Міжнародно-правове регулювання права на освіту

Автор(и)

  • Р. В. Марченко здобувач вищої освіти ступеня доктора філософії з міжнародного права кафедри міжнародного та морського права Міжнародного гуманітарного університету, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.86.5.42

Ключові слова:

право на освіту, міжнародно-правове регулювання, міжнародні договори, міжнародні стандарти, принципи, освіта, права людини

Анотація

В статті проаналізовано міжнародно-правове регулювання права на освіту, здійснюється аналіз універсальних міжнародних актів, що регулюють відносини у сфері освіти, досліджуються нормативно-правові акти, прийняті Україною з метою імплементації міжнародних норм в українське законодавство.

Проаналізовані такі документи: Загальна декларація прав людини 1948 р., Міжнародний пакт про економічні, соціальні та культурні права 1966 р., Конвенція про права дитини 1989 р., Конвенція з подолання дискримінації в освіті 1960 р. та ін. Вони містять фундаментальні стандарти в сфері освіти і покладають відповідні зобов’язання на держави.

Позначено, що освіта є одним із базових прав людини, яке визнається міжнародним співтовариством як необхідна умова для забезпечення соціального розвитку, рівності, миру та добробуту. Міжнародні принципи та стандарти в сфері освіти закладені в проаналізованих міжнародних правових документах, які визначають ключові зобов’язання держав щодо гарантування права на освіту.

Проаналізовано думки вчених у сфері права на освіту та запропоновано виокремити наступні основні міжнародні принципи в сфері освіти: універсальність, доступність, якість освіти, недискримінації, різноманітність, право на безкоштовну освіту.

Встановлено, що для забезпечення дотримання права на освіту міжнародне співтовариство застосовує різні механізми моніторингу та підтримки, такі як: Комітет ООН з економічних, соціальних і культурних прав здійснює нагляд за виконанням Міжнародного пакту про економічні, соціальні та культурні права і забезпечує рекомендації щодо покращення політик у сфері освіти;. ЮНЕСКО проводить моніторинг освітніх програм і підтримує країни у впровадженні політик, спрямованих на забезпечення рівного доступу до освіти; діяльність Ради Європи.

Вивчається вплив різноманітних сучасних тенденцій на процеси, що відбуваються в галузі освіти, визначаються завдання держави у сприянні розвитку освіти з урахуванням міжнародних стандартів у цій сфері.

Формулюються проблеми, пов’язані з забезпеченням права на освіту, вдосконаленням якості освіти та освітянських стандартів, пропонуються шляхи вирішення окремих проблемних питань.

Посилання

Bysaga Yu.M. Тhe right to education: international standards and their influence on the constitutional legislation of the member states of the Council Of Europe. Науковий вісник Ужгородського Національного Університету. 2023. Вип. 79. С. 303–307.

Загальна декларація прав людини від 10.12.1948. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_015#Text (дата звернення: 30.11.2024).

Міжнародний пакт про економічні, соціальні і культурні права від 16.12.1966. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_042#Text (дата звернення: 30.11.2024).

Конвенція ООН про права дитини від 20.11.1989. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_021#Text (дата звернення: 30.11.2024).

Конвенція з подолання дискримінації в освіті від 14.12.1960. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_174#Text (дата звернення: 30.11.2024).

17 Цілей сталого розвитку, 2015. URL: https://globalcompact.org.ua/tsili-stijkogo-rozvytku/ (дата звернення: 30.11.2024).

Павлюх О.А., Василенко Н.В. Право на освіту: міжнародний та національний вимір (в контексті аналізу міжнародних договорів та національних нормативно-правових актів). Науковий вісник Ужгородського Національного Університету. 2014. Вип. 24. С. 178–181.

Невара Л. Щодо джерел міжнародного освітнього права. Український часопис міжнародного права. 2016. № 1. С. 49–54.

Парпан У.М. Право людини на освіту в умовах асоціації України і Європейського Союзу: сутність та принципи. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія «Юридичні науки». 2016. № 850. C. 92–98.

Пирога І.С. Міжнародні стандарти та нормативно-правові аспекти права на освіту. Аналітично-порівняльне правознавство. 2023. № 5. С. 171–175.

Miles S., Singal N. The Education for All and inclusive education debate: conflict, contra-diction or opportunity? International Journal of Inclusive Education. 2009. Vol. 14, № 1. P. 1–15.

Konstytutsiia Italii. URL: https://www.concourt.am/armenian/legal_resources/world_constitutions/constit/italy/italy--r.htm (дата звернення: 30.11.2024).

Конституція України: Закон України № 254к/96-ВР від 28.06.1996. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-25