Правові засади державного регулювання сільського господарства в ЄС

Автор(и)

  • Р. П. Сухацький кандидат історичних наук, доцент, завідувач кафедри права та економіко-фінансової безпеки ЗВО «Академія рекреаційних технологій і права», Україна https://orcid.org/0000-0002-6540-1839

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.87.2.6

Ключові слова:

Європейський Союз, державне регулювання, сільське господарство, механізм, дотації, ринок

Анотація

У статті досліджуються правові засади державного регулювання сільського господарства в Європейському Союзі. Визначено та обґрунтовано актуальність даного дослідження. Показано важливість визначення пріоритетних напрямів розвитку такого сектору діяльності та економіки держави, і забезпечення усіх необхідних умов щодо розвитку сільського господарства як виду підприємництва. Встановлено, що мета державного регулювання сільського господарства полягає в створенні стабільних економічних, соціальних та правових умов його розвитку, що пояснюється особливими умовами функціонування сільського господарства. Розкрито, що державне регулювання аграрного сектора у Європі має економічне спрямування, а однією з його найважливіших функцій є регламентування кількості й якості продукції що виробляється шляхом контролю за організаційно-економічною структурою виробництва, зокрема заохоченням кооперації та вертикальної інтеграції, що має вплив на галузеву спеціалізацію виробництва сільськогосподарських продуктів і порядок постачання ними населення. Показано, що до важливих функцій державного регулювання відносять також управління технічним прогресом у сільському господарстві через систему наукових установ або заклади освіти, професійного навчання, підвищення кваліфікації, надання консультативної допомоги фермерам; технічне та комерційне обслуговування за допомогою державних закупівель, державних оптових ринків, ветеринарне обслуговування та кредитування, а також розробки та впровадження спеціальних програм розвитку сільських районів. Проаналізовано, що крім використання непрямих економічних важелів, в окремих державах мають місце і заходи прямого втручання у виробництво з метою його обмеження. Зокрема, шляхом введення квотування на виробництво окремих видів продукції. Обґрунтовано, що майже всі країни Європейського Союзу близько половини національних сільськогосподарських бюджетів витрачають на структурну політику, а саме на модернізацію і укрупнення ферм, покращення якості землі та інших сільськогосподарських ресурсів, покращення оперативної роботи фермерів, скорочення виробничих витрат та розвиток несприятливих районів.

Посилання

Заболотна Н.Я. Державно-правове регулювання аграрного сектору. URL: http://ena.lp.edu.ua/bitstream/ntb/52667/2/2019_Zabolotna_N_Ia-Derzhavno_pravove_168-170.pdf.

Ульянченко Ю.О. Державне регулювання аграрного ринку в країнах ЄС і США: досвід для України. Державне будівництво. 2007. № 2. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/DeBu_2007_2_56.

Пономаренко С.В. Форми і методи регулювання розвитку сільського господарства: світовий досвід. Науковий вісник Чернігівського державного інституту економіки і управління. Серія 1: Економіка. 2013. Вип. 4. С. 48–52.

Притула Н.М. Особливості ціноутворення на сільськогосподарську продукцію в економічно розвинутих країнах. Держава та регіони. 2012. № 4. С. 184–188.

Щекович О.С. Використання зарубіжного досвіду державного регулювання економіки АПК в Україні. Економіка АПК. 2009. № 1. С. 140–146.

Корецький М.Х. Державне регулювання розвитку аграрної сфери економіки України: моногр. К., 2002. 260 с.

Генеральна угода про тарифи й торгівлю 1994 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/981_003#Text.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-17

Номер

Розділ

Розділ 4. Господарське право, господарсько-процесуальне право