Оманливість як негативний критерій охороноздатності торговельної марки

Автор(и)

  • С. М. Поп аспірант кафедри цивільного права та процесу ДВНЗ «Ужгородський національний університет», Україна https://orcid.org/0000-0003-4434-0130

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.86.2.30

Ключові слова:

торговельна марка, оманливість позначень, позначення, що можуть ввести в оману щодо товарів чи послуг, позначення, що можуть ввести в оману щодо особи, яка виробляє товар або надає послугу, негативні критерії охороноздатності торговельної марки, правова охорона торговельної марки

Анотація

Дана стаття присвячена аналітично-правовому розкриттю сутності поняття «оманливості позначень» як одного з негативних критеріїв охороноздатності торговельної марки через призму порівняльного, правового дослідження даної дефініції.

В даному дослідженні аргументовано можливість віднесення терміну «оманливості позначення» в царині теоретичних, правових досліджень до загально-правової категорії відносно термінів «позначення, що можуть ввести в оману щодо товарів чи послуг» та «позначення, що можуть ввести в оману щодо особи, яка виробляє товар або надає послугу».

Виокремлено позитивні аспекти стосовно внесених до українського законодавства змін, зокрема, шляхом ліквідації українським законодавцем терміну «оманливі позначення».

В рамках даної статті досліджено зміст понять «оманливості позначень», «позначення, що можуть вводити в оману щодо товарів чи послуг», «позначення, що можуть вводити в оману щодо особи, яка виробляє товар або надає послугу».

Розкрито відповідні аспекти досвіду Європейського Союзу щодо правової інтерпретації оманливості торговельних марок в контексті їх охороноздатності.

В дослідженні окреслено основні підходи, згідно з якими досліджується питання оманливості позначень, як одного з критеріїв для надання чи відмови у наданні їм правової охорони в якості торговельної марки. Запропоновано авторський підхід до класифікації оманливих позначень за критеріями предмета введення в оману та ступеня введення споживача в оману. Для досягнення поставленої мети автором використано наступні, характерні для правової науки методи, зокрема, системно-структурний та порівняльно-правовий методи, а також діалектичний метод пізнання правової дійсності. Саме дослідження здійснювалося із застосуванням насамперед формально-догматичного методу, який надав можливість виокремити та проаналізувати правові підходи до інтерпретації понять «оманливості позначень», «позначення, що можуть вводити в оману щодо товарів чи послуг», «позначення, що можуть вводити в оману щодо особи, яка виробляє товар або надає послугу». А також методи аналізу та синтезу на основі, яких запропоновані авторські підходи до класифікації оманливих позначень на основі відповідних критеріїв.

Посилання

Право інтелектуальної власності: Підручник. За заг. ред. Булеци С.Б., Чепис О.І. Ужгород: РІК-У, 2019. 488 с.;

Піхурець О.В. Охорона права на торговельну марку (цивільно-правовий аспект): автореф. дис.на здобюканд. юрид. наук: спец. 12.00.03. Х., 2005. 23 с.

Стефанишин Н.М. Поняття та зміст правової охорони та правового захисту торговельних марок за законодавством України та законодавством ЄС. Наука і техніка сьогодні.2023. № 9(23). URL: http://perspectives.pp.ua/index.php/nts/article/view/5590/5622 (дата звернення 28.11.2024).

Про охорону прав на знаки для товарів і послуг: Закон України від 15.12.1993 № 3689-XII. Відомості Верховної ради України. 1994, № 7, ст. 36.

Про затвердження Правил складання і подання заявки на видачу свідоцтва України на знак для товарів і послуг: Наказ Держпатент України від 28.07.1995 № 116. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/z0276-95 (дата звернення: 28.11.2024) (втратив чинність).

Сопова К.А. Застосування підстави «введення в оману» при використанні схожих позначень. Судова експертиза об’єктів інтелектуальної власності: теорія і практика. науково-практичний збірн. Випуск 2. К. НДІІВ НАПрН України, лазурит-Поліграф. 2012. 294 с.

Лєвічева О.Д. Експертиза об’єктів промислової власності: заявки на знак для товарів і послуг (торговельну марку) і кваліфікованого зазначення походження товару та/або права використання зареєстрованого кваліфікованого зазначення походження товару. Київ. Інститут інтелектуальної власності і права. 2006. 128 с.

Grounds for refusal of all types of marks. Standing Committee on the Law of Trademarks, Industrial Designsand Geographical Indications. World Intellectual Property Organization. 30 august, 2010. URL: https://www.wipo.int/export/sites/www/sct/en/meetings/pdf/wipo_strad_inf_5.pdf (дата звернення: 01.12.2024).

Regulation (EU) 2017/1001 of the European Parliament and of the Council of 14 June 2017 on the European Union trademark (codification) URL: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2017/1001/oj (дата звернення: 01.12.2024).

Директива Європейського парламенту і Ради (ЄС) 2015/2436 від 16 грудня 2015 року про наближення законодавств держав-членів щодо торговельних марок: Директива; Європейський Союз від 16.12.2015 № 2015/2436. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/984_031-15 (дата звернення: 01.12.2024).

Guidelines for examination. European union intellectual property office. 31.03.2024. Version 1.2. URL: https://guidelines.euipo.europa.eu/binary/2214311/2000150000 (дата звернення: 01.12.2024).

Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення охорони і захисту прав на торговельні марки і промислові зразки та боротьби з патентними зловживаннями: Закон України від 21.07.2020 № 815-IX. Відомості Верховної Ради. 2020, № 51, ст. 48.

Постанова Верховного суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 15 червня 2023 року (справа № 910/5316/21) URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/111610987(дата звернення: 02.12.2024).

Постанова Верховного суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від06 лютого 2024 року (справа № 910/14606/21) URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/116888024 (дата звернення: 02.12.2024).

Про затвердження Правил складання, подання заявки на торговельну марку, заявки на міжнародну реєстрацію торговельної марки та проведення експертизи заявки на торговельну марку, міжнародної реєстрації торговельної марки з поширенням на Україну: Наказ; Міністерство економіки від 06.08.2024 № 19889. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/z1263-24 (дата звернення: 02.12.2024).

Постанова Верховного суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 06 лютого 2020 року (справа № 910/2503/18) URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/87426709 (дата звернення: 02.12.2024).

Постанова Верховного суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 27 жовтня 2020 року (справа № 910/9438/19) URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/92587618 (дата звернення: 02.12.2024).

Постанова Верховного суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 24 жовтня 2024 року (справа № 910/14228/21) URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/122760988 (дата звернення: 02.12.2024).

Дорошенко О.Ф. Проблеми компетенції судових експертів при встановленні здатності позначень вводити в оману споживача. Судова експертиза об’єктів інтелектуальної власності: теорія і практика. науково-практичний збірн. Випуск 2. К. НДІІВ НАПрН України, лазурит-Поліграф. 2012. 294 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-06

Номер

Розділ

Розділ 3. Цивільне право і цивільний процес; сімейне право; міжнародне приватне право