Система державних суб’єктів антикорупційної експертизи нормативно-правових актів в Україні: їх правовий статус та практика діяльності
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.86.3.44Ключові слова:
експертиза, антикорупційна експертиза, суб’єкти проведення антикорупційної експертизи, корупціогенні фактори, антикорупційна політика, корупціяАнотація
У статті досліджується система суб’єктів державно-владних повноважень, які проводять антикорупційну експертизу нормативно-правових актів та їх проєктів в Україні. Відзначено актуальність дослідження тематики роботи, наголошено на тому, що вказана проблематика є актуальною як з точки зору юридичної доктрини, так і практики нормотворення в Україні. Проведено критичний аналіз положень Закону України «Про запобігання корупції» (2014 р.), методологічних актів, які стосуються підстав, порядку та наслідків проведення антикорупційної експертизи нормативно-правових актів та їх проєктів в Україні.
Підсумовано, що суб’єкти проведення антикорупційної експертизи можуть бути класифіковані за критеріями їх правової природи та наявності владних повноважень. З огляду на це обґрунтовано доцільність виділити в Україні: а) суб’єктів владних повноважень (Міністерство юстиції України; Комітет Верховної Ради України з питань антикорупційної політики; Національне агентство з питань запобігання корупції); б) суб’єктів, які не наділені владними повноваженнями (фізичні особи, громадські об’єднання, юридичні особи). Розглянувши аспект поділу повноважень, було зроблено висновок, що Міністерство юстиції України, відповідний Комітет та Національне агентство з питань запобігання корупції утворюють «тріаду суб’єктів проведення антикорупційної експертизи», через своєрідну єдність та системність з точки зору місця в антикорупційній політиці України. Саме цю умовну «тріаду» було проаналізовано у змісті роботи. Окремо проведено аналіз статистичних показників роботи Міністерства юстиції України, профільного комітету Верховної Ради України та Національного агентства з питань запобігання корупції.
Крім того, автори дійшли думки, що питання щодо модернізації проведення антикорупційної експертизи залишаються відкритими. Зокрема в цьому напрямку автори виокремлюють такі напрями посилення проведення антикорупційної експертизи нормативно-правових актів: 1) створення та законодавче закріплення методології для Комітету Верховної Ради України з питань антикорупційної політики та обов’язкове оприлюднення на сайті вищезазначеного Комітету детальних результатів відповідних експертиз; 2) надання обов’язкового статусу кримінологічній експертизі, яка має бути проведена у системному зв’язку із антикорупційною експертизою тощо.
Посилання
Про запобігання корупції: Закон України від 28.12.2014 р. Відомості Верховної Ради (ВРР). 2014. № 49. Ст. 2056. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1700-18#n529.
Науково-практичний коментар Закону України «Про запобігання корупції» / за заг. ред. Т.О. Коломоєць, В.К. Колпакова. Запоріжжя: Видавничий дім «Гельветика», 2019. 588 с.
Дасюк В.В. Суб’єкти проведення антикорупційної експертизи в публічному адмініструванні та їх правове регулювання. Наукові інновації та передові технології. 2023. № 10(24). С. 253–263.
Звіт про результати проведення антикорупційної експертизи нормативно-правових актів та проєктів нормативно-правових актів Міністерством юстиції України. URL: https://minjust.gov.ua/uncorrup_exp/zvit_pro_rez_ancorrupt_npa.
Звіти про роботу Комітету Верховної Ради України з питань антикорупційної політики IX скликання. URL: https://crimecor.rada.gov.ua/documents/dijal_komit/Zv_r/74098.html.
Грищук А. Б. Принципи антикорупційної експертизи нормативно-правових актів. Науковий вісник Ужгородського Національного Університету. 2022. Т. 2, № 74. С. 48–54.
Антикорупційна експертиза НАЗК. Результати роботи у 2021 році. Київ: Національне агентство з питань запобігання корупції, 2021. 35 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Д. Є. Слюсарь, Т. О. Дідич
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.