Адміністративно-правові основи діяльності військового омбудсмена: міжнародний досвід і перспективи України

Автор(и)

  • М. Сарнавський здобувач наукового ступеня доктора філософії Науково-дослідного інституту приватного права і підприємництва імені академіка Ф.Г. Бурчака НАПрН України, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.87.3.23

Ключові слова:

військовий омбудсмен, демократичний контроль, збройні сили, захист прав, прозорість

Анотація

Дослідження присвячено аналізу сутності, функцій та моделей організації інституту військового омбудсмена в контексті сучасних викликів, пов’язаних із забезпеченням прав військовослужбовців. Особливу увагу приділено порівнянню міжнародного досвіду функціонування військових омбудсменів та можливості адаптації успішних практик до українських реалій.

У роботі висвітлено історичні передумови виникнення інституту омбудсмена, його поступовий розвиток та розповсюдження у світі. Зокрема, проаналізовано три основні моделі військових омбудсменів, які включають: інститути, інтегровані у структуру збройних сил (наприклад, у США та Нідерландах), загальні інститути омбудсмена, що охоплюють військову сферу (Польща, Україна), та спеціалізовані незалежні органи, що працюють виключно у військовій сфері (Канада, Велика Британія, Німеччина). Розглянуто переваги та недоліки кожної моделі, акцентовано на їх впливі на прозорість, підзвітність і демократичний контроль у військовій сфері.

Функціональний аспект діяльності військового омбудсмена включає розгляд скарг, проведення розслідувань, підготовку рекомендацій для усунення недоліків у роботі збройних сил, моніторинг дотримання прав військовослужбовців, а також нагляд за виконанням норм міжнародного гуманітарного права. Важливим інструментом є підготовка звітів, що сприяють інформуванню громадськості, парламенту та військових структур про виявлені проблеми та шляхи їх вирішення. Дослідження підкреслює, що створення інституту військового омбудсмена в Україні є невідкладною необхідністю в умовах триваючої війни. Військовий омбудсмен може стати гарантом правового порядку в армії, забезпечуючи захист прав військовослужбовців і зміцнюючи довіру між суспільством і збройними силами. Запровадження такої інституції сприятиме не лише демократизації військової адміністрації, а й підвищенню міжнародного іміджу України як держави, що дотримується прав людини навіть у воєнний час.

У висновках обґрунтовано, що ефективність діяльності військового омбудсмена залежить від інтеграції міжнародних стандартів у національну правову систему, забезпечення незалежності, належного фінансування та чіткої координації з іншими державними структурами. Досвід країн із різними моделями військових омбудсменів дозволяє визначити перспективні напрями розвитку цього інституту в Україні, враховуючи специфіку національного законодавства і потреби військовослужбовців.

Посилання

Leigh I., Born H. A Comparative Perspective on Accountability. Strategic Intelligence. Prager. 2006. URL: https://durham-repository.worktribe.com/output/1667303 (дата звернення: 25.01.2025).

Bourne G., Flury F., Lann S. Control and governance: the relevance of parliamentary control over the security sector and its reform: a collection of articles on fundamental aspects (document NCEA) / Geneva Center for Democratic Control of the Armed Forces, Parliamentary Assembly NATO. Brussels; Geneva; Kiev: NATO PA Publishers, 2006. 179 p.

Buckland B., McDermott V. Armed Forces Ombudsman Institutes: A Practical Guide. Geneva: SCIS, 2015. 161 p. URL: https://www.dcaf.ch/sites/default/files/publications/documents/Ombudsman_book_Ukrainian.pdf (дата звернення: 25.01.2025).

Yaremenko Yu. Civilian control over the Armed Forces. Experience of Germany. Ukrainian Army. 1998. № 5-6. P. 23.

Heiner H. Making Sense of Security Sector Governance. Challenges of Security Sector Governance. Geneva and Muster: DCAF andi Lit Verlag. 2003. Р. 11.

Kinzelbach K., Cole E. Monitoring and Investigating the Security Sector. Bratislava: UNDP. 2007. P. 13.

Linda C. Relf, The ombudsman, good governance and the international human rights system. Leiden: Martinus Nijhoff. 2004. P. 5.

Oosting M. Protecting the Integrity and Independence of the Ombudsman Institution: the Global Perspective. The International Ombudsman Yearbook, ed. The International Ombudsman Institute. Alphen aan den Riijn: Kluwer Law International. 2019. P. 19.

Martseliak O.V. The military ombudsman as an institutional guarantee for the protection of military personnel rights (based on foreign experience). Analytical and Comparative Jurisprudence. 2024. No. 5. P. 94–100. DOI: https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.05.14.

Ryabovol L.T. ombudsmen as institutional and organizational guarantee of human rights and freedoms: foreign experience. Scientific notes of Taurida National V.I. Vernadsky University. Series: Juridical Sciences. 2019. Vol. 4. P. 38–43. DOI: https://doi.org/10.32838/16063716/2019.4/07.

Volodymyr T. The military ombudsman institute as an integral part of the national security system. Pravova derzhava.2020. № 31. С. 477–484. DOI: https://doi.org/10.33663/0869-2491-2020-31-477-484.

Wieslander Bengt. The Parliamentary Ombudsman in Sweden. Stockholm: Bank of Sweden Tercentenary Foundation, 1999. 160 р.

Бакленд Б., Макдермотт В. Інститути омбудсмена у справах збройних сил: практичний посібник: посібник. Switzerland: ДКЗС, 2015. 162 с. URL: https://www.dcaf.ch (дата звернення: 25.01.2025).

Банах С. В. Функції омбудсманів у сучасному світі: порівняльно-правове дослідження: дис. … канд. юрид. наук: 12.00.02. Маріуполь, 2014. 236 с. URL: https://library.wunu.edu.ua/images/stories/praci_vukladachiv/Факультет%20Юридичний/Кафедра%20кримінального%20права%20та%20процесуБанах%20Сергій/дисертація/дисертація%20Банах%20Сергій%20Володимирович.pdf (дата звернення: 25.01.2025).

Бондарев О. Зарубіжні моделі інституту омбудсмана із захисту прав військовослужбовців: досвід для України. Юридичний науковий електронний журнал. 2018. № 5. С. 21–25. URL: http://www.lsej.org.ua/5_2018/6.pdf (дата звернення: 25.01.2025).

Борн Р., Вілс Е., Букланд Би. Порівняльна перспектива інститутів омбудсмена з питань збройних сил. Букланд–Женева: Женевський центр демократичного контролю над озброєними силами, 2011. 39 с. URL: https://www.dcaf.ch/sites/default/files/publications/documents/PP34_Ombudsman_Ukrainian.pdf (дата звернення: 26.01.2025).

Голяк Л.В. Інститут спеціалізованого омбудсмана: світовий досвід організації та діяльності: монографія. Львів: Видавництво «ЗУКЦ», 2011. 304 с.

Голяк Л. Захист прав трудових мігрантів за допомогою інституту спеціалізованого омбудсмана. Соц.-ек.проблеми сучасного періоду України. 2013. Вип. 3(101). С. 169–175. URL: https://ird.gov.ua/sep/sep20133(101)/sep20133(101)_169_GolyakLV.pdf (дата звернення: 26.01.2025).

Ільницька У.В. Політико-правовий статус омбудсмена в системі інституційно-організаційних гарантій реалізації прав і свобод особи в демократичних державах. Науковий вісник ЛНУВМБТ імені С.З. Ґжицького. 2011. № 2 (48). Т. 13. Ч. 3. С. 201–209.

Левенець А.В., Корчевна Л.О. The notion and characteristics of raiding with in the context of related notions of takeover and seizure of property. Odesa National University Herald. Jurisprudence. 2018. Vol. 23. №. 1(32). P. 7–14. DOI: https://doi.org/10.18524/2304-1587.2018.1(32).134143 (дата звернення: 26.01.2025).

Майданник О. Інститут омбудсмана у механізмі забезпечення прав людини в Україні. Адвокат. 2010. № 7. С. 15. URL: https://www.socosvita.kiev.ua/sites/default/files/Maid_adv_2010_7_1.pdf (дата звернення: 26.01.2025).

Марцеляк О. Інститут військового омбудсмена та перспективи його створення в Україні. Часопис Київського університету права. 2003. № 3. С. 29–33.

Матвейчук М. В Україні з’явився військовий омбудсмен. Ольга Решетилова розповіла BBC про очікування від посади. BBC Україна. URL: https://www.bbc.com/ukrainian/articles/cdx-97qv14neo (дата звернення: 26.01.2025).

Палєєва Ю.С. Спеціалізовані омбудсмени в зарубіжних країнах: досвід для України. Альманах міжнародного права. № 7. С. 84. URL: http://inlawalmanac.mgu.od.ua/v7/10.pdf (дата звернення: 27.01.2025).

Ржеутська Л. Чи потрібен українським військовим свій омбудсмен? DW. 2023. URL: https://www.dw.com/uk/ci-potriben-ukrainskim-vijskovim-svij-ombudsmen/a-66867869 (дата звернення: 27.01.2025).

Тарасюк В., Крєсіна І. Обґрунтування необхідності впровадження інституту омбудсмена з військових питань. URL: https://www.academia.edu/35398322ОБҐРУНТУВАННЯ_НЕОБХІДНОСТІ_ВПРОВАДЖЕННЯ_ІНСТИТУТУ_ОМБУДСМЕНА_З_ВІЙСЬКОВИХ_ПИТАНЬ (дата звернення: 27.01.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-23

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право