Інституційно-правова складова забезпечення енергетичної трансформації на регіональному та місцевому рівнях
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.87.2.7Ключові слова:
енергетична трансформація, енергетичний перехід, скорочення викидів, енергоефективність, енергетичне законодавство, відновлювана енергетика, інституційне забезпеченняАнотація
У статті досліджується інституційно-правове забезпечення енергетичної трансформації на регіональному та місцевому рівнях. Актуальність децентралізації в новій парадигмі розвитку енергетики лише зростатиме. Саме на громади та місцеві представницькі інституції лягатиме все більша відповідальність за інтенсивність та ефективність енергетичного переходу. В Україні цей процес додатково каталізується загрозами енергетичній безпеці внаслідок воєнних дій. З огляду на ці фактори інституційний складник енергетичного переходу вимагатиме все більше уваги та подальшого збалансування. У результаті дослідження було встановлено, що інституційно-правове забезпечення енергетичної трансформації на місцевому та регіональному рівнях забезпечується нормотворчістю органів місцевого самоврядування та місцевими органами виконавчої влади у межах їх повноважень. Виявлено добровільну та імперативну площини інституційно-правового забезпечення енергетичної трансформації на локальному рівні. В Україні найбільш репрезентативним та поширеним прикладом добровільного інституційно-правового забезпечення енергетичної трансформації на місцевому рівні є підписання органами місцевого самоврядування Угоди мерів, відповідно до якої вони беруть на себе зобов’язання щодо скорочення викидів та проведення енергоефективних заходів на своїй території. Імперативні правила, встановлені Законом України «Про енергетичну ефективність» щодо затвердження кожною місцевою та обласною радою місцевого енергетичного плану, додатково простимульовані загрозою втратити право на державну підтримку в разі відсутності такого плану на встановлену в Законі дату.
Проаналізувавши в цілому еволюцію вітчизняного законодавства протягом останнього десятиріччя (2014–2024), можна виявити тенденцію до подальшого наділення органів місцевого самоврядування набором повноважень, необхідних для ефективного здійснення ними широкого кола заходів у сфері енергетичної трансформації. Ураховуючи досвід ЄС у рамках Четвертого енергопакету, можна спрогнозувати подальше прогресування виявленої тенденції. Це потребує не лише декларативної нормотворчості – відповідне посилення інституту місцевого самоврядування має бути комплексним (законодавчим, матеріально-ресурсним, інформаційним, організаційним тощо).
Посилання
Про внесення змін до деяких законів України щодо врегулювання повноважень центральних органів виконавчої влади у сфері забезпечення енергетичної ефективності: Закон України від 04.06.2024 року. Відомості Верховної Ради. 2024. № 39. Ст. 246.
Деякі питання оптимізації діяльності центральних органів виконавчої влади у сфері енергоефективності: постанова Кабінету Міністрів України від 14 лютого 2023 р. № 153. Урядовий кур’єр. 2023. № 36.
Федорчак О. Проблема наукового визначення категорій інститут та інституція та її управлінське значення. Актуальні проблеми державного управління. 2016. № 4. С. 49–54.
Хомин В. Інституційно-правова складова забезпечення енергетичної трансформації на місцевому рівні. П’яті наукові читання пам’яті академіка В.К. Мамутова: матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. (м. Київ, 28 червня 2024 р.). за заг. ред. В.А. Устименка; НАН України, ДУ «ІЕПД імені В.К. Мамутова НАН України». Київ-Чернігів, 2024. С. 304–311.
Пиндик М.В. Децентралізація системи енергопостачання в Україні як одна із умов розвитку альтернативних джерел енергії. Економіка. Фінанси. Менеджмент: актуальні питання науки і практики. 2018. № 8. С. 91–101.
Про схвалення Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади: розпорядження Кабінету Міністрів України від 01 квітня 2014 року № 333-р. Урядовий кур’єр. 2014. № 67.
Угода про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, від 27.06.2014 року. Офіційний вісник України. 2014. № 75. Т. 1. Стор. 83. Ст. 2125.
Біла С.О. Формування єдиного європейського енергетичного простору: безпековий та інтеграційний вимір. Європейські інтеграційні процеси у ХХІ столітті: ключові тенденції, основні виклики та нові можливості: Український Щорічник з Європейських Інтеграційних Студій. Луцьк, Терен, 2018. С. 38–48.
Роман Кірін, Сергій Грищак. Енергетичне законодавство України: довоєнна стратегія, повоєнна трансформація. Knowledge, Education, Law, Management. 2022, № 4 (48). С. 353–362. DOI https://doi.org/10.51647/kelm.2022.4.56.
Кірін Р.С. Право безпеки на постконфліктних територіях: сучасний стан, проблеми, сталий розвиток : монографія. НАН України. Державна установа «Інститут економіко-правових досліджень імені В.К. Мамутова Національної академії наук України». Київ, Дніпро: Журфонд,, 2022. 408 с. DOI: https://doi.org/10.35668/iepd_kirin_postconflicktmono_2022.
Куриленко О. Третій та Четвертий енергопакети ЄС та проблема економічної безпеки України. Держава, регіони, підприємництво: інформаційні, суспільно-правові, соціально-економічні аспекти розвитку. Україна, грудень 2023. URL: https://conf.krok.edu.ua/SRE/SRE-2023/paper/view/1623.
Дороніна І. І. Водень – основа вуглецевонейтральної економіки ЄС. Відновлювана енергетика та енергоефективність у XXI столітті: матеріали XXII міжнар. наук.-практ. конф. (Київ, 20-21 травня 2021 р.). Київ: Інтерсервіс, 2021. С. 356–359.
Угода мерів – Схід. URL: https://salo.li/d2DD546.
Макарець С.В. Угода мерів щодо клімату та енергії як напрям регіонального співробітництва Україна – ЄС. Сучасна українська держава: вектори розвитку та шляхи мобілізації ресурсів: матеріали VII Всеукр. наук.-практ. конф. (Одеса, 30 квітня 2024 р.). Одеса: ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського», Центр соціально-політичних досліджень «Politicus», 2024. С. 210–212.
План дій зі сталого енергетичного розвитку та клімату м. Біла Церква на 2017–2030 роки (Додаток до рішення Білоцерківської міської ради від 22 грудня 2016 р. № 410-22-VII). URL: https://mycovenant.eumayors.eu/docs/seap/22240_1487852090.pdf.
Кірін Р.С., Хомин В.С. Розвиток права альтернативної енергетики в умовах енергетичної трансформації України. Міжнародний науковий журнал «Інтернаука». Серія: «Юридичні науки». 2024. № 2. С. 49–55. DOI https://doi.org/10.25313/2520-2308-2024-2-9630.
План дій для сталого енергетичного розвитку міста Одеси до 2030 року (Додаток до рішення Одеської міської ради від № 1339-VII від 07.12.2016 року). URL: https://mycovenant.eumayors.eu/docs/seap/22017_1488811490.pdf.
Про затвердження Плану дій сталого енергетичного розвитку і клімату м. Ужгород: рішення Ужгородської міської ради від 10.07.2018 року № 1180. URL: https://mycovenant.eumayors.eu/storage/web/mc_covenant/documents/9/MwT6jE6Np9OZ8yCb5fflenO6Si46dCx6.pdf.
План дій зі сталого енергетичного розвитку і клімату до 2030 року міста Білгород-Дністровський (Додаток до рішення Білгород-Дністровської міської ради від 20.04.2017 року № 321-VII). URL: https://mycovenant.eumayors.eu/docs/seap/22378_1505919375.pdf.
Про місцеве самоврядування: Закон України від 21.05.1997 року. Відомості Верховної Ради України. 1997. № 24. Ст. 170.
Про основні засади державної кліматичної політики: Закон України від 08.10.2024 року. Урядовий кур’єр. 2024. № 222.
Про міжнародне територіальне співробітництво України: Закон України від 24.04.2024 року. Відомості Верховної Ради. 2024. № 30. Ст. 213.
Україна. URL: https://com-east.eu/uk/countries/ukrayina.
Про затвердження Методики розроблення місцевих енергетичних планів: наказ Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України від 21.12.2023 року № 1163. Офіційний вісник України. 2024. № 22. стор. 265, ст. 1458.
Про схвалення Концепції енергетичної ефективності Івано-Франківської області на 2023– 2027 роки: рішення Івано-Франківської обласної ради від 07.12.2022 року № 560-18/2022. URL: https://orada.if.ua/decision/560-18-2022.
Про затвердження Регіональної цільової програми енергоефективності Одеської області на 2024–2027 роки: розпорядження голови обласної державної адміністрації, начальника обласної військової адміністрації від 16.11.2023 року № 980/А-2023. URL: https://oda.od.gov.ua/wp-content/uploads/2024/02/dodatok.pdf.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 В. С. Хомин

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.