Правові особливості внутрішніх водних шляхів

Автор(и)

  • Г. Г. Мошак доктор юридичних наук, професор, професор кафедри національного і міжнародного права Одеського національного морського університету, завідувач міжвідомчої Лабораторії судноплавного права та захисту вантажів, Україна https://orcid.org/0000-0002-4234-9943

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.86.5.43

Ключові слова:

водний об’єкт, судноплавство, внутрішній водний шлях, класифікація

Анотація

Констатується, що віднесення водних судноплавних об’єктів до тих чи інших класів здійснюється у вітчизняній практиці за суперечливими нормами. Правові дослідження обґрунтованості класифікації внутрішніх водних шляхів відсутні. Результати дослідження показують, що правове регулювання параметрів внутрішніх водних шляхів у різних країнах Європи має як спільні риси, так і суттєві відмінності. У більшості випадків у його основі лежить Європейська угода про основні внутрішні водні шляхи міжнародного значення. Порівняно з іншими країнами більш деталізоване регулювання існує у Румунії, Нідерландах і США, що пов’язано з розвиненістю у зазначених країнах внутрішнього судноплавства. Якщо визначення класу внутрішнього водного шляху обґрунтовується якісними нормами права, це тягне позитивні правові, транспортні, економічні, соціальні та екологічні наслідки.

У дослідженні наведено результати аналізу окремих положень законодавства та практик, пов’язаних з класифікацією внутрішніх водних шляхів в Україні, Молдові, Польщі, Словаччині, Румунії та США. Результати показують, що кваліфікації внутрішніх водних шляхів є потужним і динамічним інструментом реалізації політики і проєктів у цій галузі. Для боротьби із сумнівним розширенням приватного контролю над водними об’єктами держави можуть використовувати концепцію судноплавності, яка застосовується у США. Впровадження американської концепції судноплавності надає правову можливість обмеження приватних впливів на водні ресурси та використання екологічних рухів для забезпечення законних інтересів прибережних землевласників. При вдосконаленні законодавства щодо класифікації внутрішніх водних шляхів в Україні бажано врахувати досвід Нідерландів, Румунії та США. Доцільно розширити перелік внутрішніх водних шляхів, додавши до нього судноплавні канали та шляхи, що проходять через внутрішні морські води. Застосування правових критеріїв для класифікації внутрішніх водних шляхів зможе прискорити інтеграцію внутрішнього судноплавства України у транспортну мережу ЄС і запобігти зловживанням приватними правами на водні об’єкти. Це також допоможе задовольнити зростаючий попит на перевезення вантажів і переміщення людей.

Посилання

Zones binnenwateren. URL: https://www.binnenvaartkennis.nl/2021/01/zones-binnenwateren.

Jurkovič M., Jaroš J., Gorzelanczyk P. Trends in the development of inland waterways of the Slovak Republic URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2352146523004246?via%3.

Rozporzñdzenie Rady Ministrów z dnia 7 maja 2002 r. w sprawie klasyfikacji Êródlàdowych dróg wodnych. URL: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20020770695/O/D20020695.pdf.

Săgeată R. River and Sea Transports in Romania in the European Union Strategy for the Danube Region Perspective. URL: https://www.researchgate.net/publication/278023765_.

Ordonanta nr. 42 din 28 august 1997 (**republicată**)privind transportul maritim și pe căile navigabile interioare***). URL: https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/11262

Ordonanta 22/1999 privind administrarea porturilor şi a căilor navigabile, utilizareainfrastructurilor de transport naval aparţinând domeniului public, precum şi desfăşurarea activităţilor de transport naval în porturi şi pe căile navigabile interioare REPUBLICARE*) Ordonanta 22/1999 din 2010.07.22. URL: https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocumentAfis/229473

ORDIN nr. 1.286 din 7 august 2012 (*actualizat*)pentru aprobarea Regulamentului privind închirierea infrastructurii de transport naval care aparţine domeniului public al statului şi este concesionată administraţiilor portuare şi/sau de căi navigabile interioare(actualizat până la data de 29 august 2013*) URL: https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/140467.

Blue Book database. Database of main standards and parameters of the E waterway network. URL: https://apps.unece.org/AGN/2eww_sections.aspx.

ORDIN nr. 1.472 din 24 septembrie 2018pentru aprobarea cerințelor tehnice pentru navele de navigație interioară Emitent Ministerul Transporturilor. Publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 844 din 4 octombrie 2018. URL: https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/205455.

Sectorul de Dunăre de la kmD 170 la gura de vărsare a canalului Sulina este cale navigabilă interioară a României, cu caracter maritim. Lista căilor navigabile interioare ale României. URL: https://www.rna.ro/servicii/riie/acte_normative/ani/riie/acte_normative/Hotarare%20nr.%20665%20din%202008.html.

Brady, Maureen E. Defining ‘Navigability’: Balancing State-Court Flexibility and Private Rights in Waterways. Cardozo Law Review, Vol. 36, p. 1415.

Kelo v. City of New London, 545 U.S. 469, 477 (2005).

Coleman v. Schaeffer, 126 N.E.2d 444, 447–49 (Ohio 1955) (Hart, J., dissenting).

Funding and Managing the U.S. Inland Waterways System: What Policy Makers Need to Know: What Policy Makers Need to Know. National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine. 2015.: The National Academies Press. URL: https://nap.nationalacademies.org/read/21763/chapter/4.

Appendix A Fuel-Taxed Inland Waterways. National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine. 2015. Funding and Managing the U.S. Inland Waterways System: What Policy Makers Need to Know: What Policy Makers Need to Know. Washington, DC: The National Academies Press. URL: https://doi.org/10.17226/21763.https://nap.nationalacademies.org/read/21763/chapter/9.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-25