Окремі проблеми сучасного правового регулювання концесійних відносин за чинним законодавством України

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.86.2.52

Ключові слова:

транспортна інфраструктура, господарське право, концесія, господарський договір, державне приватне партнерство, модернізація господарського законодавства, механізм правого регулювання, концесійні відносини, інвестиції

Анотація

Стаття присвячена дослідженню окремих проблем правового регулювання концесійних відносин за чинним законодавством України. Розглядаються ключові окремі проблеми, які виникають у процесі реалізації концесійних договорів в Україні, включаючи прогалини та суперечності чинних правових норм, а також труднощі, що виникають у практичному застосуванні концесійного законодавства України. Розглянуто вплив чинних нормативно-правових актів на розвиток концесійних відносин та зроблено висновки щодо необхідності вдосконалення законодавчої бази у сфері концесій для створення сприятливих умов для залучення інвестицій та стабільного функціонування об’єктів концесії в Україні. Водночас встановлено, що розпочата реформа концесійного законодавства створила правовий фундамент для розвитку вітчизняної транспортної інфраструктури на засадах державно-приватного партнерства у формі концесії. Особливу увагу приділено правовим проблемам залучення іноземних інвесторів. Визначено, що відповідно до чинного законодавства України, концесіонером може бути лише юридична особа-резидент України, що на думку автора обмежує участь іноземних компаній у концесійних проєктах. Це спричиняє зниження здорової конкуренції та стримує залучення іноземних інвестицій, що в сучасних умовах в Україні набуває стратегічно значення. Особливу увагу зосереджено на оцінці правових і економічних передумов для передачі у концесію залізничних вокзалів як окремих об’єктів інфраструктури, автомобільних доріг загальнодержавного значення, портових об’єктів та інших ключових елементів транспортної інфраструктури України. Ці об’єкти транспортної інфраструктури, попри їхню стратегічну значущість для держави, потенційно можуть передаватися в управління приватним суб’єктам за умов дотримання принципів недискримінаційного доступу до них для всіх користувачів. Ця проблема обумовлює першочергове завданням для вітчизняної правової доктрини: проведення ґрунтовних і комплексних досліджень, спрямованих на оцінку ефективності та відповідності запропонованих підходів стратегічним інтересам держави й суспільства, що мають стати юридичним фундаментом для подальшого закріплення чітких і прозорого механізму правового регулювання концесійних відносин у сфері стратегічно важливої транспортної інфраструктури України.

Подальше вдосконалення господарсько-правового регулювання концесійних відносин з урахуванням викликів, спровокованих війною, сприятиме сталому розвитку транспортної інфраструктури України та виходу на міжнародні ринки транспортних послуг. У підсумку, це підвищить конкурентоспроможність транспортного сектору економіки України на міжнародних ринках та сприятиме інтеграції вітчизняної інфраструктури в загальноєвропейську, що стане ще одним кроком України до членства в Євросоюзі.

Посилання

Про концесію: Закон України від 3 жовтня 2019 р. № 155-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/155-20#Text.

Про затвердження результатів концесійного конкурсу та визначення переможця концесійного конкурсу щодо надання в концесію цілісного майнового комплексу, що забезпечує комплексне надання послуг в морському порту Херсон та включає майно державного підприємства «Херсонський морський торговельний порт», майно державного підприємства «Адміністрація морських портів України», а також об’єкти, спеціально збудовані відповідно до умов концесійного договору: Наказ Міністерства інфраструктури України № 16 від 21 січня 2020 року. URL: https://mtu.gov.ua/documents/1664.html.

Про затвердження результатів концесійного конкурсу та визначення переможця концесійного конкурсу щодо передачі в концесію цілісного майнового комплексу, що забезпечує комплексне надання послуг в спеціалізованому морському порту Ольвія та включає майно державного підприємства «Стивідорна компанія «Ольвія», майно державного підприємства «Адміністрація морських портів України», а також об’єкти, спеціально збудовані відповідно до умов концесійного договору, підстави визначення переможця та відхилення пропозицій інших учасників: Наказ Міністерства інфраструктури України № 19 від 24 січня 2020 року. URL: https://mtu.gov.ua/documents/1666.html.

ро критичну інфраструктуру: Закон України від 15 грудня 2022 р. № 2800-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2800-20#Text.

Про морські порти України: Закон України від 17 травня 2012 р. № 4709-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4709-17#Text.

Про залізничний транспорт: Закон України від 4 липня 1996 р. № 273/96/. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/273/96-%D0%B2%D1%80#Text.

Питання акціонерного товариства «Українська залізниця»: Постанова Кабінету Міністрів України від 2 вересня 2015 р. № 735. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/735-2015-%D0%BF#Text.

Про автомобільні дороги: Закон України від 8 вересня 2005 р. № 2862-IV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2862-15#Text.

Повітряний кодекс України: Кодекс України від 19 травня 2011 р. № 3393-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3393-17#Text.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-06

Номер

Розділ

Розділ 4. Господарське право, господарсько-процесуальне право