Правові засади планування використання земель у межах територіальних громад як основи сталого землекористування

Автор(и)

  • І. В. Ігнатенко кандидат юридичних наук, доцент, доцент кафедри земельного та аграрного права, Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого, Україна https://orcid.org/0000-0003-0398-989X
  • М. В. Шульга доктор юридичних наук, професор, професор кафедри земельного та аграрного права, член-кореспондент Національної академії правових наук України, Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого, Україна https://orcid.org/0000-0001-6449-284X
  • О. С. Малохліб кандидат юридичних наук, асистент кафедри екологічного права, Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого, Україна https://orcid.org/0000-0003-3081-8076

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.87.2.38

Ключові слова:

просторове планування, містобудівна діяльність, планування територій, землі територіальних громад, стале землекористування, землі лісогосподарського призначення, планування використання земель лісогосподарського призначення, охорона земель лісогосподарського призначення

Анотація

В умовах сьогодення актуалізуються питання, які стосуються екології і стійкості природних екосистем та їх компонентів. Зазначимо, що основною рушійною силою, яка впливає на використання земельних ресурсів, виступає зміна клімату. Попит на земельні ділянки буде тільки зростати. При цьому стале (збалансоване) землекористування, яке здійснюється на засадах сталого розвитку, рівною мірою стосується не тільки забезпечення захисту і підтримання потенціалу земель для майбутніх поколінь, а і надання соціальних та економічних можливостей сьогодні.

Комплексні плани просторового розвитку територіальних громад є стратегічним інструментом для забезпечення ефективного управління територіями. Вони повинні не лише відповідати поточним потребам населення, економіки та інфраструктури, а й формувати підґрунтя для сталого землекористування у довгостроковій перспективі. У цьому контексті важливим є інтегрування принципів землеустрою, що базуються на науковому обґрунтуванні розподілу земель за цільовим призначенням із урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.

Крім того, комплексне просторове планування розвитку територіальних громад в умовах сучасних екологічних викликів потребує інтеграції стратегічної екологічної оцінки як ключового інструмента для забезпечення сталого розвитку. Зростання антропогенного навантаження, деградація природних ресурсів та наслідки військових дій вимагають об’єктивної оцінки стану довкілля, аналізу потенційних впливів планувальних рішень і пошуку альтернативних підходів, що мінімізують негативний вплив на екосистеми. Ефективна стратегічна екологічна оцінка сприятиме ухваленню збалансованих рішень, які забезпечать екологічну безпеку, збереження біорізноманіття та відповідність цілям сталого розвитку територіальних громад.

Цілком очевидно, що стале землекористування, наприклад, щодо земель лісогосподарського призначення і стале використання лісових ресурсів пов’язані між собою, оскільки стосуються використання природних ресурсів, які перебувають у нерозривному органічному зв’язку. Отже одночасне комплексне використання природних ресурсів, нерозривно пов’язане із землею, як основи екосистеми, що здійснюється на рівні сталого природокористування виступає важливим об’єктом планування територіального розвитку, екологічної безпеки та раціонального використання земельних та інших природних ресурсів.

У цьому зв’язку важливого значення набуває підпорядкованість правового режиму земель лісогосподарського призначення правовому режиму лісів, що прозростають на цих землях. В даному випадку у процесі планування актуалізується роль рекреаційно-оздоровчих лісів, які виконують переважно рекреаційні, санітарні, гігієнічні, оздоровчі функції та знаходяться на відповідних землях, що потребують особливої охорони на рівні комплексних планів просторового розвитку.

Посилання

Федчишин Д.В. Реалізація та захист земельних прав в Україні: проблеми теорії та практики: монографія. Запоріжжя: Видавничий дім «Гельветика». 2020. 418 с.

Про утворення та ліквідацію районів: Постанова Верховної Ради України від 17 липня 2020 р. № 807-ІХ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/807-20#Text.

Лісовий кодекс України від 21.01.1994 р. № 3852-XII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3852-12#Text.

Про регулювання містобудівної діяльності: Закон України від 17.02.2011 р. № 3038-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3038-17#Text.

Ігнатенко І.В. Просторове планування як інструмент управління територіальним розвитком громади: правові аспекти. Право і суспільство. 2022. № 3. С. 130–135.

Федчишин Д.В. Правове забезпечення використання та охорони земель громадської забудови: моногр. Харків: Вид-во «Фінарт», 2015. 248 с.

Третяк А.М., Третяк В.М., Дорош О.С. Концептуальні основи зонування земель для управління земельними ресурсами за межами населених пунктів. Землевпорядний вісник. 2008. № 4. С. 40–45.

Третяк А.М. Землеустрій в Україні: теорія, методологія. Херсон:ОЛДІ-ПЛЮС. 2013.

Шульга М.В., Ігнатенко І.В. Організаційно-правове забезпечення управління землями у межах населених пунктів. Часопис Національного університету «Острозька академія». Серія «Право». 2016. № 2 (14). URL: http://lj.oa.edu.ua/articles/2016/n2/16smvmnp.pdf.

Ігнатенко І.В. Правові питання забезпечення землеустрою як напрямку удосконалення сільськогосподарського землекористування. Правова позиція. 2022. № 1 (34). С. 28–32.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-17

Номер

Розділ

Розділ 6. Земельне право; аграрне право; екологічне право; природоресурсне право