Децентралізація нормопроєктування: імплементація принципу субсидіарності в правотворчості
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.88.1.24Ключові слова:
нормопроєктування, децентралізація, принцип субсидіарності, Європейський Союз, законодавство, правотворчість, місцеве самоврядуванняАнотація
Стаття присвячена дослідженню децентралізації нормопроєктування в контексті імплементації принципу субсидіарності в правотворчості. Розглянуто значення принципу субсидіарності для забезпечення ефективності правотворчих процесів на місцевому рівні, його нормативне закріплення в законодавстві Європейського Союзу та України. Визначається, що принцип субсидіарності, який передбачає прийняття рішень на найнижчому рівні влади, найближчому до громадян, є ключовим інструментом забезпечення балансу між централізацією та децентралізацією у правотворчості. Підкреслюється, що його реалізація передбачає гнучке поєднання цих підходів, де співвідношення рівнів централізації та децентралізації визначається конкретними потребами та контекстом. Аналізуються основні функції принципу субсидіарності: нормативна, захисна та інституційна, які сприяють розвитку демократичних процесів та врахуванню локальних потреб.
Децентралізація нормопроєктування розглядається як механізм делегування правотворчих повноважень від центральної влади до регіональних та місцевих органів, що дозволяє враховувати специфіку місцевого економічного, соціального та культурного розвитку. Аналізується роль органів місцевого самоврядування у правотворчості, а також основні виклики, пов’язані нормопроєктуванням на регіональному та місцевому рівнях.
Виокремлюються форми децентралізації нормопроєктування, включаючи політичну, адміністративну, фіскальну та функціональну децентралізацію, а також їх практичне застосування в країнах Європи. Обґрунтовується необхідність пошуку оптимального балансу між централізацією та децентралізацією правотворчого процесу задля уникнення правової фрагментації та дублювання компетенцій.
Розглядаються інноваційні підходи до нормопроєктування, зокрема цифровізація правотворчого процесу, використання штучного інтелекту та Big Data для оцінки ефективності правових норм. Наведено приклади успішного застосування таких технологій у правотворчості європейських країн та їх потенційне впровадження в Україні. Зроблено висновки про важливість цифрових інструментів для підвищення прозорості та ефективності процесу нормопроєктування.
Посилання
Договір про заснування Європейської Спільноти (Договір про заснування Європейського економічного співтовариства) від 25 березня 1957 р. Офіційний сайт Верховної Ради України. Законодавство. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_017#Text.
Brennan P. Subsidiarity in the Tradition of Catholic Social Doctrine. Villanova University Widger School of Law. Working Paper Series. 2012. P. 1–19. URL: www.papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2182190.
Ніколенко Л.М. Реалізація принципу соціальної справедливості у судовому процесі. Економіка та право. 2024. № 2. С. 15–27. https://doi.org/10.15407/econlaw.2024.04.015.
Zimmermann A. Subsidiarity and a Free Society. Policy. Summer 2014–2015. Vol. 30. №. 4. P. 15–18.
Товкун Л.В., Чуряєва А.С. Правове регулювання принципу субсидіарності в Україні: комплексний аналіз та перспективи розвитку. Юридичний науковий електронний журнал. 2023. № 12. С. 299–302.
Грубась В.В. Реалізація принципу субсидіарності в процесі децентралізації. Грані. 2016. № 1. С. 17–23.
Про самоврядування ґміни: Закон Республіки Польща від 8 березня 1990 р. Інститут громадянського суспільства. URL: https://www.csi.org.ua/publications/zakon-pro-gminne-samovryaduvannya-vid-8-b.
Leyland P. The multifaceted constitution dynamics of U. K. Devolution. ICON. 2011. Vol. 9. № 1. P. 251–273.
European Commission. Tools and Methods Series (Reference Document № 23). Supporting Decentralization, Local Governance and Local Development through a Territorial Approach. 2016. URL: www.ec.europa.eu.
Iwuagwu E. The Socio-Ethical Principle of Subsidiarity: A Philosophical Appraisal of Its Relevance in the Contemporary World. Research on Humanities and Social Sciences. 2016. Vol. 6. № 12. P. 174–183.
Про місцеве самоврядування в Україні: Закон України від 21.05.1997 № 280/97-ВР. Офіційний сайт Верховної Ради України. Законодавство.URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/280/97-вр#Text.
The Open Ministry (Avoin ministeriö). Participedia. URL: https://participedia.net/organization/1157.
Деякі питання функціонування веб-порталу «Дія. Цифрова громада» Постанова Кабінету Міністрів України; Положення від 02.06.2023 № 556. Офіційний сайт Верховної Ради України. Законодавство. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/556-2023-%D0%BF#doc_info.
Кривицький Ю.В. Штучний інтелект як інструмент правової реформи: потенціал, тенденції та перспективи. Науковий вісник Національної академії внутрішніх справ. 2021. № 2 (119). С. 90–101.
How AI helps the Italian Senate manage amendments. Inter-Parliamentary Union. URL: https://www.ipu.org/innovation-tracker/story/how-ai-helps-italian-senate-manage-amendments.
Cerrillo-i-Martínez, J. Ponce. Artificial Intelligence and Transparency in the Spanish Parliament: Achievements and Challenges. European Journal of Law and Technology. 2024. № 15(1). P. 1–18.
Deeks. High-Tech International Law. 2019. P. 584–600. https://www.gwlr.org/wp-content/uploads/2020/06/88-Geo.-Wash.-L.-Rev.-574.pdf.
Чорнолуцький Р.В. Роль національної та міжнародної нормопроєктної діяльності у процесі післявоєнного відновлення України. Науковий вісник Ужгородського Національного Університету. 2024. Вип. 83. Ч. 3. С. 410–420.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Л. М. Ніколенко

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.