Характеристика правового статусу балансоутримувача комунального майна

Автор(и)

  • Т. А. Склярова аспірантка кафедри конституційного права та порівняльного правознавства ДВНЗ «Ужгородський національний університет», Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.87.2.5

Ключові слова:

балансоутримувач, комунальне майно, комунальна власність, управління комунальним майном, територіальна громада, місцеве самоврядування

Анотація

У статті здійснено комплексний аналіз правового статусу балансоутримувача у сфері управління комунальним майном в Україні, із зосередженням уваги на його ролі та функціональному значенні в контексті правовідносин, що виникають у процесі концесії, державно-приватного партнерства, приватизації та оренди комунального майна.

Обґрунтовано, що законодавче регулювання статусу балансоутримувача є фрагментарним і неоднозначним, що зумовлює правову невизначеність та створює значні труднощі для правозастосовної практики.

Виявлено, що сучасне нормативне поле не містить уніфікованого визначення терміна «балансоутримувач», що спричиняє правову невизначеність, а також спричиняє ситуації, коли балансоутримувач, всупереч фундаментальним принципам місцевого самоврядування, фактично перебирає на себе дискреційні повноваження власника майна. Зазначені розбіжності у визначенні та правовому статусі балансоутримувача можуть мати як економічні, так і управлінські наслідки, оскільки призводять до послаблення контролю за розпорядженням комунальними активами, потенційної втрати бюджетних надходжень і зростання ризиків неефективного використання майна територіальних громад.

На основі системного аналізу положень чинного законодавства доведено необхідність формування єдиного підходу до визначення правового статусу балансоутримувача, його компетенції та обсягу відповідальності.

Запропоновано уточнення правової природи цього інституту шляхом заміни терміна «балансоутримувач» на «управитель», що дозволить більш коректно відобразити функціональну сутність його діяльності, пов’язану не лише з бухгалтерським обліком комунального майна, а й з управлінням, утриманням та експлуатацією такого майна.

Уніфікація підходів до регламентації статусу балансоутримувача, визначення чітких меж його прав та обов’язків, а також запровадження ефективного механізму нормативного контролю за його діяльністю сприятимуть підвищенню рівня прозорості у сфері управління комунальним майном, усуненню існуючих корупційних ризиків та забезпеченню ефективного використання ресурсів територіальних громад в інтересах останніх.

Посилання

Закон України «Про концесію». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/155-20#Text.

Закон України «Про державно-приватне партнерство». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2404-17#Text.

Порядок проведення конкурсу з визначення приватного партнера для здійснення державно-приватного партнерства щодо об’єктів державної, комунальної власності та об’єктів, які належать Автономній Республіці Крим, затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 384 від 11 квітня 2011 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/384-2011-п#n11.

Закон України «Про приватизацію державного і комунального майна». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2269-19#Text.

Проєкт Закону України Про оренду державного та комунального майна». URL: https://www.spfu.gov.ua/userfiles/files/zakon23(1).pdf.

Проєкт Закону України Про оренду державного та комунального майна». URL: https://www.spfu.gov.ua/userfiles/files/zakon_or.pdf.

Закон України «Про житлово-комунальні послуги. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1875-15#Text.

Закон України «Про оренду державного та комунального майна». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/157-20#Text.

Господарський кодекс України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/436-15#Text.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-17

Номер

Розділ

Розділ 4. Господарське право, господарсько-процесуальне право