Особливості змісту адміністративної відповідальності за порушення у сфері загальної середньої освіти

Автор(и)

  • І. В. Жукова кандидат наук з державного управління, доцент, старший викладач кафедри публічного управління і проектного менеджменту Державного закладу вищої освіти «Університет менеджменту освіти», директор Видавничої групи «Наукові перспективи», Україна https://orcid.org/0000-0003-4927-0610

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.86.3.46

Ключові слова:

відповідальність, юридична відповідальність, адміністративна відповідальність, цивільна відповідальність, дисциплінарна відповідальність, кримінальна відповідальність, адміністративна відповідальність у сфері загальної середньої освіти, Кодекс України про адміністративні правопорушення

Анотація

На підставі аналізу понятійно-категоріальних особливостей адміністративної відповідальності за порушення правил у сфері загальної середньої освіти як самоврядного юридичного та державно-управлінського конструктів запропоновано теоретичне визначення поняття «адміністративної відповідальності за порушення правил у сфері загальної середньої освіти» як встановлений адміністративно-правовими положеннями, обов’язок фізичних, чи юридичних, осіб зазнавати, передбачених законом, заходів впливу за порушення вимог і правил щодо: регулювання освітнього процесу, забезпечення прав здобувачів загальної середньої освіти, безпеки навчання та належного функціонування закладів загальної середньої освіти, з метою захисту правопорядку, забезпечення якості освіти та попередження повторних та подальших імовірних правопорушень у цій сфері.

Зазначений підхід є застосовним та концептуальним, проте, потребує доповнення у контексті розуміння субʼєктного складу потенційних порушників адміністративно-правових приписів у сфері освіти, та, відповідно, загальної середньої освіти. Визначено, що спеціальним субʼєктом потенційних правопорушень у сфері загальної середньої освіти є батьки, або законні представники, до компетенції котрих доцільно відносити здобуття загальної середньої освіти тими, хто належить до кола їх відання. У такий спосіб можна уникнути та попередити факти ухилення від відвідування закладів загальної середньої освіти, що є негативним складником процесу набуття відповідних освітніх компетентностей.

Визначено, що «адміністративна відповідальність за порушення правил у сфері освіти» як самоврядна теоретична та феноменологічна категорія у сфері державного управління та юридичної науки, як і адміністративна відповідальність, у її загальному розумінні, має певні відмітні риси (ознаки). Ключовою ознакою адміністративної відповідальності за порушення правил у сфері освіти визначено регламентацію підстави останньої. Така ознака, як правило, має місце у нормативно-правових актах – в Україні зазначений кластер регламентовано у ст. 188-54 Кодексу України про адміністративні правопорушення та деякими статтями у даному нормативному документі, що є дотичними до такої.

Виокремлено похідну ознаку адміністративної відповідальності за порушення правил у сфері освіти – закріплення можливостей (опцій) настання останньої на законодавчому рівні. З точки зору правової теорії, такий підхід означає, що виключно положення адміністративного права можуть визначати відповідальність субʼєктів надання освітніх послуг у сфері загальної середньої освіти.

Додатковими ознаками адміністративної відповідальності за порушення правил у сфері освіти, що виступають елементом доповнення двох вищезазначених, обґрунтовано вважати попередження порушень та виховний вплив останньої.

Посилання

Петренко П. Відповідальність субʼєктів державного управління як критерій розмежування політичних і адміністративних посад. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Юридичні науки. № 5 (29). 2018. С. 60–64.

Тимошенко М. та ін. Відповідальність державних службовців: проблеми реалізації. Інвестиції: практика та досвід. Серія: Державне управління. № 20. 2021. С. 87–93.

Загребельна Н. Юридична відповідальність з позиції справедливости та дієвости: сучасні реалії та поняття. Copernicus Political and Legal Studies. Vol. 1 (4). 2022. P. 63–73.

Гащин В. Основні поняття, особливості та форми цивільно-правової відповідальності. V Всеукраїнська студентська науково-технічна конференція «Природничі та гуманітарні науки. Актуальні питання». № 2. 2012. С. 134.

Калаянов Д. Теоретичний аспект визначення дисциплінарної відповідальності поліцейських. Серія: Право. № 2 (80). 2023. С. 221–226.

Осадчий В. Кримінальна відповідальність: загальні зауваження. Dictum Factum. Кримінальне право та процес. № 1 (10). 2019. С. 109–117.

Дрофич Ю. Поняття та основні ознаки адміністративної відповідальності: аналіз сучасної адміністративно-правової літератури. Науковий вісник УжНУ. Серія: Право. № 73 (2). 2022. С. 18–26.

Добрянська Н. Адміністративна відповідальність як вид юридичної відповідальності та елемент державного примусу. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. Серія юридична. № 2. 2024. С. 30–35.

Комарницька І. Адміністративна відповідальність: теоретико-правові аспекти. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: «Юридичні науки». № 2 (7). 2020. С. 155–161.

Møller J., Skaaning S.-E. The Rule of Law. Definitions, Measures, Patterns and Causes. Palgrave Macmillan. 2014. 216 p.

Ren Y., Lu X. A New Study on the Judicial Administrative System with Chinese Characteristics. Springer Nature Singapore. 2020. 658 p.

Яра О. Права, обовʼязки та відповідальність науково-педагогічних працівників вищих юридичних закладів України. Юридична наука. № 12 (114). 2020. С. 28–35.

Хохлова І. Адміністративна відповідальність за порушення права громадян на здобуття вищої освіти. Вісник Одеського національного ун-ту. Серія: Правознавство. № 9 (16). 2011. С. 183–188.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-14

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право