Особливості охорони та захисту муніципальної інтелектуальної власності в Україні
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.87.1.41Ключові слова:
місцеве самоврядування, муніципальна інтелектуальна власність, авторське правоАнотація
Приведені результати аналітичних досліджень правового режиму інтелектуальної власності в муніципальних утвореннях, що визначається законами та підзаконними нормативно-правовими актами, якими регулюється діяльність органів місцевого самоврядування. Тенденції розвитку науки, культури, технологій та виробництва, особливо у другій половині 20 – початку 21 століття, свідчать про те, що людство в його розвитку прийшло до лінії, коли подальший прогрес визначатиметься саме інтелектуальною діяльністю суспільства. Підкреслено, що результати інтелектуальної діяльності визначатимуть стратегію та тактику соціально-економічного розвитку будь-якої країни та її регіонів. Визначено, що високий рівень інтелектуальної діяльності в певній країні забезпечує високий рівень економічного зростання, а держава має піклуватися про інтелектуальний рівень населення, перш за все, на місцях, в муніципальних утвореннях, оскільки вони є першою ланкою державного устрою. Наголошено, що новація вже стала незаперечною: розвиток виробництва в сучасних умовах можливий лише за допомогою належної наукової та технічної підтримки. У свою чергу, належна наукова та технічна підтримка можлива лише в тому випадку, якщо здійснюється ефективне, точне та своєчасне наукове та технічне прогнозування та впровадження творчих досягнень. Показано, що державою через прийняття спеціальних законів створені всі умови для розвитку творчої діяльності в територіальних громадах. Органи місцевого самоврядування видають свої нормативно-правові акти, які також є результатом інтелектуальної творчості. Органи місцевого самоврядування, територіальні громади мають значні повноваження та відповідні ресурси, їх вплив на місцевий економічний та соціальний розвиток суттєво зростає. Необхідно прийняти належний нормативно-правовий акт про те, що власник твору – народний автор повинен мати можливість зареєструвати свої права у всіх можливих випадках, не боятися витрачати на це кошти, оскільки правильна стратегія в галузі використання результатів інтелектуальної діяльності в громаді допоможе застрахуватися від можливих матеріальних претензій зі сторони третіх сторін і може слугувати додатковим джерелом доходу, як автора так і регіону.
Посилання
Закон України 21 травня 1997 року № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/280/97-вр#Text (дата звернення 28.01.2025).
Закон України від 14 грудня 2010 року № 2778-VI «Про культуру» URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2778-17#Text (дата звернення 28.01.2025).
Законі України від 1 грудня 2022 року № 2811-IX «Про авторське право та суміжні права» URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2811-20#Text (дата звернення 28.01.2025).
Проект Закону України від 09.06.2021 № 5552-4 (Одержаний ВР України) Про авторське право і суміжні права. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=72183 (дата звернення 28.01.2025).
Конвенція ЮНЕСКО про збереження нематеріальної культурної спадщини. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_d69#Text (дата звернення 28.01.2025).
Пєсцов Р.Г. Муніципальна правотворчість, як один із напрямів діяльності органів місцевого самоврядування. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова: зб. наук. пр. Серія 18, Економіка і право. 2015. С. 227–232. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/17792/1/Pestsov.pdf.
Роговенко О.В. Муніципальна правотворчість в Україні в умовах децентралізації державної влади: автореф. дис. д-ра юрид. наук. 2023. НАУ. Київ. 34 с.
Ленгер Я.I. Колізії в муніципальному праві: проблеми теорії та практики: дис. … д-ра. юрид. наук. Ужгород, 2017. 432 с.
Ничка Ю. Підзаконна правотворчість: загальнотеоретична характеристика. Вісник Львівського університету. Серія юридична. 2015. Випуск 61. С. 45–49.
Чернецька О.В. Конституційні основи правотворчої компетенції представницьких органів місцевого самоврядування. Часопис Київського університету права. 2013. № 1. С 92–96. URL: http://kul.kiev.ua/images/chasop/2013_1/yyyyy/92.pdf.
Батанов О.В. Проблеми класифікації функцій муніципального права як галузі права. Електронне наукове видання «Аналітично-порівняльне правознавство» 2023. № 12. С. 90–97. URL: https://app-journal.in.ua/wp-content/uploads/2023/12/16.pdf.
Роговенко О.В. Зіставлення понять нормотворчості та правотворчості органів місцевої влади. Приватне та публічне право. 2018. № 1. С. 9-14. URL: http://www.pp-law.in.ua/archive/1_2018/4.pdf.
Батанов О., Зайцева I. Концептуальні проблеми статутної нормотворчості у місцевому самоврядуванні. Юридичний вісник. 2013. № 4. С. 29–34. URL: http://www.yurvisnyk.in.ua/v4_2013/05.pdf.
Делія Ю.В. Поняття та принципи правотворчої діяльності суб’єктів місцевого самоврядування в Україні: конституційно-правові аспекти. Вісник Луган. держ. універ. внутр. справ імені Е.О. Дідоренка. 2011. № 1. С. 63–71.
Міхайліна Т.В., Гоцуляк Ю.В., Гель А.П. Категорії «нормотворчість» та «правотворчість»: неоднозначність визначення та співвідношення у правовій доктрині. Нове українське право. 2023. № 1. С. 118–123. DOI: https://doi.org/10.51989/NUL.2023.1.15.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Г. К. Дорожко, Л. В. Сорокіна, В. О. Петренко

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.