Про необхідність екологічної спеціалізації в органах поліції
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.86.1.43Ключові слова:
захист довкілля, система та повноваження поліції, прокуратура, протидія злочинності, функції поліціїАнотація
У науковій публікації досліджується проблематика доцільності впровадження екологічної спеціалізації в органах поліції.
Обґрунтовується, що без закріплення спеціалізації як у прокуратурі, так і поліції ускладнено виконання завдання щодо виявлення, припинення, розкриття та розслідування кримінальних правопорушень у сфері охорони навколишнього природного середовища, відшкодування заподіяних довкіллю збитків, що визнано пріоритетним у діяльності правоохоронних органів.
У статті акцентовано увагу на тому, що потреба запровадження екологічної спеціалізації є не лише національним пріоритетом, але й загальноєвропейською тенденцією, яка закріплена також у Директиві Європейського парламенту і Ради Європейського Союзу від 13.03.2024 про захист навколишнього природного середовища за допомогою кримінального права.
Констатовано, що до цього часу реформування підрозділів поліції та створення відповідних спеціалізованих оперативних і слідчих підрозділів з виявлення та досудового розслідування злочинів цієї категорії не завершено.
Наголошується на тому, що відсутність в органах поліції спеціалізованих підрозділів значно ускладнює взаємодію з прокурорами, унеможливлює залучення спеціалізованих поліцейських до навчальних заходів, координацію їхньої роботи, призводить до розслідування кримінальних проваджень проти довкілля за залишковим принципом.
Доведено, що делегування повноважень з виявлення та розслідування кримінальних правопорушень у цій сфері окремим працівникам, що одночасно виконують й інші повноваження не є раціональним рішенням.
Аргументується необхідність створення в органах поліції окремих спеціалізованих підрозділів, що стане ефективним елементом реалізації державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища.
Запропоновано щоб спеціалізовані оперативні та слідчі екологічні підрозділи функціонували у складі одного самостійного підрозділу (управління), що дозволить забезпечити комплексний підхід до виявлення та припинення екологічних кримінальних правопорушень, виконання завдань, передбачених Кримінальним та Кримінальним процесуальним кодексами України.
Посилання
Конституція України від 28.06.1996 № 254к/96-ВР. Дата оновлення: 03.09.2019. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80 (дата звернення: 02.11.2024).
Про захист навколишнього природного середовища за допомогою кримінального права: Директива Європейського парламенту і Ради Європейського Союзу від 13.03.2024. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=OJ%3AL_202401203.
Яловий К. Україні потрібна екологічна поліція. Українська правда. 2020. https://www.pravda.com.ua/columns/2020/04/27/7249509.
Комарницький В.М., Єрофеєв М.І. Поліцейське забезпечення екологічної безпеки: правові питання. Вісник ЛДУВС ім Е.О. Дідоренка. 2017. № 1 (77). С. 150–157.
Чечерський В.І. Ефективність впровадження спеціалізації прокурорів на прикладі спеціалізованих екологічних прокуратур. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія Право. 2023. № 75. Ч. 3. С. 123–128.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 В. І. Чечерський

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.