Корупційні ризики в діяльності судді та шляхи їх усунення

Автор(и)

  • М. О. Макаров суддя Дніпровського апеляційного суду, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.87.3.9

Ключові слова:

корупція, суди, запобігання корупції в судах, корупційне правопорушення, корупційні ризики в діяльності судді

Анотація

В статті визначено правові засади формування антикорупційної політики в діяльності судової системи України.

На виконання задач дослідження здійснено спробу визначити основні корупційні ризики в діяльності судді, з’ясовано способи діяльності (бездіяльності) судді що призводять до настання корупційних ризиків та виокремлено алгоритми діяльності судді щоб виключити або принаймні мінімізувати настання негативних правових наслідків у формі відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або діяння пов’язаного з корупцією.

Встановлено, що оцінювання корупційних ризиків в судах проводиться з метою встановлення ймовірності вчинення корупційних та пов’язаних з корупцією правопорушень суддями, встановлення причин, умов та наслідків можливого вчинення таких правопорушень, а також аналізу ефективності існуючих заходів контролю, спрямованих на запобігання реалізації корупційних ризиків.

Здійснено аналіз обмежень в діяльності судді, які у відповідності до законодавства кваліфікуються як корупційні правопорушення або діяння, пов’язані з корупцією, зокрема: використання службових повноважень чи свого становища; одержання подарунків; сумісництво та суміщення з іншими видами діяльності; порушення обмежень (заборон) щодо зайняття іншою оплачуваною або підприємницькою діяльністю; порушення заборон входити до складу правління, інших виконавчих чи контрольних органів, наглядової ради підприємства або організації, що має на меті одержання прибутку; порушення вимог фінансового контролю, недотримання строків заповнення декларації та внесення в неї змін.

Визначено алгоритм діяльності судді у разі надходження пропозиції щодо неправомірної вигоди або подарунка. Встановлено критерії оцінки наявності або відсутності реального або потенційного конфлікту інтересів судді, за наявності якого його дії слід кваліфікувати як корупційне правопорушення.

Виокремлено алгоритми діяльності судді щодо виключення або принаймні мінімізації настання негативних правових наслідків у формі відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або діяння пов’язаного з корупцією.

Посилання

Про запобігання корупції: Закон України від 14 жовтня 2014 року № 1700-VII. Відомості Верховної Ради. 2014. № 49. Ст. 2056.

Про затвердження Антикорупційної програми Державної судової адміністрації України на 2025–2027 роки: наказ Державної судової адміністрації України від 03.02.2025 р. № 35. URL: https: court.gov.ua/portal/dsa/normatyvnopravova%20baza/N_35_2025_dodatok.pdf.

Деякі питання запобігання корупції в міністерствах, інших центральних органах виконавчої влади: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 05 жовтня 2016 року № 803-р. Урядовий кур’єр: офіційне видання від 12.11.2016. № 213.

Про затвердження Державної антикорупційної програми на 2023–2025 роки: постанова Кабінету Міністрів України від 4 березня 2023 р. № 220. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/220-2023-%D0%BF#Text.

Про затвердження Методології управління корупційними ризиками: наказ Національного агентства з питань запобігання корупції від 28 грудня 2021 року № 830/21. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0219-22#n9.

Про затвердження Методичних рекомендацій щодо розробки антикорупційних програм органів влади: Рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 19 січня 2017 року № 31. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0031884-17.

Про затвердження Порядку підготовки, подання антикорупційних програм на погодження до Національного агентства з питань запобігання корупції та здійснення їх погодження: Рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 08 грудня 2017 року № 1379. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0087-18.

Про судоустрій і статус суддів: Закон України 2 червня 2016 року № 1402-VIII. Відомості Верховної Ради. 2016. № 31. Ст. 545.

Про робочу групу з оцінювання корупційних ризиків: Наказ ДСАУ від 31 жовтня 2022 р. № 394. URL: https:kr.court.gov.ua/userfiles/media/new_folder_for_uploads/tu12/Korupziya/nakaz394.pdf.

Про проведення оцінювання корупційних ризиків: наказ Верховного Суду від 14 січня 2025 року № 9. URL: https://supreme.court.gov.ua/supreme/pres-centr/news/1737600.

Про утворення робочої групи щодо оцінювання корупційних ризиків в діяльності Вищої кваліфікаційної комісії суддів: наказ № 16 від 26.06.2023 року. URL: https://vkksu.gov.ua/sites/default/files/field/file/nakaz_golovy_pro_utvorennya_robochoyi_ grupy_0.pdf.

Про Державний бюджет України на 2025 рік: Закон України від 19 листопада 2024 року № 4059-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4059-20#Text.

Господарський кодекс України: Закон України від 16.01.2003 № 436-IV. Відомості Верховної Ради України. 2003. № 18, № 19-20, № 21-22. Ст. 144.

Про затвердження Методичних рекомендацій щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів: Рішення НАЗК від 29.09.2017 № 839. URL: https://mfa.gov.ua/mediafiles/files/misc/2017-10-30/2017-10-30_2.pdf.

Щодо можливості державного службовця бути засновником, членом правління та заступником голови неприбуткової громадської організації: Роз’яснення Національного агентства України з питань державної служби від 15.08.2014 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/n0003859-14.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-23

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право