Теоретико-правові засади оцінки ефективності реалізації нормативно-правових актів у сфері оборони

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.86.1.15

Ключові слова:

оцінка ефективності реалізації нормативно-правових актів, законодавство, законодавство у сфері оборони, Міністерство оборони України, удосконалення законодавства, правовий моніторинг, ефективність законодавства, військове законодавство

Анотація

Стаття присвячена дослідженню теоретичних і правових аспектів оцінки ефективності реалізації нормативно-правових актів як основи для її застосування у сфері оборони. Розкрито сутність та відмінності основних суміжних понять: “ефективність реалізації законодавства”, “ефективність права”, “ефективність закону”, “ефективний закон”.

Визначено, що реалізація права є складовою дії права, що безпосередньо впливає на ступінь ефективності нормативно-правового акта. Розглянуто умови, чинники та фактори, які впливають на ефективність реалізації нормативно-правових актів.

Визначено, що найбільшого поширення в теорії правового моніторингу набули ідеї оцінки саме соціальної ефективності законодавства з огляду на основну мету нормативно-правового акта – забезпечення соціальних потреб суспільства. Тому ключовим фактором в ній визначено встановлення соціального ефекту від введення закону в дію, можливості його удосконалення і закріплення досягнутого позитивного ефекту правовими засобами.

Розглянуто юридичну категорію “оцінка ефективності реалізації нормативно-правових актів” як стадію та інструмент правового моніторингу.

Проаналізовано нормативно-правові засади здійснення правового моніторингу в Україні в цілому та оцінки ефективності реалізації нормативно-правових актів, зокрема. Здійснено огляд основних підходів щодо провадження правового моніторингу, які можуть базуватися як на попередньо спланованому загальному моніторингу, так і на проблемах, що виникли у практиці і потребують вирішення.

Окреслено загальну проблематику здійснення правового моніторингу органами виконавчої влади, у тому числі Міністерством оборони України, яке є головним суб’єктом правотворчої діяльності у воєнній сфері, сферах оборони і військового будівництва. Як підсумок, зазначено про необхідність удосконалення інституційних та правових спроможностей державних інституцій, основною функцією яких буде організація та здійснення правового моніторингу у відповідній сфері, у тому числі у сфері оборони.

Посилання

Про правотворчу діяльність : Закон України від 24.08.2023 р. № 3354-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3354-20#Text (дата звернення 30.11.2024).

Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і голов. ред. В.Т. Бусел. – К.; Ірпінь: Перун, 2007. 1736 с.

Рибчук Н.В., Журко Т.О., Ганзієнко Ю.І. Концептуальні аспекти оцінки діяльності підприємства: ефективність та результативність. Ефективна економіка № 4. 2015. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3977.

Тимченко Г.В. Розмежування понять ефективність законодавства та ефективне законодавство. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. 2014. № 9-2. Т. 1. С. 41–44.

Штефан А.С. Законодавство у сфері авторського права: оцінка ефективності. Теорія і практика інтелектуальної власності. 2021. № 4. С. 5–14.

Матвєєва Ю.І. Деякі питання методики оцінки ефективності законодавства. Наукові записки. 2005. Том 38. С. 52–56.

Мазурик К.З. Ефективність закону та критерії її оцінки. URL: http://journals-lute.lviv.ua/index.php/visnyk-law/article/view/159/146 (дата звернення: 25.11.2024).

Онищук І.І. Правовий моніторинг: проблеми методології, теорії та практики: монографія. Івано-Франківськ, Дрогобич: Коло. 2017. 512 с.

Страшинський Б.Р. Правовий моніторинг та ефективність права. Альманах права. 2019. Випуск 10. С. 247–251.

Волохов О. Окремі підходи до визначення поняття ефективності правових норм. Публiчне право. 2023. № 2 (50). С. 109–116.

Колодій А.М., Тернавська В.М. Правовий моніторинг – засіб забезпечення конституційно-правової політики в Україні. Нове українське право. 2023. № 1. С. 95–104.

Правовий моніторинг як складова правотворчої та правозастосовчої діяльності: монографія / за заг. ред. О.О. Кота, А.Б. Гриняка, Н.В. Міловської. Київ: Алерта, 2023. 268 с.

Про затвердження Порядку здійснення правового моніторингу щодо підзаконних нормативно-правових актів : Постанова Кабінету Міністрів України від 17.05.2024 р. № 574. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/574-2024-%D0%BF#Text (дата звернення: 05.12.2024).

Онищук І. І. Технологічний алгоритм правового моніторингу. Науковий вісник Херсонського державного університету. Юридичні науки. 2014. Вип. 2. Т. 1. С. 108–113.

Порядок моніторингу впровадження та аналізу ефективності прийнятих нормативно-правових актів у сферах правового регулювання банкрутства, виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб), судово-експертної діяльності, судоустрою та судочинства, кримінальної юстиції, адвокатури та адвокатської діяльності, безоплатної правової допомоги: Наказ Міністерства юстиції України від 24.12.2020 р. № 666/5. URL: https://minjust.gov.ua/files/general/2021/01/19/20210119145117-81.pdf (дата звернення: 18.11.2024).

Про затвердження Порядку здійснення правового моніторингу у сферах судоустрою та судочинства, кримінальної юстиції, доступу громадян до правосуддя та безоплатної правничої допомоги, здійснення адвокатської діяльності, судово-експертної діяльності, організації примусового виконання судових рішень і рішень інших органів (посадових осіб) та банкрутства: Наказ Міністерства юстиції України від 29.04.2024 р. № 1261/5. URL: https://minjust.gov.ua/files/general/2024/04/30/20240430145037-63.pdf (дата звернення: 18.11.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-06

Номер

Розділ

Розділ 1. Теорія та історія держави і права; історія політичних і правових учень