Державна реєстрація прав на нерухоме майно: актуальні питання теорії

Автор(и)

  • Р. В. Сердюк здобувач PhD кафедри цивільного права Запорізького національного університету, Україна https://orcid.org/0009-0000-2229-3607

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.87.1.40

Ключові слова:

договір, правочин, юридичний факт, публічна послуга, публічне адміністрування, державна реєстрація майна, право власності, посвідчення, реєстрація, виникнення права власності

Анотація

Стаття присвячена вирішенню наукового та практичного завдання з’ясування правової природи та значення державної реєстрації прав на нерухоме майно в контексті змін, які відбулися в 2013 році, ознаменувавши перехід від актової (американської та пострадянської) до мішаної системи з вектором на титульну систему, започатковану Прем’єр-міністром Австралії Робертом Tорренсом у 1857 р. З’ясовано, що змішана система не передбачає відповідальності держави за правильність відомостей, внесених до реєстру, попри закріплення вимог та процедури перевірки підстав та вірності відомостей, що вносяться до реєстру. Визначено, що в правовій науці наразі відсутній усталений підхід до праворозуміння правової природи, характеристик, ознак та значень державної реєстрації прав на нерухоме майно як явища правової дійсності. Доведено, що більшість визначень та характеристик науковців відображають їх орієнтованість на розвідки в галузі чи то публічного, чи то приватного права, обмежуючи їх системність з погляду на діалектичний спосіб наукового пізнання, який вимагає з’ясування природи різних явищ правової дійсності у їхньому взаємозв’язку та взаємозалежності. Так, орієнтованість на вирішення питання правової характеристики державної реєстрації прав на нерухоме майно виключно з публічно-правового сегменту, усуває від з’ясування питань приватного інтересу осіб, які є учасниками саме цивільних правовідносин, в яких відбувся перехід права власності на підставі укладеного ними правочину, а відтак, і від визначення її як юридичного факту, який має самостійне правове значення. Доведено, що процедура державної реєстрації прав на нерухоме майно є нормативно регламентованою, являє собою юридичний акт органу публічної влади, спрямована на виконання державою правоохоронної функції. Завершальною стадією процедури реєстрації є внесення інформації про речові права та їх обтяження до реєстру. Зроблено висновок, що державна реєстрація має правопідтверджуючий, а не правовстановлюючий характер, попри те, що згідно ч. 2 ст. 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та ïх обтяжень» моментом виникнення прав на нерухоме майно визначено момент такої реєстрації. Іншими словами, йдеться про момент легітимації тих фактичних відносин, які виникли на підставі юридичного факту, яким є правочин, спрямований на перехід права власності у суб’єктів приватних відносин. Відтак, юридичним фактом у юридичному складі, який має правовстановлююче значення варто визначати все ж таки, правочин між власником та набувачем прав нерухомого майна, який має приватноправову природу та позитивний зміст, в той час як саму державну реєстрацію, – як таку, що має правопідтверджуючий характер.

Посилання

Конституція України від 28.06.1996 р. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141.

Спасибо-Фатєєва І.В. Державна реєстрація як юридичний факт. URL: https://supreme.court.gov.ua/userfiles/media/new_folder_for_uploads/supre-m/Pres_-Spasibo_Fateeva.pdf.

Тамаря Я.В. Історико-правовий аспект розвитку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно за часи незалежної України. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Юриспруденція. 2016. № 24. С. 81–84.

Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень: Закон України від 01.07.2004 р. Відомості Верховної Ради України. 2004. № 51. Ст. 553.

Спасибо-Фатеева И.В. Значение государственной регистрации для гражданских правоотношений. Ежегодник украинского права. URL: https://dspace.nlu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/2260/1/Spasibo-Fateeva_340-.pdf.

Джафарова В. Правова природа та особливості державної реєстрації речових прав. Підприємництво, господарство і право. 2020. № 2. С. 31–37.

Цивільний кодекс України. Верховна Рада України. 16.01.2003 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15#Text.

Про затвердження Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України: Наказ Міністерства юстиції України від 22.02.2012 р. № 296/5. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0282-12#Text.

Луніна О.С. Публічно-правові спори у сфері державної реєстрації як предмет адміністративного судочинства: дис. канд. юрид. наук: 12.00.07. Київ, 2015. 207 с.

Слободянюк С.О. Цивільно-правове регулювання державної реєстрації речових прав на нерухоме майно: автореф. дис. ... канд. юрид. наук: 12.00.03. Київ, 2012. 18 с.

Фетько Ю.Б. Правова природа та сутність державної реєстрації. Київський часопис права. 2022. № 2. С. 106–110.

Мачуський Д.О. Зміст надання послуг у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно. Law. State. Technology. 2022. Вип. 2. С. 43–48.

Кулинич П.Ф., Семчик В.І., Шульга М.В. Державне управління у сфері використання та охорони земельних ресурсів. Земельне право України. Академічний курс: підручник. Київ: Вид. дім «Ін Юре», 2008. 600 c.

Болгар О.В. Публічно-правові принципи державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень. Право і суспільство. 2022. № 1. С. 126–133.

Таранова О.О. Проблемні аспекти діяльності реєстру речових прав на нерухоме майно в Україні. Дніпровський науковий часопис публічного управління, психології, права. 2021. № 1. С. 140–143.

Коровайко О.С. Порівняння актової та титульної систем реєстрації нерухомого майна. Юридичний науковий електронний журнал. 2017. № 6. С. 205–207.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-14

Номер

Розділ

Розділ 3. Цивільне право і цивільний процес; сімейне право; міжнародне приватне право