Проблемні питання набуття повноважень ліквідатора у ліквідаційному процесі, не пов’язаному з банкрутством підприємницького товариства
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.87.1.37Ключові слова:
юридична особа, підприємницьке товариство, припинення, представництво, ліквідація, припинення підприємницьких товариствАнотація
У статті приділяється увага аналізу законодавства, яким визначається момент виникнення повноважень ліквідатора у загальному, не пов’язаному з банкрутством, порядку ліквідаційного процесу (ліквідаційної процедури); виявлення проблем, що виникають у зв’язку з їх реалізацією, та визначення шляхів їх подолання. Звернено увагу на проблеми, які виникають у зв’язку з тим, що у процедурі примусової ліквідації на суд покладений обов’язок призначити ліквідаційну комісію. Висловлена думка, що у цих випадках ліквідатором слід визнавати орган, який звернувся з позовом про примусову ліквідацію юридичної особи.
Запропоновано змінити підхід до законодавчого визначення моменту, з якого виникають повноваження у ліквідатора. Звернено увагу, що, на думку автора, нині чинна редакція частини 4 статті 105 Цивільного кодексу України про виникнення повноважень ліквідатора з моменту ухвалення рішення про ліквідацію юридичної особи не відповідає новим умовам правового регулювання суспільних відносин, які склалися після впровадження системи державної реєстрації змін у статусі юридичної особи. У зв’язку з цим необхідно момент виникнення повноважень ліквідатора визначити з дня внесення відомостей про нього до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. До внесення до Реєстру запису про початок ліквідаційної процедури відсутня необхідність наділяти ліквідатора повноваженнями представника, оскільки в існуючій системі правового регулювання він не може бути сприйнятий зовні як повноважна особа.
Звернено увагу на нераціональність збереження у частині 1 ст. 105 Цивільного кодексу України строку у три робочі дні для подання рішення про припинення юридичної особи для державної реєстрації. Якщо моментом виникнення повноважень у ліквідатора визначити день внесення відомостей про нього до відповідного реєстру, то рішення про припинення юридичної особи буде залишатися таким, що не має юридичного значення для третіх осіб. Встановлення цього строку створює лише зайві ускладнення на стадії реєстрації рішення про припинення юридичної особи. Зазначено, що наслідком порушення цього строку законодавець визначив відмову у вчиненні реєстрації рішення про ліквідацію юридичної особи. У таких умовах слід звернути увагу на значну неспівмірність між публічно-правовими вимогами про дотримання триденного строку та наслідками у вигляді заборони реалізовувати як приватну, так і публічну потребу у здійсненні ліквідації юридичної особи.
Посилання
Про схвалення Стратегії розвитку інформаційного суспільства в Україні. Розпорядження від 15.05.2013 р. № 386-р. Кабінет Міністрів України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/386-2013-%D1%80#Text (дата звернення 05.02.2025).
Галіцина Н.В. Припинення суб’єктів господарювання як адміністративна процедура. Вісник Запорізького національного університету. (Серія «Юридичні науки»). 2010. № 4. С. 98–100. URL: http://law.journalsofznu.zp.ua/archive/visnik-4-2010/16.pdf.
Повар П.О. Правове регулювання ліквідації підприємств в Україні: автореф. дис. канд. юрид. наук: 12.00.04. Київ, 2009. 18 с.
Скоропис О.М. Цивільно-правове регулювання ліквідації юридичних осіб: автореф. дис. ... канд. юрид. наук: 12.00.03. Акад. прав. наук України, НДІ приват. права і підприємництва. Київ. 2010. 20 с.
Припинення юридичної особи шляхом її ліквідації. Відділ взаємодії з суб’єктами державної реєстрації та підвищення кваліфікації державних реєстраторів Управління державної реєстрації Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції. 2023. URL: https://pzmrujust.gov.ua/images/2022/10/pryp_yur_osoby_03-04-23.pdf.
Гнатів О.М. Стадії ліквідації юридичних осіб за цивільним законодавством України. Часопис Київського університету права. 2016. № 1. С. 124–126. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Chkup_2016_1_29.
Кравченко А.В., Зеленкова І.І. Проблемні питання ліквідації підприємств за господарським законодавством України. Адвокат. 2012. № 1. С. 33–37. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/adv_2012_1_7.
Дяченко С.В. Правовий статус ліквідаційної комісії в Україні. Міжнародний юридичний вісник: збірник наукових праць Національного університету державної податкової служби України. 2014. Вип. 1. С. 205–213. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/muvnudp_2014_1_35.
Ходико А.П. Компетенція державних органів виконавчої влади в адміністративно-деліктних відносинах щодо примусового припинення юридичних осіб. Електронний ресурс. Форум права. 2012. № 1. С. 1032–1036. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/FP_index.
Титова О.В. Захист майнових інтересів учасників процесу ліквідації на підприємствах: автореф. дис... канд. юрид. наук: 12.00.04. Донецьк, 2006. 19 с.
Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Закон України від 15 травня 2003 р. № 755-ІV. / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/755-15#Text (дата звернення 06.02.2025).
Цивільний кодекс України : Кодекс України від 16 січня 2003 р. № 435-IV / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15#n562 (дата звернення: 06.02.2025).
Про господарські товариства Закон України від 19 вересня 1991 р. № № 1576-XII / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1576-12#n150 (дата звернення 06.02.2025).
Про адміністративну процедуру. Закон України від 17.02.2022 р. № 2073-ІХ / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2073-20#Text (дата звернення 08.02.2025).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 К. Р. Резворович

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.