Міжнародні збройні конфлікти та їхній вплив на безпеку авіаційного руху

Автор(и)

  • Є. В. Черній аспірант кафедри міжнародного права та галузевих правових дисциплін Київського університету права Національної Академії Наук України, Україна https://orcid.org/0009-0000-5277-0224

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.85.4.52

Ключові слова:

міжнародні збройні конфлікти, авіаційний рух, комерційні авіалінії, обмеження повітряного простору, авіаційна безпека, регуляторні вимоги, економічні наслідки, міжнародне співробітництво

Анотація

Авіаційний транспорт є невід’ємною складовою глобальної інфраструктури, яка забезпечує швидке та ефективне переміщення людей і вантажів по всьому світу. Проте, міжнародні збройні конфлікти створюють серйозні виклики для авіаційної галузі, впливаючи на безпеку польотів, економічну стабільність авіакомпаній, а також на міжнародну авіаційну спільноту в цілому. Ця стаття присвячена аналізу впливу збройних конфліктів на авіаційний рух з урахуванням реальних прикладів з різних регіонів світу. Одним із ключових аспектів дослідження є вивчення наслідків закриття повітряного простору над зонами конфліктів, що змушує авіакомпанії змінювати маршрути, збільшуючи витрати на паливо та операційні витрати. Крім того, аналізується питання безпеки польотів у зонах конфліктів, де комерційні літаки піддаються підвищеному ризику випадкових або навмисних атак. Важливим аспектом статті є також оцінка економічних втрат, яких зазнають авіакомпанії та аеропорти через конфлікти. Зокрема, розглядаються випадки скасування рейсів, зниження пасажиропотоку, а також підвищення страхових премій, що значно впливає на фінансові показники компаній. Стаття також торкається питань міжнародного співробітництва у сфері авіаційної безпеки, яке є критично важливим для мінімізації ризиків і забезпечення стабільності авіаційного руху в умовах збройних конфліктів. Зокрема, аналізуються роль міжнародних організацій, таких як ICAO, та ефективність існуючих міжнародних угод і договорів, спрямованих на координацію дій між державами під час кризових ситуацій. У статті також приділено увагу розробці практичних рекомендацій для авіакомпаній і урядів щодо підвищення готовності до роботи в умовах конфліктів, включаючи планування маршрутів, управління ризиками та покращення системи обміну інформацією. З огляду на складність і багатогранність проблематики, автори наголошують на необхідності подальших наукових досліджень у цій сфері з метою розробки нових стратегій та інструментів для забезпечення безпеки та стабільності глобальної авіаційної індустрії в умовах збройних конфліктів. Таким чином, стаття робить значний внесок у розуміння впливу міжнародних збройних конфліктів на авіаційний рух і пропонує комплексний підхід до вирішення цієї проблеми.

Посилання

Григоров О. Міжнародне повітряне право : підручник / Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. Київ; Одеса: Фенікс, 2023. 166 с.

ICAO, Annex 17, Chapter 2. General principles, 2.1 Objectives (11th Edition, 2020); and ICAO Annex 11, Attachment C. Material relating to contingency planning, 4. Preparatory action, Article 4.2b (15th Edition, 2018).

EASA (2019), European Plan for Aviation Safety (EPAS) 2020-2024, Ch. 3.1.1.4 Impact of security on safety, Conflict Zones Key Action: “Disseminate information to air operators in order to mitigate the risk associated with overflying conflict zones”.

Конвенція про міжнародну цивільну авіацію 1944 р. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_038.

Risk Assessment Manual for Civil Aircraft Operations Over or Near Conflict Zones. Doc 10084, Third Edition, 2023. P. 87.

Звіт з безпеки польотів 2021 (Safety report). Державна авіаційна служба України. URL: https://avia.gov.ua/bezpeka-aviatsiyi/bezpeka-polotiv/.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-25