Комунікативна компетентність адвоката як важлива складова професії
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.86.5.23Ключові слова:
адвокат, адвокатська діяльність, компетентність адвоката, комунікативна компетентність, принципи спілкуванняАнотація
У статті акцентується увага на важливості розвитку комунікативних навичок адвоката для забезпечення ефективного надання правової допомоги, формування довірчих відносин із клієнтами та успішної взаємодії з учасниками процесуальних відносин. Проте сучасна юридична освіта концентрується переважно на технічних аспектах права та приділяє недостатньо уваги розвитку саме комунікативних навичок, що створює розрив між теоретичною підготовкою та практичними вимогами професії. Саме тому дослідження комунікативної компетентності адвоката як складової його професії є актуальним як з точки зору професійного розвитку, так і для забезпечення ефективного надання правової допомоги.
Для того, щоб адвокат на високому професійному рівні здійснював професійну діяльність та був компетентним, йому необхідно мати сукупність базових знань на основі яких здійснюватиметься професійна діяльність, мати соціальні уявлення про те що можна робити, а що ні, мати уміння, навички, докладати вольові, емоційні зусилля. У статті пропонується виділяти такі основні елементи компетентності, як галузеві знання, практичні навички, етичні та моральні цінності, емоційно-вольова складова.
На основі проведеного дослідження сутності комунікативної компетентності пропонуємо розглядати її як здатність особи ефективно взаємодіяти з іншими людьми у процесі спілкування, враховуючи контекст, соціальні норми та індивідуальні особливості співрозмовника.
Комунікативна компетентність відіграє в професійній діяльності адвоката важливу роль - допомагає побудувати довірчі відносини з клієнтом, забезпечує ефективну взаємодію з учасниками процесу, допомагає у розв’язанні конфліктів, формує професійний авторитет.
Автором акцентується увага на ряді проблем розвитку комунікативної компетентності адвокатів. Серед яких – приділення недостатньої уваги формуванню комунікативної компетентності у освітніх програмах, відсутність достатньої кількості практичних тренінгів, низький рівень самооцінки адвокатів.
Зроблено пропозицію, вирішення зазначених проблем розпочинати із перегляду підходів до формування комунікативних компетентностей на рівні отримання здобувачами базової юридичної освіти, а удосконалення комунікативних компетентностей практикуючих адвокатів можливо за рахунок організації та проведення тренінгів і семінарів, використання симуляційних ігор, моделювання судових засідань, залучення фахівців з комунікації до навчання адвокатів, проведення психологічних тренінгів.
Посилання
Про адвокатуру та адвокатську діяльність : Закон України від 05.07.2012 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5076-17#Text (дата звернення: 12.12.2024).
Правила адвокатської етики. Затверджені Звітно-виборним з’їздом адвокатів України 09 червня 2017 року. Зі змінами, затвердженими З’їздом адвокатів України 15 лютого 2019 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/n0001891-17?find=1&text=%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%BF%D0%B5%D1%82%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%BD#w1_1 (дата звернення: 11.12.2024).
Горобець С.А. Теоретичні засади проблеми формування професійної компетентності майбутнього фахівця-економіста. Вісник ЖДУ. 2007. № 2. URL: http://eprints.zu.edu.ua/1538/1/07gsakmf.pdf (дата звернення: 12.12.2024).
Смагіна Т.М. Поняття про структуру соціальної компетентності учнів як наукова проблема. Вісник Житомирського державного університету. 2010. Вип. 50. Педагогічні науки. С. 138–142.
Мамчур Л.І. Комунікативна компетентність особистості: її роль і значення в успішному спілкуванні. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2006. С. 203–209. URL: library.udpu.edu.ua (дата звернення: 11.12.2024).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 І. В. Єна
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.