Правовий статус користувачів із великим впливом на платформах спільного доступу до інформації: перспективи визнання суб’єктами онлайн-медіа в Україні
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.87.2.48Ключові слова:
платформи спільного доступу до інформації, контент, медіа, онлайн-медіа, суб’єкти онлайн-медіа, медіаспоживання, інформація, відеохостинг, соціальні мережіАнотація
У даній науковій статті описуються зміни, що відбулися у медіаспоживанні у зв’язку з цифровізацією. Підкреслюється особлива роль контенту, що створюється користувачами платформ спільного доступу до інформації. Аналізуються Директиви Європейського Парламенту, що мають на меті створити загальні для Європейського Союзу принципи регулювання створюваного користувачами контенту, зокрема в частині захисту неповнолітніх, заборони поширення шкідливої чи небезпечної інформації та обмежень щодо реклами окремих видів товарів та послуг. Також у статті акцентується увага на існуючих ризиках використання контенту на платформах спільного доступу до інформації та можливих маніпуляцій алгоритмами з метою впливу на соціально-політичні, електоральні процеси з боку іноземних держав чи власників цифрових платформ.
Досліджується досвід регулювання користувачів з великим впливом на платформах спільного доступу до інформації у Королівстві Іспанія. Проаналізовано критерії віднесення до такої категорії користувачів, а також особливості їхнього правового статусу. Виокремлено особливості регулювання створюваного користувачами контенту у Франції. Зокрема, позитивно охарактеризовано обов’язок авторів контенту використовувати спеціальні маркування у випадку, коли контент було створено за допомогою інструментів штучного інтелекту або якщо зображення чи відео було відретушовано.
У статті вказано на виключну важливість регулювання діяльності користувачів платформ спільного доступу до інформації з великою аудиторією в Україні, з урахуванням їх ключової ролі у медіаспоживанні українців, а також безпековими ризиками в умовах війни. На підставі аналізу наявного національного регулювання з урахуванням міжнародного досвіду, зроблено висновок, що найоптимальнішим шляхом для врегулювання правового статусу користувачів з великим впливом на платформах спільного доступу до інформації є поширення на них статусу суб’єктів онлайн-медіа. Підкреслюється, що такі зміни усунули б проблему, за якої більшість джерел інформації, якими щоденно користуються мільйони українців, фактично не вважаються медіа та ніяк не регулюються відповідним законодавством. Вказані зміни стали б основою для подальшого регулювання, зокрема в частині розробки ефективної процедури обмеження доступу до ресурсів, що порушують законодавство та створення системи стримувань, яка запобігала б використанню такого контенту у майбутньому для недобросовісної агітації чи політичних маніпуляцій з боку ворожих іноземних держав.
Посилання
Directive (EU) 2018/1808 of the European Parliament and of the Council of 14 November 2018 amending Directive 2010/13/EU on the coordination of certain provisions laid down by law, regulation or administrative action in Member States concerning the provision of audiovisual media services (Audiovisual Media Services Directive) in view of changing market realities [2018] OJ L303/69 URL: https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2018/1808/oj/eng (дата звернення: 10.01.2025).
Hotărârea nr. 32 din 6 decembrie 2024 privind anularea procesului electoral cu privire la alegerea Președintelui României din anul 2024, Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1231 din 6 decembrie 2024 URL: https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/292099 (дата звернення: 10.01.2025).
Мisinformation and disinformation on social media platforms such as X and TikTok and related risks to the integrity of elections in Europe: extracts from the debate. URL: https://multimedia.europarl.europa.eu/en/video/misinformation-and-disinformation-on-social-media-platforms-such-as-x-and-tiktok-and-related-risks-to-the-integrity-of-elections-in-europe-extracts-from-the-debate_I265320 (дата звернення: 10.01.2025).
Ley 13/2022, de 7 de julio, General de comunicación audiovisual. URL: https://www.boe.es/eli/es/l/2022/07/07/13 (дата звернення: 10.01.2025).
Real Decreto 444/2024, de 30 de abril, por el que se regulan los requisitos a efectos de ser considerado usuario de especial relevancia de los servicios de intercambio de vídeos a través de plataforma, en desarrollo del artículo 94 de la Ley 13/2022, de 7 de julio, General de Comunicación Audiovisual. URL: https://www.boe.es/eli/es/rd/2024/04/30/444 (дата звернення: 10.01.2025).
LOI n° 2023-451 du 9 juin 2023 visant à encadrer l’influence commerciale et à lutter contre les dérives des influenceurs sur les réseaux sociaux. URL: https://www.legifrance.gouv.fr/jorf/id/JORFTEXT000047663185 (дата звернення: 10.01.2025).
Про рекламу: Закон України від 03.07.1996 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/270/96-%D0%B2%D1%80#Text.
Про медіа: Закон України від 13.12.2022. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2849-20#Text.
Internews. Українські медіа, ставлення та довіра у 2024 р. [Електронний ресурс]. 2022. URL: https://internews.in.ua/wp-content/uploads/2022/11/Ukrainski-media-stavlennia-ta-dovira-2022.pdf. (дата звернення: 10.01.2025).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 А. І. Гаркот

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.