Проблемні аспекти процесу цифрової трансформації Словацької Республіки та захисту персональних даних
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.85.3.25Ключові слова:
цифрова трансформація, цифровізація бізнесу, цифрові навички, цифрова інфраструктура, оцифрування державних послуг, єдиний цифровий ринок, захист персональних данихАнотація
Стаття присвячена аналізу цифрової трансформації Словацької Республіки загалом та проблемам захисту персональних даних зокрема. Особливу увагу звернено на Індекс цифрової економіки та суспільства, що забезпечує конструктивне порівняння показників Словаччини з іншими державами-членами ЄС у широкому спектрі галузей. На його основі можна відстежувати прогрес і рівень розвитку цифрової економіки та суспільства у таких сферах: цифрові навички та освіта, розвиток цифрової інфраструктури, цифрова трансформація бізнесу та оцифрування державних послуг. Крім безпосереднього аналізу цих чотирьох сфер, нами окремо висвітлено проблеми захисту персональних даних в контексті глобальної цифровізації та пов’язаними із цим новими викликами, вирішувати які слід на основі принципу технологічної нейтральності. Наразі Словаччина продовжує дотримуватися стратегії цифрової трансформації до 2030 року, яка включає, зокрема, інтеграцію інноваційних технологій на підприємствах, включаючи хмарні та периферійні обчислення, блокчейн та штучний інтелект. Однак, попри активний розвиток цифрової економіки країна продовжує займати низькі позиції у рейтингах ЄС, адже відстає від середнього показника по ЄС за всіма ключовими критеріями. Нами проаналізовано ключові фактори, які зумовлюють таку ситуацію: відсутність єдиного бачення цифрової трансформації та єдиного комплексного підходу; для підприємств, які інтегрують цифрові технології, перешкодами до ефективної цифровізації виступають постійний адміністративний тягар, низька обізнаність про можливості фінансування та фінансові інструменти; низький рівень інвестицій у створення гігабітного зв’язку; низька математична грамотність учнів та “відтік мізків”; країна не відстежує належним чином виконання політик, описаних у стратегії цифрової трансформації Словаччини до 2030 року. Для Словаччини Єдиний цифровий ринок – це можливість прискорити свою загальну цифрову трансформацію.
Посилання
Treščáková, D. (2023). Individuals and Their Rights in the Middle of Digitalization and Technological Progress of the Society. EU and Comparative Law Issues and Challenges Series (ECLIC), 7, P. 321. URL: https://doi.org/10.25234/eclic/27453.
2030 Digital Transformation Strategy for Slovakia. P. 7–15. URL: https://mirri.gov.sk/wp-content/uploads/2019/10/SDT-English-Version-FINAL.pdf.
Slovakia in the Digital Economy and Society Index. URL: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/desi-slovakia.
Stratégia a akčný plán na zlepšenie postavenia Slovenska v indexe DESI do roku 2025. URL: https://mirri.gov.sk/sekcie/informatizacia/digitalna-transformacia/strategia-a-akcny-plan-na-zlepsenie-postavenia-slovenska-v-indexe-desi-do-roku-2025/.
Digital Decade country report Slovakia. URL: https://ec.europa.eu/newsroom/dae/redirection/document/106693.
Miňová, M., Z. Lynch, and M. Lipnická. 2024. “Slovak Republic – ECEC Workforce Profile.” In Early childhood workforce profiles across Europe. 33 country reports with key contextual data, edited by P. Oberhuemer and I. Schreyer. Munich: State Institute for Early Childhood Research and Media Literacy. www.seepro.eu/Complete-Publication2024.pdf, 1544–1576.
2023 Report on the state of the Digital Decade. URL: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/2023-report-state-digital-decade.
Belanová, Katarína. Position of the Slovak Republic in Selected Innovation Rankings. Balkan and Near Eastern Journal of Social Sciences. Tekirdağ: ARSEAD, 2024, 10(2), 1-6. ISSN 2149-9314. P. 4.
Porovnávacia správa o elektronickej verejnej správe z roku 2021. URL: https://digital-strategy.ec.europa.eu/sk/library/egovernment-benchmark-2021.
Národná koncepcia informatizácie verejnej správy. URL: https://hsr.rokovania.sk/data/att/176580_subor.pdf.
Vnútroštátny plán Digitálnej dekády Slovenskej republiky. URL: https://mirri.gov.sk/wp-content/uploads/2024/03/Vnutrostatny-plan-Digitalnej-dekady-za-Slovensku-republiku.pdf.
Ochrana údajů: Rada se dohodla na postoji k pravidlům pro prosazování GDPR. Rada Evropské unie.13 června 2024. URL: https://www.consilium.europa.eu/cs/press/press-releases/2024/06/13/data-protection-council-agrees-position-on-gdpr-enforcement-rules.
Ochrana údajů v EU. URL: https://www.consilium.europa.eu/cs/policies/data-protection.
Doporučení ÚOOÚ č. 2/2024 k postavení pověřenců pro ochranu osobních údajů | Úřad pro ochranu osobní.pdf. URL: https://uoou.gov.cz/novinky/vse/doporuceni-uoou-c-022024-k-postaveni-poverencu-pro-ochranu-osobnich-udaju.
Kwarteng, M.A., Ntsiful, A., Diego, L.F.P. and Novák, P. (2024), «Extending UTAUT with competitive pressure for SMEs digitalization adoption in two European nations: a multi-group analysis», Aslib Journal of Information Management, Vol. 76 No. 5, pp. 842–868. URL: https://doi.org/10.1108/AJIM-11-2022-0482.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 О. І. Чепис
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.