Правові питання використання геостаціонарної орбіти: між національними інтересами та міжнародним космічним правом

Автор(и)

  • В. В. Семеняка кандидат юридичних наук, старший науковий співробітник відділу проблем аграрного, земельного, екологічного та космічного права Інституту держави і права ім. В.М. Корецького НАН України, Україна https://orcid.org/0000-0002-1621-9694

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.86.5.50

Ключові слова:

Боготська декларація, Договір про космос, екваторіальні держави, геостаціонарна орбіта (ГСО), космічне право, космічний простір, справедливий доступ

Анотація

Стаття присвячена дослідженню правових питань використання геостаціонарної орбіти (ГСО) у контексті національних інтересів та міжнародного космічного права. ГСО є дефіцитним природним ресурсом, що має вкрай важливе значення для розміщення телекомунікаційних, метрологічних, навігаційних космічних апаратів, а також розв’язання наукових і військових завдань. Через обмеженість геостаціонарних позицій, використання орбіти є предметом міжнародної конкуренції, що потребує ефективного правового регулювання для забезпечення справедливого до неї доступу та усунення потенційних міждержавних конфліктів.

Відзначена правотворча діяльність Міжнародного союзу електрозв’язку (МСЕ), який відповідає за розподіл геостаціонарних сегментів, необхідних для функціонування космічних апаратів. Механізм розподілу обмежених природних ресурсів між державами передбачає застосування МСЕ таких додаткових критеріїв як тип та геопросторове відношення території певної держави. Окреслено правові наслідки ухваленої Боготської декларації, відповідно до якої ГСО розглядається як природний ресурс, що не є частиною космічного простору. Особливу увагу приділено нормам конституційного права Колумбії та Еквадору, що передбачають реалізацію абсолютного та виключного суверенітету цих держав щодо сегментів орбіти геостаціонарних супутників, які відповідають їхнім територіям.

Установлено, що регулювання геостаціонарних відносин на внутрішньодержавному рівні породжує низку правових питань щодо співвідношення національних інтересів і міжнародних зобов’язань держав у сфері використання орбітальних ресурсів.

Визначено, що конституційно-правове визнання сегментів ГСО частиною території окремих екваторіальних держав демонструє суттєві відхилення від усталених норм і принципів міжнародного космічного права. Підкреслюється необхідність модернізації міжнародного космічного права – формування нових міжнародно-правових конструкцій, спрямованих на вдосконалення інструментів, що забезпечують справедливий і ефективний розподіл компонентів орбіти геостаціонарних супутників.

Посилання

Про принципи діяльності держав з дослідженню та використанню космічного простору, включаючи Місяць та інші небесні тіла: Договір від 10 жовтня 1967 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_480/card6#Public.

Sylvana Peña Saffon. Acceso a la órbita de los satélites geoestacionariosPropuesta para un régimen jurídico especial. Revista de Derecho, Comunicaciones y Nuevas Tecnologías, ISSN-e 909-7786, N. 11, 2014, 25 págs.

Ferdinand Onwe Agama, «Effects of the Bogota Declaration on the Legal Status of Geostation Orbit in International Space Law,» Nnamdi Azikiwe University Journal of International Law and Jurisprudence 8, no. 1 (2017): 24–34. https://www.ajol.info/index.php/naujilj/article/view/156705.

SYNCOM 3, The First Geostationary Communication Satellite, Is Launched. https://www.historyofinformation.com/detail.php?id=2139.

International Telecommunication Convention (with an nexes, final protocol, additional protocols, resolutions, recommendations and opinions). Concluded at MalagaTorremolinos on 25 October 1973. https://treaties.un.org/doc/Publication/UNTS/Volume%201209/volume-1209-I-19497-English.pdf.

Declaration of the first meeting of equatorial countries (adopted on december 3, 1976). https://www.jaxa.jp/library/space_law/chapter_2/2-2-1-2_e.html.

Статут міжнародного союзу електрозв’язку. Collection of the Basic Texts of the International Telecommunication Union adopted by the Plenipotentiary Conference, 2022. https://www.itu.int/dms_pub/itu-s/opb/conf/S-CONF-PLEN-2022-PDF-E.pdf.

International telecommunication regulations. https://www.itu.int/dms_pub/itu-t/oth/3F/01/T3F010000010001PDFE.pdf.

Constitución Politica de Colombia, 1991. https://www.wipo.int/wipolex/ru/legislation/details/5431.

The U.S. Department of State issued Depositary Notification No. 2024-018 at. https://www.state.gov/wp-content/uploads/2024/04/Space-Outer-Space-Treaty-Notification-of-Deposit-of-Instrument-Colombia-March-21-2024.pdf.

Sentencia C-278/04. Control de constitucionalidad de enmiendas a acuerdo internacional-Alcance. https://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/2004/C-278-04.htm.

Constitución de la República del Ecuador. 2008. https://www.wipo.int/wipolex/ru/legislation/details/21291.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-25