Правові проблеми використання земель для будівництва фортифікаційних споруд
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.86.3.18Ключові слова:
право власності, право користування, земельна ділянка, будівництво фортифікаційних споруд, землі оборони, відшкодування шкоди, реквізиція, практика ЄСПЛАнотація
В умовах російсько-української війни і значних загроз національній безпеці України будівництво військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд набуває критичного значення, оскільки ці споруди забезпечують оборону нашої держави. Але їх будівництво на земельних ділянках різних форм власності часто створює правовий конфлікт між об’єктивною необхідністю захисту території держави та здійсненням прав власників цих земельних ділянок або їх землекористувачів. Законодавець вже напрацював певну законодавчу базу щодо механізмів реквізиції нерухомого майна. Та вони не завжди спрацьовують в умовах необхідності прийняття невідкладних рішень щодо будівництва фортифікаційних споруд. Крім створення перешкод для реалізації прав на земельні ділянки, зайняті фортифікаційними спорудами, як зараз так і в післявоєнний період виникнуть додаткові загрози для довкілля і продовольчої безпеки держави до тих, яких завдає зараз ворог. Тому метою даного дослідження є аналіз законодавчої бази, наукового та законопроектного матеріалу для того, щоб встановити правові і фактичні механізми використання земель для будівництва фортифікаційних споруд, їх вплив на здійснення прав на землю землевласників і землекористувачів, а також пошук компенсаційних, організаційних та захисних гарантії прав на землю зазначених суб’єктів для їх сучасного та післявоєнного безпечного використання. В статті проаналізовано законодавство про правові форми набуття і використання земельних ділянок для будівництва фортифікаційних споруд, наукові праці у цій сфері, використано практику ЄСПЛ, Верховного суду, а також законопроектні матеріали. Незважаючи на наявність правових норм, що ці питання регулюють, наразі існують прогалини в законодавстві, а саме: відсутність правового регулювання тимчасового зайняття земельних ділянок для будівництва фортифікаційних споруд; відсутність механізму відновлення прав власників після завершення фортифікаційних робіт і, зокрема, компенсаційних механізмів. Отже, це вимагає розробки чітких законодавчих засад, що забезпечить прогнозованість правових відносин між державою та власниками земель у воєнний та післявоєнні часи.
Посилання
Володимир Зеленський запропонував визначити чітку процедуру прийняття рішень щодо примусового відчуження і вилучення майна в умовах воєнного стану. URL: https://sud.ua/uk/news/publication/316030-vladimir-zelenskiy-predlozhil-opredelit-chetkuyu-protseduru-prinyatiya-resheniy-po-prinuditelnomu-otchuzhdeniyu-i-izyatiyu-imuschestva-v-usloviyakh-voennogo-polozheniya#google_vignette.
Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо користування земельними ділянками, необхідними для будівництва та утримання військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд в умовах правового режиму воєнного стану. URL: https://itd.rada.gov.ua/billinfo/Bills/Card/45077.
Коссак В.М., Андрусів У.Б. Реквізиція як підстава припинення права власності в умовах воєнного стану. Науковий вісник Ужгородського Національного Університету, 2023, Серія ПРАВО. Випуск 76: ч. 1, с. 169–175.
Заєць О.І., Сафонова К.В. Особливості правових форм набуття (реалізації) прав на землю у світлі повоєнних змін до земельного законодавства України. Часопис Київського університету права. 2022. № 1. С. 183–188.
Сластнікова Г.О. Особливості досудового вирішення спорів щодо примусового відчуження майна для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності. Юридичний бюлетень. № 26, 2022, с. 173–180.
Постанова Великої Палати Верховного Суду від 13 вересня 2023 року у справі № 757/64569/16. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/114203267.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 К. О. Сичова, О. І. Заєць
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.