української війни. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Філософські науки. Вип. 2 (96), 2024. С. 23–36.

Мельничук І. Закон України «Про захист конституційного ладу у сфері діяльності релігійних організацій» (2024): Політико-правові підстави прийняття і ймовірні наслідки для православних церков в Україні. Літопис Волині. Всеукраїнський науковий часопис. Чис. 31. 2024. С. 162–169.

Янауер М.М.,. Корицький Я.Б Релігійний фактор у системі національної безпеки України: правові механізми захисту. Освітній дискурс: збірник наукових праць. 51(10-12), 2024. С. 111–120.

Целковський Г.А. Міжнародний аспект правового регулювання підпорядкування української православної церкви. Культурологічний альманах. Вип. 3 (11). 2024. С. 370–377.

Летнянчин Л.І. Конституційні обов’язки людини і громадянина в Україні: проблеми теорії і практики: монографія / Летнянчин Л.І.. Харків: Видавець СПД ФО Вапнярчук Н.В., 2006. 256 с.

Конституційне право України : підручник / [Т.М. Слінько, Л.І. Летнянчин, Ф.В. Веніславський та ін.]; за заг. ред. Т.М. Слінько; Нац. юрид. ун-т ім. Ярослава Мудрого. 2-ге вид, перероб. й допов. – Харків : Право, 2024. – 672 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-09

Номер

Розділ

Розділ 2. Конституційне право; муніципальне право