Психологія ув’язнених та організація їх ресоціалізації в пенітенціарних установах
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.85.3.49Ключові слова:
пенітенціарна психологія, засуджений, ресоціалізація, психокорекція, перевиховання, впливАнотація
У науковій праці здійснено психологічний моніторинг організації соціально-виховних заходів із засудженими до позбавлення волі в установах виконання покарань та розглянуто специфіку роботи психологів таких установ з в’язнями у напрямі її оптимізації. Загальний статус (правоздатність) засудженого не залежить від кваліфікації вчиненого ним злочину та його перебування у місцях неволі. Визначено, що не персоніфікованою якістю (властивістю) засудженого є його загальний правовий статус «засуджений», а не суб’єктивна здібність, поведінка, особисті погляди чи становище у суспільстві.
Важливим етапом для кожного засудженого є його ресоціалізація, а саме процес свідомого повернення його до нормального життя, адаптація до суспільства. Соціально-виховна робота в установах виконань покарань, фактично ґрунтується на створенні дієвих механізмів виправлення і ресоціалізації засуджених. Процес психокорекції та ресоціалізації засудженого – це нове пристосування особистості до соціального середовища, прийняття норм, законів, традицій, звичаїв, що були знівельовані або спотворені умовами перебування у місцях позбавлення волі. Відтак від цього етапу залежатиме подальша доля особи, а саме те, чи вчинятиме вона правопорушення, чи, навпаки, намагатиметься поліпшити своє соціальне становище Процес ресоціалізації містить і зміни в особистості засудженого, й зміни в його свідомості, формуванні установки на законослухняне життя. І тут важливу роль відіграють саме процеси психокорекції (задля усунення недоліків у розвитку особистості засудженого). У цьому разі засуджений психологічно повинен бути готовим, вмотивованим змінити свій спосіб життя.
У контексті представленої праці висловлено авторську позицію щодо неоднорідності об’єкта та предмета пенітенціарної психології як окремої підгалузі юридичної психології. Ця галузь психології вивчає психологічні факти, закономірності та глибинні механізми поведінки засуджених у виправних установах, формування соціально-психологічної моделі перевиховання ув’язнених та зміни їх негативних соціальних, особистісних установок, а також вироблення ефективних засобів соціально-психологічного впливу, що застосовуються персоналом пенітенціарних установ в процесі виконання різних видів покарання.
Посилання
Береза Н.В. Судова психологія як складова системи юридичної психології. Актуальні проблеми правознавства. Вип. 1. 2016. С. 162–166.
Мудрак І.А. Віктимологія та пенітенціарна психологія: методичні рекомендації до практичних занять. Луцьк, 2018. 24 с.
Положення про відділення соціально-психологічної служби: наказ Міністерства юстиції України 04 лист. 2013 року № 2300/5. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/z1863-13 (дата звернення: 28.12.23).
Кацавець Р.С. Особливості психологічної реальності осіб та роль пенітенціарної педагогіки у місцях позбавлення волі. Dictum factum. 2019. № 2. С. 91–97.
Бедь В.В. Юридична психологія: навчальний посіб. [вид. 4-е, стереотипне]. Львів: Новий світ. 2006. 376 с.
Назаров О.А. Проблема ефективності психокорекційної роботи пенітенціарного психолога з засудженими в умовах колонії. Актуальні проблеми психології. Т. 7. Вип. 17. 2008. С. 126–129.
Орбан-Лембрик Л.Е., Кощинець В.В. Юридична психологія: навч. посіб. Чернівці: Книги ХХІ. 2007. 448 с.
Федоришин Г. Місце пенітенціарної психології у системі наукового знання. Зб. наук. праць: філософія, соціологія, психологія. Івано-Франківськ: ВДВ ЦІТ, 2011. Вип. 16. Ч. 1. С. 68–80.
Типові посадові обов’язки психолога установи виконання покарань та слідчого ізолятора: наказ Міністерства юстиції України 04 лист. 2013 року № 2300/5. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/z1863-13 (дата звернення: 28.12.23).
Меркулова Ю.В., Матієнко Т.В. Психологічні аспекти проблем покарання та виправлення засуджених: лекція для студентів денної та слухачів заочної форми навчання. Одеса, 2017. 19 с.
Дільна З.Ф., Устрицька Н.І. Психологічні особливості ресоціалізації засуджених. Порівняльно-аналітичне право. № 1. 2020. С. 433–436.
Положення про програму диференційованого виховного впливу на засуджених «Підготовка до звільнення»: наказ Мінюстиції № 1418/5 від 16.05.2016. URL: https://zakon.rada.gov. ua/laws/show/z0735-16 (дата звернення: 26.04.2024).
Постоленко К.М. Особливості психологічної діагностики особистості засуджених. Актуальні проблеми ресоціалізації засуджених та осіб з відхиленнями у правовій самосвідомості: матер. VІ Всеукр. наук. семінару з міжнародною участю [за ред.: Кузікової С.Б., Щербак Т.І., Щербакової І.М. та ін.]. Суми: Вид-во СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2014. С. 17–20.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 І. В. Озерський
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.